AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.326

Vinterfälgar till M-roadster vad passar egentligen?

Sida 1 av 2
Tjena

Vad jag har förstått av tidigare inlägg så passar inte Z3 fälgar bak på en M-roadster? Själv har jag noll koll på detta....

Jag mailade till en Däckleverantör denna text...har han rätt eller fel?

Måste dra nu (skall göra Frankfurts gator osäkra ikväll, inkl en hel del goa pilsnerdrickande...) Med förhoppning om ngt svar när man kommer hem på nattkröken :)

(saxat från min mail)

Jag söker kompletta VInterhjul till en BMW Z3 M Roadster-98:a, vilka
> fälgar kan ni erbjuda till mig? Vad jag förstår så passar inte fälgar från
> den vanliga z3 serien? Det är väl olika "ET" på fälgarna eller vad det nu
> heter, fram o bak?
>
> mv
> Peter

svar

hej
jag hittar inga uppgifter om annat ET utan bara att du bör ha 17".
paketpris Ronal R7 med dubbat 225/45/17 Hankook W401
9590.-

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3M (liksom M3 E36) har ET7 bak och ET42 fram, till skillnad mot de andra Zätorna som har ET42 runt om. Mao hjulet hamnar 35mm längre in om du tar fälgar från tex 320, Z3 3.0, Z4 mfl. Det går att lösa med 35mm spacers på vardera sida, men det kostar en hel del och blir en sämre lösning så hoppa över det.

Bromsarna (fram) är såpass stora att de kräver 17" på M bilarna så den punkten stämmer.

Skippa Hankook däcken om du verkligen skall använda bilen under vintern. Blir det bara någon fintur under soliga dagar så kanske det inte är värt pengarna för bra däck men kör Du mycket skaffa bra däck. Tex Nokian WR eller Bridgestone Blizzak LM-22, båda V-klassade så de är godkända upp till 240 blås.
Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Är det någon som har snygga fälgar på sin VINTER Z:a (bilder)

förslag ( bilder ) på läckra fälgar till M roadstern ÖNSKAS !!!

BMW Z3M-POWER FOR EVER
jb
25
jb3,0
z3 3,0 -01
själv köpte jag ACE "Dino" billig fälg som är lätt att hålla ren på vintern men det är klart om pengar inte är en fråga så... Kolla på "Vm Spoke Black Chrome" tycker jag är grymma
Z3M har inte samma ET bak som M3 E36.

Det finns en del 16" som passar till Z3M. Men numera är det så pass billigt att köpa 17" vinterdäck så det är knappt värt jobbet att leta :-)

Fälgar är även det löjligt billigt numera . Jag köpte 17" till mina vinterdäck. 2500 för alla fyra. Inkl moms!!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Tänkte bara påminna alla om hur kul en Z3M är vintertid: Länk :D

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Caspar:
"Z3M (liksom M3 E36) har ET7 bak och ET42 fram, till skillnad mot de andra Zätorna som har ET42 runt om. "

I mitt tyska regbevis ser jag nu att det står ET 41mm 7 1/2*17 och ET 8mm och 9j*17. ??
Vad har jag för skumma siffror, vad står det i era regpapper?
/Peter
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag kommer att köra med Nokian Hakkapeliitta NRW 225/45. Dubbfria vinterdäck på 17" Rondell fälg.

Riktigt snyggt enligt mig =)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hittar inte papprena just nu, men ET7 eller ET8 resp ET41/ET42 gör ju ingen skillnad. 2mm i spårvidsförändring spelar ingen roll. Det rätta värdet står i boken och du har nog rätt i dina siffror.
Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Finns någon sida som förklarar fenomenet med olika ET.. villka olika ET finns det.?hur mycket skiljer i mellan..

BMW Z3M-POWER FOR EVER
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
bmwjonsson,
ET är resultatet av en beräkning.
Hur många det finns ? Tja, hur lång är ett snöre ? ;)

Prova att söka på Internet så kommer du att hitta formeln.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
ET eller inpressningdjup som det heter på svenska anger hur många mm det skiljer mellan den faktiska mitten på fälgen och fästet. ET0 (noll) innebär allstå att fälgen är lika bred utåt som inåt.

Ett högre ET anges när denna punkt ligger utanför mitten av fälgen, tex ET42 ger att hjulet hamnar 42mm längre in och ett negativt ET innebär att denna punkt ligger innanför mitten av fälgen som därigenom hamnar längre ut.

Spacers sänker ET med samma antal mm som respektive platta är tjock. På min bil har orginalfälgarna bak ET7 (eller om det nu är ET8) och eftersom jag har 20mm spacers blir mitt faktiska inpressningsdjup; ET-13.

Hoppas detta gjorde dig något klokare. Annars, fråga igen. :-)
Tjena

Caspar (o alla andra:) tack för alla svar...

Jag fick igår ett pris på 4 kompletta hjul hos reifen.com (jag besökte dom på plats) Dom var ultra stressiga o det var megalång kö.
Jag gav dom en kopia på brifen där det står ET osv, men jag upptäckte när jag kom hem att på den skriftliga offerten som jag fick står det 4 st Le Mans 7,5*17 ET 38 LK5*120 chrom.

Alltså kommer dom ej passa utan "spacers" bak eller hur?

Skall man helt enkelt beställa 2 hjul till en vanlig Z3 fram o 2 st från 5:serien t ex 96- o framåt för bakhjulen?
Om det nu funkar så är ju det iaf ganska enkel (förutsett att man hittar likadana:)

Peter
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Stämmer bra det, med ET38 kommer bakhjulen att skrapa i fjädrar och annat godis innanför om Du inte har spacers. De måste kunna ta fram rätt fälgar till dig om du kommer med en sådan spec!! Spacers är en nödlösning!! Däremot kanske de inte hittar så smala fälgar till det.

Vet ej vilket ET de olika 5-seriebilarna har, men tror inte att det är så lågt som på Z3M/M3 E36 bak..
Caspar..

På den svenska versionen av reifen.com har jag för mig att dom sa att det var ca ET 15 på 5-seiren

Peter
Visa användare
166
bmwjonsson
Z3 Coupe 2,8 -00
318i sedan E46-99
Tack för svaren..
Det där med att köpa 3 serie fälgar fram och 5 serie bak värkar bra.. om det går..

BMW Z3M-POWER FOR EVER
Caspar

Jag har hittat fälgar med ET 35, i specen står det 8* 17 ET35 5/120 Fur BMW Z3 M-R/C Ra-000323-BO-035-29

Jag antar att jag lär anv spacers bak....det skumma är ju att i specifikationen skall det funka...blir så trött..har jag jagat hjul i flera veckor...o i dag kom dom hem levererade. Jag sa ordagrant att det skall vara till en M-Roadster (man vill ju inte verka tjatig o börja babbla om ET hit o dit när däckgubben vet bäst)

Imorogn när det är lite ljusare skall jag montera dom, fråga är om det är ngn idé innan man köpte spacers???

Caspar ..jag vet att du sa att ET38 skrapar i o har sig...antar att ET 35 ej gör ngn större skilland...om det nu inte är precis på mm :)

Om nu spacers måste införskaffas...har ni ngn rekommendation på storlek/material osv ??

/Peter
fick precis detta mail..det skall passa! Men jag undrar om han riktigt har fattat vad jag menar?
Jag kan ge mig fan på att det kommer ej att funka..men den som lever imorgon får se :)

Hallo,

diese Felge passt direkt d.h. es handelt sich hierbei um ein
fix gebohrtes Rad. Spacers are not necessary!

Have a nice evening.

freundliche Gruesse aus Hassloch

Ihr Wheel Machine Team

Daniel Mauer

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om det mot förmodan skulle funka utan att ta i någonstans (det är ju ganska smala fälgar) så lär det se ut som en skottkärra. ET-13 (ja detstår minus) blir lagom fett enligt min smak. Kolla in min bil Länk Länk så skall det se ut!! :-)

/Caspar
Hjulen verka passa iaf...vart dock lite skottkärrevarning :) har inte provkört (har bara monterat ett hjul). Vad tror ni om 30mm spacers? det bör väl bli bra?
Måste även till Tuv o visa upp den, jag skall nog inte ha allt för stor skillnad mot orginal spårvidd...

om jag har fattat rätt så blir det ET35-30mm spacer= 5 (orginal 8)

har jag fattat rätt?
Peter
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Såg att du funderade på bakhjul från 5´serien men tänk på att 5´serie
(E39) har större centrumhål än 3´serien.. Går ju IOFS att lösa med
"centrumringar"...

Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.