AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.813

525i -01 som dör efter varmstart - knäck detta om ni kan!

Bm
3
Bmw-japp
525i Touring -01
Hej,

Detta är mitt första inlägg här och det skulle vara kul att se responsen på denna fråga. 2 mekaniker har redan gått bet på detta problem:

Jag har en BMW 525iA Touring, 2001, automatare. Vid kall start är det inga problem. Startar fint och går jämnt. Bra tomgång mm.

Vid varmstart (alltså efter varmkörning, stannar och handlar 5 min, startar igen), så går den bra fram till första korset och sedan tvärdör den så fort jag saktar farten.... Den startar igen efter P läge, arga tutningar av bakomvarande bilister, men krånglar i var eller varannan korsning. Rena trafikfaran då tjejen körde den en gång-kom fram till en rondell i 30-40 km/h - motorn tvärdör - vägen svänger - servostyrning borta - hon fick kämpa som en idiot för att inte köra av vägen..... Hon vägrar köra den mer. (Vilket i och för sig är bra ... Har inte tänkt på det...)

Bilen har gått 20 000 mil nånting, men är fullservad och funkar kanon förövrigt. Nu får jag planera, eller lämna motorn på, vid korta ärenden, min körning för enkla resor. Där den måste bli helt kall innan jag kan köra igen....Väldigt irriterande.

Har haft en del servicekostnader på kort tid nu, så plånboken tillåter inte ännu en BMW verkstad på ett tag...

Några förslag på vad det kan vara för fel? Har hört nån som sa något om en "till lufts ventil"...???

Mvh Magnus
Tacksam för snabbt svar
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Börja med att göra en felkodsavläsning på tex BMW eller nån emd rätt datautrsutning. Skulle kunna gissa på gasspjällspotentionmeter eller kanske glapp i nån jordpunkt?
Är soppapumpen bytt, elelr filtret vid korrekt servicetillfälle?
Stiften hur ser dom ut?
Är batteriet välladdad eller bytt nån gång?
MVh
Asken

Bm
3
Bmw-japp
525i Touring -01
Hej Asken,
Det är tre felkoder vid avläsning. (Kan dock ej säga vad som är fel då de jag varit hos ej är BMW auktoriserade)
Glapp...Ja kanske
Pump ej bytt, men filter ok. Alla service gjorda i tid. Väldigt pedant och noggrann ägare, 1 st, som jag känner tidigare.
Stiften är helt nya sedan 3 månader tillbaks...En service då.
Batteriet?...Jag har ju inga problem med strömförsörjningen under all körning eller efter stillastående över natten mm. Så det kan det inte vara.

Men ok. Medger att en auktoriserad BMW meck med rätt kodavläsningsutrustning är bästa lösningen så jag får reda på de tre felkoderna. Men pengar, pengar.... Shit har redan lagt 17 000 detta året på service, felsökningar, byte av skivor, klossar mm. Börjar bli dyrt
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Det kostar att ligga på topp:)
men som du själv redan skrivit så är det nog felkodsläsning som gäller...
Mvh Andreas
nazze
gissar på tänd modul eller tänd spole
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Gissa inte, du har ju 3 felkoder. Antagligen så är det dessa som orsakar dina problem. En felkodsläsning kostar ca 500 på BMW, har du nån polare med utrustning så tar det inte mer än 5 minuter att göra.

Lika bra att få det gjort ordentligt istället för att ödsla bort pengar på inkompetent folk. Lämna bilen på BMW för felsökning via diagnos. Sedan kan du ta ställning till hur du ska reparera dessa saker, du själv, dina oauktoriserade mekaniker eller BMW själva.

Ofta är det nån komponent eller flera i ditt fall. Glöm inte att nolla styrboxen efter att du bytt nån komponent.
nazze
MD:jo jag gissar eftersom det stog knäck denna om du kan men som sagt det är en gissning.Hade oxå gjort en felkodläsning om det varit min bil
h:
27
h:son
530d 2016
Hej.
Jag hade liknande fel på min 530i 2001a det var kammaxelgivaren för
vanosen som var paj.
zupra1
Tjenis!

Hade samma problem med min 528i-96...bytade först startmotor men sedan visade det sig att det var en givare.Är nu 6 månader sedan det hände men kan inte vara helt säker på vilken det var...måste leta upp kvittot...ligger i bilens handskfack.Springer ner snabbt...

Håll ut...*S*
zupra1
Jepp...kamaxelgivaren var det!!!

Ingen dyr sak...kvittot har följt med i tvätten...men...kan urskilja det lilla i alla fall att det gick på en cirka 7-800 kr.Inga problem nu.

Bilen startade utan problem...så fort jag tryckte ner kopplingen ( när bilen blev varm ) - släcktes den - typ vid varje korsning eller när jag växlade ner.Varvräknarnålen stannade inte vid tomgång utan den åkte rakt förbi - rakt ner på 0...den bara tvärdog.

Ett litet problem som kan...urarta...dvs...rattlåsning mm...inte kul.Byta omgående.

Good luck.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Haft samma problem här, blev kanon efter byte av givare.
Ho
37
HotJet
528iaT Step. -97
Har haft två!! liknande problem.
Vid första var det glapp i en kabel i tanken till soppapumpen.
Det andra var vevaxelgivaren som behövde bytas.

// Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
En bekants 523:a tappade orken slumpartat när han var ute och åkte, efter omstart var bilen som vanligt. Detta var vevaxelgivaren.

En annan bekants Alpina B10 V8 tvärdog slumpartat under körning. Detta berodde på en dålig kontakt till bränslepumpen, vilken skickade felmedelanden på något vis så att bilen stannade.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Bm
3
Bmw-japp
525i Touring -01
Tackar för hjälpen grabbar!
Kamaxel eller vevaxelgivare som redan nämnts. Det händer att dessa ger sig vid hög temperatur, vid varm motor osv. Du hade ju gjort felkodsavläsning och det fanns tre felkoder, vilka då? Man behöver inte nödvändigtvis använda BMW:s dator för utläsning av felkoder. Inte sällan ligger gamla tidigare felkoder kvar i minnet pga att tidigare mekaniker struntar i att nollställa, kan vara värt att beakta i sammanhanget.

FP
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Hej! Jag har exakt samma problem på 540 touring -98. Vid start med varm motor, går motorn 5 sekunder sedan får jag starta om ca 5-6 gånger. Sedan går det klockrent!
Är det kamaxelgivaren tror ni?
Hälsningar
Jesper

Slettenmark
Sl
49
Slettenmark
535D Touring E61 -09
Hej! Jag har exakt samma problem på 540 touring -98. Vid start med varm motor, går motorn 5 sekunder sedan får jag starta om ca 5-6 gånger. Sedan går det klockrent!
Är det kamaxelgivaren tror ni?
Hälsningar
Jesper

Slettenmark
Borg
Tjena !!

Har haft liknande problem,
och det var fel på båda kamaxelgivarna.

Pelle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.