AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.852

Vad känner ekonomimätaren av?

Visa användare
45
Marandy
328, -99
Hej hej!
Har (dessvärre..) blivit väldigt fixerad vid den lilla mätaren i underkanten av varvtalsmätaren, som visar hur mycket bilen dricker.. Vad är det den känner av? Trycke från pedalen eller?
Hur kan den veta att det går åt 1,2 liter tex vid ett visst tillfälle?
Njuren
Den känner nog av hur mycke benssa bilen sprutar in i förbränningsrummet

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
gissar på att den känner av vakumet i insuget

BMW CS #5139
Paap Reeder
... bränsletrycket är konstant.
Öppningstiderna varier med gaspådrag.

Således räknar den bara ut hur länge spridarna är öppna samtidigt vet men hur mycket bränsle det hinner rinna genom under ett givet tryck och sträckan har man ju via trippmätaren.

Lätt som en plätt.... det är en enkel addidtionsmaskin.

MVH /// Paap R
Är det inte så att den känner av hur mycket soppa som går genom returen tillbaka till tanken?? för soppa trycket är juh konstant men returen är det lite olika i beroende på hur mycket du gasar, eller är jag helt ute och snurrar nu?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Paap har rätt...Som vanligt :)

Mvh Janne.

Visa användare
45
Marandy
328, -99
Ah ok..! :)
Alltså kan man lita på den mätaren..? :S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Dvs det är den förbrukningen som du har i ett givet läge,dvs just när du tittar på mätaren.

Mvh Janne.
Visa användare
45
Marandy
328, -99
Jo det förstod ja..
Ja usch ja.. Måste sluta titta på den mätaren.. :S
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Huruvida den visar "alldeles exakt" är väl oklart,några/någon procent fel kan det väl tänkas vara hur som helst...Men "tämligen exakt" visar den :)

Mvh Janne.
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
paap reeder: du som verkar va en jäkel på detta kan väl beskriva varför min ekonomimätare inte visar nånting föränn vid rejäla gaspådrag och bättre vid låga hastigheter?=) kanske sku tillägga att de är en 93as 525 tds...

Full gas Spar tid...
zT
39
zTeve
528i -85
mäter mätaren på min lite äldre maskin på samma sätt? (528i -85) har analog visning av förbrukningen.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Gillar den mätaren skarpt! Känns manligt när man ligger o drar på 2l/mil.

Eller är det bara jag??!?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

525tok>>>Därför att en diesel alltid måste ha full gas innan den fattar att den ska börja leverera ;)+att en diesel alltid ska föras fram i låg fart och på åker'n där den går bäst :))

Tja,lite seriöst då :)..vad gäller just ditt specifika problem så vet jag inte,men någon form av signalöverföringsproblem..
Går bilen annars bra?
Läckage någonstans kring pumpen?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

zTeve>>>Jag tror nog att den också hade beräkning av öppningstiderna på spridarna genom en "liten dator",men hundra säker är jag inte..
Vet däremot att 7-seriens momentanförbrukningsmätare(E32) på åttiotalet hade detta....TROR som sagt att 528i e28 hade likadant beräkningssystem..

Mvh Janne.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Analog visning? Vad är analogt om inte den mätaren vi pratar om? Ngn digital visning finns väl inte? Inte om vi pratar om den nålen som far omkring där nere under varvräknaren...

*BAWORAK*
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
Janne T>>>hähä..galning;) jo bilen går som en raket;) inge läckage nånstans=) förutom att hastighetsmätar dör ibland=/...kanske dom 2 har nått gemensamt, inte vet jag..MEN jag tycker den tar mycke bränsle, den ligger runt 1.1-1.2 å ändå kör ja lugnt, runt 100km/h vet ju inte om den e chippad heller, ingen kcr eller krc box har den då iaf å ändå har ja ett laddtryck på 1.4 bar..finns de olika chip till dom?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Analog visning(som SvanteE mycket riktigt påpekar) är det ju även på E28:an och JAG tror som sagt att den har samma beräkningsprincip som E32:an..

525tok>>>Tja,har du kontrollerart huruvida du har kontakt/defekter i givaren i bakaxelklumpen, dvs den som ger signal till hastighetsmätaren?
Att bränsleförbrukningsmätaren också falerar är ju då inte så konstigt..

Mvh Janne.
Visa användare
89
525tok
525Tds -93
JANNE T>>> ja kollat å rengjort kontakterna i bakaxeln, ska prova byta givarn där åxå då..å visst kunde man köpa en ny kabelsats till givarn där åxå?
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
Det är ofta men kanske inte alltid som kretskorten går sönder på e34:)

Har man ett "gammalt" instrumenthus finns de nått batteri man kan byta, på dom nya vet jag inte hur man repar..
Men hade varit brutal tacksam för tips:D min "hoppar" nämligen som satan och samtidigt som h-mätaren hoppar, hoppar också min bränsleförbruknings mätare.. :/

Mvh / Magnus

BMW 525, 24v
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.