AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.018

Kondens och fukt i e46

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har fukt i bilen. Det är dels vatten på mattan vid passagerarsätet som jag inte vet vart det kommer från (dörr, vindruta, torped??). Listen mellan dörr och matta är med blöt så det lutar åt att det kommer därifån. Något dränage som spökar?

Sen har jag så grymt med imma på rutorna, hela vindrutan isar igen innifrån nu när det är minus om bilen stått över dagen. Kan det verkligen bero på att jag har fukt i golvmattan enbart? Nu när inte AC:n ger sin avfuktande effekt är det här hopplöst.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
sålänge du har fukt i bilen (vatten på golvet) så kommer det att imma och isa inuti. har du taklucka på bilen?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nä, det är ingen taklucka på den. Jag tycker att dörrlisten verkar ok med, men det är ju fukt i listen vid insteget. Skulle kunna komma från träskellådan iofs...men jag har inte rostproblem eller så vad jag vet.

Någon nämnde dränaget från vindrutan via "hörnet" på motorrummet. Vet någon hur man "felsöker" sånt här?
NF
440
NFd
325im -87
Det är bråttom att hitta läckan, för det rostar dygnet runt så länge det
är fuktigt.

Nisse
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Det är inte så att plastskyddet i dörren är trasigt eller saknas, läste att detta är viktigt för att inte få vatten in i bilen. Alltså det plastmembran som sitter innanför dörrklädseln. Om detta är trasigt bör vatten kunna rinna in på insidan av dörren och fukta listerna. Kolla om dörrklädeseln är fuktig i nederkant.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Du har inte tygmattor i bilen? Dessa kan ju vid blött väder dra åt sig vatten o så från skorna som sen blir till imma på framrutan när de blir kallt? eller har jag helt fel?

// M.v.h. Spajjjs
er
45
erka
318i Touring -04
Är nog som Kolvsallad skriver fuktskyddet bakom dörrklädseln som spökar. Hade samma problem på min bil.
Plocka ner dörrsidan och kolla om inte fuktskyddet sitter löst i nederkant. Här är en bild på hur min dörr såg ut, man kan se hur vattnet runnit längs nedekanten. Länk

Jag limmande tillbaka skyddet och det har nu varit torrt i över ett år.

/Erik
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
jag har inga fix på probemet, men en interimslösning för att minska på kondens och vattenhalt är att skaffa en ska. Torrboll som brukar gå att köpa å¨de flesta husvagnsåterförsäljare samt båtvarv.

Den suger upp fuktighet så det slipper rosta tills du fixat problemet.

Hoppas det fixar sig för dig

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tack alla för hjälpen, jag ska kolla på det i helgen. Det kan säkert vara dörren, men det värsta är nog att inte veta hur länge det varit så här. Jag har bara haft bilen sen i augusti och märkte ju inte det när AC:n jobbade eller det var torrt och varmt ute. Får börja med att torka ut och lossa dörrsidan, om man nu grejjar det med lite std verktyg?

Bra med bilden där Erka, har inte fattat vad som menats innan men nu är det ju glasklart! Superbt!

Trevlig helg alla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.