AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
12.435

Run flat på standard alu fälg?

Ke
15
Kennedy
325i-06 e90
Har just kommit hem med min nya 118i. Är således ny både som BMW ägare och på forumet. Nu till min fråga, går det att kränga run flat däck på vanliga alu-fälgar eller måste det till någon specialmodell på fälgarna?

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Hej Kennedy!

Grattis till din nya bil. Du kommer att få många sköna mil, jag lovar. Är helnöjd med min 120i. Gällande däcken så tror jag att det är speciella fälgar till run-flat. Har för mig att det är en kant på fälgen för att hålla däcket på plats om du får punka. Jag har run-flat på både sommar och vinterdäcken och alufälgar på båda. Radialeker 139 på vinterdäcken och stjärneket 140 på sommardäcken.

Ke
15
Kennedy
325i-06 e90
Jag älskar den redan, efter ett år i Mazda är det en helt ny grej. Jag har radialeker 139 på vinterdäcken men plåtfälg på sommardäcken, så går det när man köper en bil långt hemifrån, och man vill ha den med sig på en gång.... Får nog lugnt lägga ut på pengar på orginalfälg till våren. Kan inte tänka mig att se pärlan på plåtfälg. Stjärneker 140 eller 142 får det bli.

Man måste ha specialfälg för runflatdäck. Däremot så kan man ha vanliga däck på en runflatfälg.

Keep Your Distance!
th
4
thomask
118i -05
Nej, man behöver inte några speciella fälgar. Den tiden är föri.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har fått samma uppgift som thomask!

Samma typ av fälg, men för att systemet skall fungera optimalt bör/skall bilen ha någon form av aktiv övervakning som avslöjar punktering när man använder RF-däck.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ba
92
badboy81
120i -06
Vad skiljer run flat mot vanliga däck?
För och nackdelar mot vanliga?

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Fördelar - du kan åka vidare en bra bit med punkterat däck, samt att punkteringstillfället fömodligen blir mindre dramatiskt..
Nackdelar - Hårdare, jag med många här har upplevt dom lite spårigare och nervösare än vanliga däck. (Nu har jag bara åkt på första generationens runflat däck.)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
I 1-serien är det abs sensorerna som håller koll på däcken, genom att kolla efter snabb förändring av ett enskilt hjuls rotationshastighet så kan man se om diametern på däcket har förändrats.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det är inga speciella fälgar till Runflat-däck.
Däremot är runflat-konceptet klart överskattat - i alla fall än så länge. Med erfarenheter från både sommar- och vinterdäck, kan jag säga att runflat-däck har genomgående sämre egenskaper än 'konventionella' däck av samma typ och dimension. RFT-däcken är dyrare, stötigare, spårkänsligare, har högre ljudnivå, högre rullmotstånd och sämre våtgrepp. Enda fördelen är just att de går att köra en bit utan luft.
Jag tvingade BMW att byta mina RFT-vinterdäck till 'vanliga', och för att inte stå med lång näsa om jag får punka (1-serien har inget reservhjul) skaffade ett "M Mobility System II" istället - standard i vissa M3 och M5 samt i Z3 M. Det är en 12V-kompressor och en behållare med punkteringsvätska, som tillfälligt lagar hål upp till 6mm i diameter. Duger det på M-bilarna så duger det på min 1-serie....
Har f.ö. just satt på vinterdäcken (dubbade Hakka 4, ej RFT), och bilen går tystare, mjukare, är stadigare och drar mindre soppa än med sommardäcken (Michelin Pilot RFT). Skaffar nog 'riktiga' sommardäck till våren tror jag....

/// Gunnar E.
Då ljuger dom jag pratat med då. Däcket kränger av när det blir punktering med vanlig fälg.
Runflatfälgar ser annorlunda ut jämfört med vanliga fälgar. Dom har en högre kant.

Keep Your Distance!
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Vore intressant att få ta del av någons erfarenhet vid punktering med RFT-däck. Hur fungerar de i en "skarp" situation?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Clubsport, de som du pratat med kan ha förväxlat RFT med Michelins PAX-system. Effekten är ungefär densamma, men PAX kräver speciella fälgar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B:
Nä, jag har pratat med BMWs mekaniker, dom borde ha koll på läget tycker man.

Keep Your Distance!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Märkliga uppgifter för att komma från BMW-mekaniker.....
RFT-teknologin är anpassad för konventionella fälgar, se t ex Bridgestones officiella website: Länk
Om vi går till BMW själva, finns t ex en 18" fälg, Dubbeleker 125 med reservdelsnr 36 11 6 760 678, som dels kan användas på samtliga modeller av E46 (utom M3) och då med vanliga däck, dels på Z4 med RFT-däck.

/// Gunnar E.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag kör på Goodyear Eagle Ultra Grip GW-3 i RFT utförande. Måste säga att jag är grymt nöjd med dessa däck. Kursstabil, tyst och med ett otroligt bra grepp på vinterväglag. Kanske inte på ren blankis, men hur ofta är det så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.