AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.073

Byte av spindelled

St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Hej alla glada här på forumet.
Var och besiktade bilen igår och fick anmärkning på glapp i höger spindelled. Har läst här på forumet att man är tvungen att byta hela länkarmen, men även att vissa lyckats byta bara spindelleden. Känner någon till någon som trycker ut spindelleden i Stockholm? Verkar ju vara betydligt billigare.

Mvh
//Peter
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Dom gånger jag har bytt spindelled så har jag alltid pressat ur den gamla och ersatt den med en ny. dvs behållt den gamla länkarmen. Dock så är det några timmars arbete beroende på vilka verktyg som man kan få tag på.

Det går att helt sonika slå ut den gamla spindelleden och slå in den nya med en stor slägga och ett stadigt skruvstäd. Vilket jag gjorde sist, tyvärr så blir inte själva spindelleden så vacker på baksidan. Man måste även se till så att man får den korrekt monterad. Dvs. den får inte sitta snett när man börjar att slå in den.

Andra sättet som jag också har använt med lyckat resultat är att kapa till rör i lämplig dimension och helt sonika pressat in den med skruvstädet.

Absolut bästa sättet är att åka till närmaste mekaniska verkstad som har en hydraulisk press. Ta med en påse bullar och överaska!

Lycka till!
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Tack för svaret!
Blev en ny länkarm istället för att leta någon som kan pressa ut spindelleden. Köpte den på Mekonomen så det blev inte så dyrt.

//Peter
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Ett mycket sunt beslut! ;)
Tr
43
TrippleT
320D -01
Hej, kan man byta spindellederna på en E46:a utan specialverktyg om man köper även länkarmarna?

M v h
//T
E3
1.828
E36
USA bilar
Finns det alternativ till att köpa kompletta länkarmar till E46? Vad jag förstår finns det inte lösa spindelleder tillde?
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
Hej
Nu ska länkarmen bytas idag.
Det jag undrar är om man måste göra framvagnsinställning/fyrhjulsinställning efter bytet?

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.