AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.383

Hur påverkar lång slaglängd motorn?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Funderar på detta med hur slaglängden påverkar motorns karaktär... T.ex 328 som har samma slaglängd som cylinderdiam. Är det dumt att öka slaglängden på t.ex. en 325 för att komma upp till 2.8 i volym innan man överladdar?
Frestar det motorn mer osv?

Skulle vilja ha info från ngn som verkligen har koll på sånt här...

Mvh. B
För läänge sedan när jag höll på med modellflyg så fanns det nåt som kallades för "Long Stroke Engines",dvs motorer med förhållandevis långt slag, dessa motorer var starkare på låga varv men varvade inte lika mycket,däremot kunde man ha "kraftigare" propellerar:-)
Det som frestar vid långa slag är gissningsvis "sidkrafterna" vid nedre vändpunkten samt att kolvhastigheten blir högre vid höga varv jämfört med en "normal" motor...
Högvarviga motore brukar ha kort slag...

Ett exempel på att längre slag ökar känsligheten är tex M5 3.8 kontra M5 3.6, i det fallet har ja för mig att det även skiljer lite i cylinderdiameter men ändå...

Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Ökar du slaglängden ger det högre kolvhastighet vid samma varv.
Du får en motor som inte går att varv lika mycket, men den blir stark som tusan. Kan bli rätt svårt att komma iväg utan att hjulspinn.

/N
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
'Långslagiga* motorer är typiskt för amerikanare. Det ger mycket bottendrag, högt vridmoment, men i gengälld något sämre antal hk. Dvs det är crisingkaraktär över en motor med lång slaglängd, medan en kortslagig känns rejsigare eftersom den varvar lättare, men har inte den råstyrkan pga minimerad bottendrag. BMW:s M60 motor (V8 4,0) tycker jag har en bra slaglängd, lagom kort, som ger en bra balans mellan hästkrafter och vridmoment.

Min bil: Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Saabs gamla 2.3/2.3t motor är en sådan. Stark på låga varv, lite tråkigt på höga.

Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Tack för svaren grabbar. Jag hade lite koll på det där men det svåra tycker jag är att bedöma vad som är långt och inte... Antar att det bästa är att jämföra med motorer från de som kan bygga dem typ Bmw och Porsche...

När det gäller M50b25 motorn är jag nyfiken på om det är synd att stroka den till 2,8. Detta skulle ge en slaglängd på 86 mm, altså samma som cylinderdiametern. Har hört det kallas för kvadratiskt ngnstans. En 328 fast med betydligt stryktåligare block kan man säga... 328 är ju inte så pigg på höga varv fast å andra sidan har jag hört dem som bytt insug på dem säga att det blivit betydligt mer drag på höga efter bytet...

Frågan är, tror ni det är dumt att öka slaglängden till 86 mm, få 2,8 i volym innan man hänger på en centrifugalkompressor?

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Hej

Cylinder diam på m50b25 är 84mm inte 86mm.

Mvh Christer
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*Wonderboy*

Helt rätt, sa fel där... Borrning 84 slag 75 som original...
Min tanke gällde att stroka motorn till 2,8 genom attt ändra slaget till 86mm.

Mvh.B

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

=)
84!!!! Ändra till 84 menar jag...

Mvh.B

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vi byggde om vår motor på racebilen till 3,4 l genom att förlänga slaglängden. Vi varvar till 8500 varv på en motor som i grunden är en S54, dvs. "känd" för att vara känslig. Förvisso med lättare kolvar, titanstakar, och allt finbalanseratmen den har funkat felfritt under hela säsongen. Efter ADAC 24h på Nürburgring så hade den gott lite drygt 35 h i racetempo och var som ny inuti. Trots att den övervarvats (drygt 9000 rpm) genom felväxling minst 2 ggr.

Så gör man det rätt kan man definivt varva högt även med långt slag.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*johann*
Ok låter intressant...
Ska bygga med en supercharger så jag tror att det kan bli en fin effektkurva på motorn om jag skulle öka slaglängden... Har du några tips gällande motorbygge i allmänhet? Svår fråga jag vet men jag funderar mycket själv på vad som är viktigt... Beräkna extractorrör, plenum-insug, topp, balansering, viktjustering, styrsystem osv... Alla synpunkter är ok och mkt välkomna...

Mvh.B

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Om jag har några tips i allmänhet?
Snåla inte på lager, stakar, kolvar och vev.
Lämna bort saker som du inte är säker på, t ex balansering, blir bara dyrt annars.

Jag är inte motorbyggare själv och har inte kompetens att räkan på grenrör, plenum etc.

Styrsystem beror lite på ambition men det jag kommit fram till är att det finns flera st. som gör allt man vill och lite till, bl a Motec M600 och M800, EFi euro-6 och euro-12 samt Autronic SM4. Vilket man skall välja beror nog främst på vem som skall mappa det och vad den kan och rekommenderar

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
PETER.O
En liten rättelse , amerikanska motorer brukar ej vara långslagiga.
Dom har oftast betydligt större borrning än slag.

Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.