AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
744

Däckdimensioners påverkan på omkretsen

Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Nyttjade lathunden på denna sidan om skillnader i omkrets på olika däckdimensioner. 225/60 15 har 5 cm längre omkrets än t.ex 225/45 17. Hur påverkar detta hastighetsmätaren? Nån som vet?
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Om du kör i samma hastighet som innan så går bilen fortare i verklig hastighet. Det blir så eftersom hastihetsmätaren använder sig av vinkelhastigheten vid sin beräkning av farten. Enheten är ju km/tim, om du ökar omkretsen så blir det ju mer km/tim om man ska ha samma vinkelhastighet på hjulet. Hoppas du förstår min något kryptiska förklaring.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Försvann nånstans vid "vinkelhastigheten"...
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Ett hjul kan man ju se som en cirkel, och den kan man ju se som en radie som snurrar 360° d.v.s ett helt varv. Beroende på hur långt ut från centrum du ser på denna radie så färdas ju den punkten olika långt på ett varv. Men om du tänker på radien som en linje så förflyttas ju den en vinkel när den börjar snurra. Och den är konstant och varierar inte beronde på radiens längd. Vinkelhastighet kan man se som °/tim. Men man brukar inte skriva så utan använder radianer/tim eller helst radianer/s, där radianer är ett annat skrivsätt för ° där man beskriver vinkeln som en funktion av ekvationen för omkretsen på cirkeln. Hmm, märker att jag har svårt att förklara det på ett logiskt sätt...:) Jag ska fundera ett tag och se om jag kan komma med en bättre förklaring..:)

Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hastighetsmätaren beräknar ju farten utifrån hur många varv hjulet snurrar och byter du t ex till 225/45-17 så rullar ju bilen 5,2 cm kortare för varje varv hjulet snurrar. Med andra ord så kör du under t ex 1 minut i samma hastighet enligt din mätare så kommer du inte lika långt med denna dimension som med 225/60-15 vilket beror på att du i verkligheten håller en något lägre hastighet.

Skillnaden mellan dessa dimensioner är ca. 2,6% vilket också är den skillnad du får på hastighetsmätaren. Om du kör enligt mätaren så motsvarar 100km/h med 225/60-15 ungefär 102,6km/h med 225/45-17.

___
//Ulf
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Tänk så enkelt det kan vara att förklara vissa saker. Att man alltid ska krångla till det, tur att man inte arbetar som lärare...

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.