AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Varför så stora varvtalsskillnader mellan manuell och aut?

Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Har en E39 528 T med aut. 2000 varv = 118km/tim enligt mätaren. Körde en Manuell 528 av samma årsmodell men den var rejält lägre växlad! Nån som vet varför?
Ulke
Den 5:e växeln på din automat är en ren överväxel "lockup" typ, och den går i bara för att spara bensin I KORTA DRAG.

Jämför med den högsta växeln som du kan spärra automaten på dvs. 4 så får du mer relevanta varvtal att jämföra...

mvh Ulke
Kr
93
Kräkets granne
528iA Touring 97
Har en 5-stegslåda + lock-up = I praktiken blir det ju en 6-växlad låda? Varför då inte ha samma överväxelsfunktion på en manuell???
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
lock-up:en funkar väl så att den "låser" lådan så den inte kan slira medans automaten på de andra växlarna slirar mer eller mindre.
Pratar vi om att 5:an i lådan är som en överväxel.. 5:an som jag lägger i manuellt på steptronicen eller är det bara överväxel i automatläget?

T
Ulke
T

Överväxeln "lockupen" går enbart i när du har automatläget aktiverat, testa gärna genom att ligga på väljarläge 5 i en ganska bra fart 100-110 och peta sedan i D, då skall lockupen gå i och varvtalet sjunka.....

Tänkte inte på at ni har nyare låda i E39, jag har ju bara 2,3,4 att välja mellan på min E34 :o)

mvh Ulke
sise
japp en momentomvandlare går i när man kommer upp på högsta växel o jämn fart

Skall prova på vägen hem.. tack för tipset!

T
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Momentomvandlaren är nog med hela resan ända tills lockupen går i. Det är ju den som "slirar". En turbinliknande pryl som med hjälp av olja överför kraften från motorn till växellådan.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Det kan ju också bero på olika utväxling i slutväxeln (differentialen).....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.