|
|
|
|---|---|
|
Satt i ett väntrum och läste en artickel om miljöbilar. Där hade man jämfört tre olika bilar med olika bränsle (flexifule-bilar). Det intressanta var att man hade jämfört förbrukning och även hur lång sträcka man kom på en viss mängd bränsle. Så som jag förstod det så är bensinen helt överlägsen i både ekonomi och prestanda. Ett exempel: 10 liter bensin i en Ford Focus. 0,8 l/mil = sträcka 12,5 mil kostnad: 10 liter * 11:- = 110:- , 110:-/12,5 mil = 8,80:-/mil 10 liter etanol i en Ford Focus. 1,0 l/mil = sträcka 10 mil kostnad : 10 liter * 10:- = 100:- , 100:-/10 mil = 10:-/mil Detta är ungefärliga siffror som jag minns det. Ska också tillägga att bensin ger betydligt fler hästkrafter i motorn. Någon som har läst något liknande? (hoppas jag räknade rätt nu) / Tony | |
|
Etanolen ligger på ungefär 7,33 kronor per liter. Alltså 7,33 kronor/mil. Fast det är ju ett bränsle fritt från energiskatt och CO2-skatt. Skulle energiskatt läggas på literpriset försvinner nog en stor del av lönsamheten. Kör själv på biogas och med bensin kostar varje mil cirka 0,73*11= 8,03. Gasdrift ligger mellan 3kronor och 5,90/milen beroende på var i landet jag tankar. |
|
| Dessutom ger etanol lika många häst som bensin. Skillnaden är att man fetar på lite extra med etanolen för att kompensera det låga energiinnehållet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.