AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.392

M5 E34 med spricka i blocket!

-S
1
-SIDDE-
BMW m5 E34-92 3,8
HAllå! Jag har en m5 3,8 -92a med spricka i blocket uder insuget ca 15cm mellan frostpluggarna och ca 2,5cm efter den ena frostp mot torpedväggen.
FRÅGAN: Kan man svetsa blocket med gott resultat och att få det att hålla länge???
Är det någon som har varit med om något liknande eller har goda råd om hur jag ska gå till väga så är det väldigt uppskattat???
MVH SIDDE
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Det skall finnas en tråd om det här på forumet, om jag inte minns fel. Någon som hade köpt en M5 E34, med sprucket block, som var lagat med spackel. Prova att sök efter gamla inlägg...
le
234
leszek
BMW 535 -88
Det är bara att byta blocket eller köpa en utbytesmotor och sälja delarna som blir över.

Svetsningen måste ändå göras med urtagen och strippad motorn. Man måste få de perfekta förhållanderna för att blocket inte ska vara vidgat i cylinderloppen. Min entusiatbil har en rak 6:a med ett block som jag svetsat.

Nu har du en prestanda bil med över 300 kusar och då duger det inte med svetsning!!! Sorry...

Hoppas det löser sig för dig. Alltid lika surt när sånt händer! Lycka till!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
men går det verkligen inte att svetsa ihop gjuten aluminium? jag menar, svetsen behöver ju inte bli perfekt, bara det blir tätt? eller är jag så fel ute att det inte är alu i motorblocket?
men som sagt, du lär ju ta ur motorn for att kunna säkerställa att svetsningen görs på ett seriöst sätt, och att vattenkanalerna har genomströmning även efter svetsningen.
jag hoppas också det ordnar sig, men troligen står du inför en massiv arbetsinsats....

mvh Johan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
3,8:an bygger väl på M30 och är av gjutjärn?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
om det är gjutjärn så KAN det gå att svetsa. antingen behövs TIG med växelström, eller en vanligt pinnsvets med gjutjärnspinne. problemet är väl sprickbildning eller microsprickor som inte syns med blotta ögat. såvitt jag förstår så måste svetsningen ske under en kontrollerad uppvärming och avkylning för att bli riktigt bra. om du inte har tillgång till uppvärmning/avkylning så borde det ju gå att svetsa med pinne och sedan provtrycka den delen (observera den delen) av kylsystemet med ett rejält övertryck. eller är jag ute och cyklar? jag pratar nu bara om det rent mekaniska arbetet, eftersom jag har en mekanisk verkstad, jag har inte omsatt dessa kunskaper på en BMW-motor....

mvh Johan
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Ring hit Länk och fråga efter ARI han är svets guru!

MVH Danne

-Never feel sorry for yourself.-
le
234
leszek
BMW 535 -88
Tror ni inte att det blir billigare och lönsammare i längden att byta blocket, SIDDE måste ju ändå plocka ur allt innehåll. När han ändå plockar ur allt kan han passa på att renovera det som behöver renoveras.

Sen ska man åka omkring med en bil som har ett svetsat block + att det är en M5. Ni vet hur det är. Man är aldrig nöjd förräns det är 100. Eller är jag ensam om det? :)

En en gång. Man blir deprimerad när man tänker på en M5:a med spricka i blocket. Hoppas du hittar en lösning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.