AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.399

535i ryckig gång vid landsvägs körning

hej har skaffat mej en 535i 91a, den har grymt botten drag och den är varvilig, men nu till problemet. när den är kall går den fint å jämnt på alla varv.. men då den blir varm börjar tomgången bli ojämn inte på varven utan som en trimmad bil.. låter rent av häftigt, men när ja far på landsvägs körning så rycker den då ja ligger på jämn gas, å ja vet inte om den drar som den ska då ja stämplar ner. har aldrig kört 535a förut men den känns okej ivid gaspådrag..

vet nån vad det kan bero på att den rycker vid jämn gas på landsvägs körning
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har exakt samma problem fast på 323an, min gissning är att spridarna är problemet. Prova insprutningsrengöring om ej fungerar ta loss dem och spraya in bromsrengöring för att rengöra eller köp nya. Annars kolla tändstiften samt tändkablarna, dessa går att mäta upp för att kontrollera motståndet. Glöm inte bränslefiltret, har det gått runt 4000mil eller mer så byt det! , kan orsaka detta!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Jag skulle nog tippa på något helt annat. :)

Börja med att kolla fördelarlocket efter sprickor. Mycket vanligt. Det verkar stämma med tanke på att du säger att den går bra när bilen är kall. När motorn blir varm sväller fördelarlocket!!!

(Klassiskt: Motorn går ojämn men varvräknaren ligger på stadiga 800)

Hade samma fel själv häromdagen.
Kom ihåg att 535 käkar tändstift!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
laszek, du har förmodligen helt rätt, jag var lite ouppmärksam och missade att den går bra i kallt tillstånd! Det är en enkel åtgärd dessutom att kontrollera fördelarlocket.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Byt fördelarlock+rotor är nog ett bra tips...

När är dessa bytt senast?

En del bilar brukar sällan få ett nytt lock+rotor så där på direkten vid felsökningar ,iom att dessa prylar kostar en slant till just den modellen du har bl.a. :)

Mvh Janne.
mjo ska byta stift å fördelar lock snarast, men nu till en till fråga.. den där mätaren som mäter hur mycket bensin det går per mil, den ligger inte stadigt på tex 1500 varv.. är de vanligt eller, samma sak gäller vars ja än håller gasen när man kör.. tex att om ja ligger i 90 så fladdrar den mellan 0.9 å 1.1 som max..
mi
67
mitsu
540iA-93
Vad du en gör, köp INTE billiga piratdelar,Köp orginaldelarna även om det svider (lite). Det är en grym skillnad (talar av erfarenhet, köpte billigare piratdelar och bilen betedde sig fortvarande likadant. Fick sen monterat orginaldelar, och huga vad den drog i hela registret)
Hoppas det löser sig!!!

bulan1
le
234
leszek
BMW 535 -88
MORPEUS: Om du kör med en 535 och den fladdrar mellan 0,9 och 1,1 verkar inte så mycket. Det beror lite på om det är uppförsbacke osv. 3,5:an dricker ju lite. Men egentligen - om du håller konstant varv så borde förbrukningsmäteren fladdra. Kanske håller instrumenten på att sacka ihop.

MITSU: Du har rätt - har man en BIMMER ska man inte snåla. Men jag gjorde så att jag köpte tändstiften på Mekonomen. Rotor + Fördelarlock på Biltema! Där sparade jag många slantar. Bilen går klockrent och har åter fått sitt hela register. Däremot måste jag åka och lämna tillbaka dimlysena - då det ena börjat läcka in och rosta efter en veckas körning!!!!!!!!!!!! TYPISKT!!!!!!!

Från 5:ans cylinders tändkabel (tror jag) går en kabel upp till fuelrailen. Vad gör den kabeln??? Det är samma typ av kabel som tändkabeln men den sitter bera löst!?
Anledningen till att jag undrar - var att jag köpte biletmas och där fattades den!!! Fattar inte - det verkade inte som man kunde återanvända den!!!
Glömde å säga att det spelar ingen roll om den e varm eller kall, och tomgången är som den ska!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.