|
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för ett riktigt besynnerligt fenomen i morse. Jag har precis haft bilen inne hos PL för installation av slangvärmare, och har använt värmaren ett par morgnar med gott resultat. I morse råkade jag dock ut för följande märkliga episod: * Jag startar och kör genast iväg. Bilen (740 E38 -99) har stått över natten, motorvärmaren har gått en knapp timme på morgonen. Yttertemperatur -3 grader. * Efter ca 10 sekunders färd slötittar jag på tempmätaren, och noterar att den står i botten av det röda fältet. * Den första tanke som genomkorsar min morgontrötta hjärna är ett belåtet konstaterande att jag tydligen har fått tag på en riktigt häftig motorvärmare. Någon sekund senare infinner sig den brutala insikten om sakernas verkliga tillstånd, tätt följd av desperata panikkänslor och akut andnöd. Jag stänger av motorn, men allt verkar normalt: inga ångplymer under huven, ingen kylarvätska på marken. * Jag slår på tändningen igen och lägger märke till att mätaren först stiger en liten bit in på det blåa fältet. Efter ett kort ögonblick (ca 0,2 sekunder) hoppar den upp längst till höger igen. * Jag tar mod till mig och startar motorn. Mätaren är klistrad längst till höger. Motorn får gå på tomgång en stund, jag stänger sedan av och vrider på tändningen igen. Återigen stiger tempmätaren först till ett rimligt värde (lite längre in på det blåa fältet än tidigare), och hoppar sedan blixtsnabbt upp längst till höger. * Jag upprepar ovanstående några gånger tills jag tror att motorn har uppnått normal arbetstemperatur (dvs det första ögonblicket efter start, när jag får ett rimligt mätarvärde, står nålen rakt upp i mitten). * Jag tar Gud i hågen och kör iväg. Stannar efter någon km, och samma fenomen upprepas: normal arbetstemperatur visas ett ögonblick, sedan dikt an mot slutet av röda fältet. * Efter ytterligare någon kilometers körning hoppar nålen plötsligt tillbaka till mitten av skalan, och allt är sedan frid och fröjd. Kör några mil, bilen står några timmar, och mätaren beter sig sedan normalt vid start. En intressant detalj är att check-control:en inte vid något tillfälle klagade på för hög motortemperatur, som jag antar att den ska göra när motorn är för varm (så är det på min gamla 525 E34 iallafall). Tyvärr tänkte jag inte på att känna efter om kylarslangarna var hårda. Jag har följande teorier: 1. Tempgivaren kan vara glapp. Verkar som den troligaste anledningen. Frågan är isåfall varför det skulle visa sig just när jag har använt motorvärmaren, men det kan ju föralldel vara en ren slump. 2. En luftficka kan ha uppstått i kylsystemet i samband med motorvärmarinstallationen, så att tempgivaren hänger i tomma luften -- men isåfall antar jag att den borde visa för låg temperatur, inte för hög? Det förklarar inte heller hur mätaren kan visa rätt temperatur ett litet ögonblick efter det att tändningen slagits på. Jag har också några frågor: * Var sitter temp.givaren för temp.mätaren? I toppen, tror jag? * Finns det mer än en temp.givare på M62TU? Det skulle isåfall förklara varför check-control:en inte varnar för hög motortemperatur. Jag upplevde inte heller att motorn gick dåligt, som en kall motor brukar göra när dess styrelektronik tror att den är varm. * Använder temp.mätaren data från mer än en givare? Isåfall finns en viss möjlighet att temperaturen lokalt faktiskt är alldeles för hög vid en av givarna. Å andra sidan tror jag inte det är fysikaliskt rimligt att med endast ca 1 kW effekt värma upp en lokal del av motorn till sådana temperaturer. Både metall och kylarvätska är ju utmärkta värmeledare. Tacksam för idéer och upplysningar. | |
|
Oj många funderingar och frågor på en gång. Kan tyvärr inte ge dig något bra svar, men tre saker kom jag tänka på. 1. Jag har läst något om motorproblem ,när man använder motorvärmare. Vad jag förstod så kan kallstarten bli lidande, dock inte ditt problem. 2. Om den bara blir överhettad när står still så kan det ju vara fläktkopplingen som börjar ta slut, men det känns ändå som att felet är mer givarrelaterat. 3.Givarnas placering kan du nog hitta här Länk |
|
|
Jan: 2. Nej, den blir ju tokvarm omedelbart (några sekunders körning), så det är knappast fläktkopplingen. 3. Mycket riktigt, där hittade jag en givare vid kylarens nedre inlopp, tack för tipset. I morse fungerade allt normalt, dvs tempnålen gick en bit in på det blå strecket efter att ha gått på värmare ca en timme. När jag startade sjönk den en bit, säkert beroende på att kylarvätskan cirkulerar (temp.mätaren mäter närmare motorvärmaren och får därför en högre indikation än den genomsnittliga kylarvätsketemperaturen -- så länge som motorn står still). Det är också en indikation på att det finns fler temp.sensorer. Kylarens temp.sensor sitter ju så långt från slangvärmaren som tänkas kan; värmaren sitter enligt uppgift i bakre delen av motorn. (Kan det vara korrekt, går det ut någon kylarslang där? Ordinarie kylning ligger ju på framsidan, men kanske värmepaketet går ut på baksidan, dvs mot kupén till -- verkar logiskt.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.