AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.306

Bra tips om sänkning för rätt stuk

323E21terror
Grejen är den att jag har dämpare + riktiga sänkfjädrar som skall sänka bilen ca 40mm liggandes och vill naturligtvis montera på detta. Problemet är att polaren sänkte ganska nyligen sin 323E21a med 40 mm lägre fjädrar än original, men båda han och andra jag känner till har problem med att bilen ser högre ut fram trots samma sänkningsgrad ..mycket irriterande. För att komma tillrätta med detta problem är det uppenbart att man måste sänka något mer fram än bak för att bilen skall se lika låg fram
som bak vilket är något som iallafall jag eftersträvar, frågan är hur många millimeter? jag kan även tänka mig marginellt lägre fram än bak..men måste man kapa sänkfjädrarna eller finns det andra metoder???

farten är min drog
ma
75
manne
318is -90
hej! sänk 60 fram och 40 bak. det tycker jag ser jäkligt snyggt ut. har sett ganska många bilar med den sänkningen. det är nog inte så bra att kapa fjädrarna!

mvh mange
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Håller helt och hållet med manne. 60/40 är det snyggaste. Kapar du fjädrarna så kommer dom att hänga fritt när sbp lyfter på bilen och då blir det jobbigt.

E30 Rulezzzz
M-3
hej som sagt allt är ju upp till bilägaren,hur det ska vara, och av egen erfarenhet så kollar jag inte allt för mycket på tillverkarnas angivna sänkningar för det beror ju trots allt lite på dämparnas kondition,även om det är oljedämp,lyssna gära med andra HÄR i stället på forumet om tipps.men för gudsskull kapa inte fjädrarna för fjädringsvägen blir så mycket kortare och sämre+att det som tidigare innläg påpekade,att det är lätt att kapa för mycket så dom ej klarar en ev upphissning. Kapning hör till volvo 240 raggare;);)
**
28
***///Mörk***
BMW 325 coupe -93
Så här tycker jag en e21:a ska vara sänkt!
Länk

***///Mörk***
Ri
250
Rikard
1602 -73 BMW-cup
Att fjädern trillar ur när den är kapad är fixat på en kvart... 2sätt:

Gör två avlånga hål i fjäderskålen strax innanför fjädern och dra igenom slangklmmor och dra fast fjädern.

Svetsa 2 bockade järn från fjäderskålens kant och ner innanför fjädern. Bara att vrida i och ur fjädern sen.

Fjädern har oftast en "hjälpfjäderdel" (Jämför med ett coiloverben). Den kan du fimpa!

323E21terror
//Mörk E21an på bilden är sänkt med mercedesfjädrar fram och killen, Magnus som han heter vet inte hur mycket den är sänkt då han köpte den så. Jag har haft lite kontakt med honom då han frågade råd om ett köp av en 323E21.

Jag undrar om tex 60/40 sänkningsfjädrar finns att köpa till E21323..att det finns till tex E34 och E36 vet man ju. Är det ingen som sänkt lika mycket fram som bak som sluppit få stuket där bilen ser ut som hela Zigenarfamiljen suttit i baksätet. Eller är detta ett fenomen som även gäller andra serier hos BMW?????

farten är min drog
Visa användare
879
mageng
528iA -99
sänk inte FÖR mycket fram bara så bilen ser ut som en vägskrapa. INTE snyggt.
M-3
Hej tycker ändå inte att du ska kapa fjädrarna,lägg hellre dom 2500-3500 för att få bilen i ett tryggt och körbart sätt.. Kapar du en originalfjäder så fjädrar den betydlig sämmre en,en sänkfjäder med samma höjd,pga mindre varv på fjädern..men visst kapat gör bilen stum och det är väl trevligt,men i längden är det ju kasst,väghållningen blir ju knappast bättre för det.. Hoppas att du kommer fram till något som passar dig.. Ha det
323E21terror
Jo jag håller med många med deras resonemang, men den stora frågan kvarstår..om man har originalfjädrar(x mm långa??? och org. dämpare) hur korta fjädrar fram är att föredra så man slipper att bilen blir en vägskrapa. Det jag vill komma till är att jag har ingen lust att plocka bort fjädrarna igen om man skulle märka att den blev för låg fram, det optimala vore att få ett inlägg i stil som tex jag använde mig av 40mm lägre fjädrar fram
och 60 bak vilket blev bra då bilen inte blev allt för låg fram och man slapp dragracingstuket.

Jag kanske skall tillägga att jag har riktiga sportdämpare fram (dvs kortare än original) men original (dock nya) bak och de fjädrar jag tänker använda mig av sänker bilen 40 millimeter..kan detta bli bra???? Idag sitter det original dämpare och fjädrar på bilen runt om.

farten är min drog
323E21terror
Hoppsan 60 mm fram och 40 bak var det jag menade med mitt exempel, och frågan är om just denna sänkning ser likadant ut på olika BMW modeller (nya som gamla)..för det är ju lätt att säga efter att ha sett någon modell att sänk som denna för det var snyggt.
Visst det var säkert snyggt men skulle det att se likadant ut på min E21a, är det någon som alltså har PRAKTISK erfarenhet av detta????

farten är min drog
*B
535
*Bumse*
324td -88
///Mörk Klart det ska se ut på det viset... ;)
Inte missat och lägga i trean istället för femman på sistone eller? ;)

323E21terror, jag kan ta reda på hur många varv jag har på mercedesfjädrarna om du vill?

Lätta inte på högerfoten!
323E21terror
Bumse det vore av nytta, blev det någon affär på 323an förresten???

farten är min drog
*B
535
*Bumse*
324td -88
323E21terror.. okej, då ska ja fixa det.

Nej, tyvärr blev det inte det. Ska lägga lite pengar på den bil jag har istället.

Lätta inte på högerfoten!
sc
637
schumi
e30 318is -90
min 323 tror jag har 40 både fram och bak och det ser ut som skit(323E21terror har sett det med egna ögon). bilen ser ut som en sunkig zigenarmerca, alltså helt nertyngd baktill.
det vore ju en idé att ifall någon skall köpa en sats med sänkningsfjädrar och vill ha just 60 fram och 40 bak så skulle den ju kunna köpa fyra 60 fjädrar så att jag kan byta mina 40 mot dom 60. mina fjädrar är körda kanske max 10 mil så dom är som helt nya.
sc
637
schumi
e30 318is -90
jag menade förstås byta två av mina 40 mot två av någons 60.. :)
**
28
***///Mörk***
BMW 325 coupe -93
*Bumse*
sschhh.. tyst! dessutom var det 2:an istället för 4:an.

***///Mörk***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.