|
|
|
|---|---|
|
Hej Tog av toppen på min m20b20 förut, men 3st av hålen för bultarna som håller toppen till blocket var fylda med olja. Någon som vet om det ska vara så eller vad felet kan tänkas vara. Här finns en bild på hur det ser ut: Länk | |
|
Ingen fara det är helt normalt. hjorten |
|
| Ok, är det för att oljan ska komma upp i toppen då eller? | |
|
Helt rätt,det är oljekanaler för smörjning till toppen.. hjorten |
|
|
Det är inte rätt att det ska vara olja i bulthålen,troligvis så har det kommit ner olja i bulthålen när du lyfte toppen,fiska upp oljan med en ur ränsad bläckpenna eller slangbit. För drar du dit den renoverade toppen med olja i bulthålen så komprimeras oljan i botten och du får fel moment dragning. Har skruvat endel motorer i mitt liv......men ingen bmw motor än,så är det nånn som vet annat så rätta mig gärna :) |
|
|
"Tempus_jeho" Om du inte tycker som "hjorten" vart kommer då smörningen till toppen ifrån? Jag har inte sett några andra kanaler. |
|
|
men hur ska det kunna komma up olja i ett hål med gängor? det blir ju i princip tät mellan bulten och bulthålet så där lär det inte smyga up nån olja, är det olja i hålen då du drar ner bultarna, så kan man ju spräcka blocket, man kan inte komprimera vätska. |
|
|
Det är bra att TTudor rättade mig lite där med att oljan som smörjer kan inte komma upp där det sitter bultar och att blocket kan spräckas,olje kanaler brukar vara rektangulära eller trekantsliknande och sitta emellan toppens bulthål. |
|
| Oj,råkade blanda ihop med vattenkanalerna :) sorry......trött | |
svintoleffe |
Jag kan nog säga som så, Att om man skruvar ner bultarna när det är olja kvar, då spärcker man garanterat blocket.=(( Länk Bimmern MVH Leffe |
| Ok så det ska inte vara någon olja där, men vart kan då vara felet? Oljan måste ha kommit någonstans ifrån. | |
|
Ingen fara att det drivit in lite olja i bulthålen,se bara till o blåsa ren dom med tryckluft innan du drar i dom lätt inoljade toppbultarna.Om du promt vill veta hur oljan kommit dit så är det via bultskallen som ligger i riklig smörjning. Mvh/Micke Länk Ny bmw 02 sida |
|
|
frågade migsjälv samma sak när jag lyfte toppen på min e30, men jag torkade riktigt rent och skruvade ihop motorn igen innan jag funderade mer på det :) MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.