AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.474

Spänna Handbroms E30 -89

Ba
41
Barken
E36 Cab
E39 528im
Det är det ända felet jag vet på bilen..
Ska besikta den nästa vecka och tänkte höra lite snabbhjälp här om någon är haj på det =)

Har spännt den max vid själva handbromsen inne i bilen, men det räckte inte utan jag måste spänna under..måste man ta bort hjulen å hissa upp, verktyg?!

MVH
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Lossa fullt inne i kupén, det är i trumman Du ska spänna. Ta bort en hjulbult först, sedan lyser Du med en ficklampa i bulthålet. På ett ställe kommer Du att se ett "kugghjul" som Du ska snurra på med en smal skruvmejsel. Minns inte om det är höger- eller vänstervarv, men det märker Du. Sen spänner Du tills Du känner att bromsen börjar greppa. Då släpper Du lite tills det går helt lätt. Därefter kan justera lite inne om det behövs. Lycka till.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Hissa upp behöver Du nog förresten, det är svårt annars... Men troligen klarar Du det utan att ta av hjulet.
Ba
41
Barken
E36 Cab
E39 528im
Jag ska lossa helt vid handbromsen, förstod att det inte är så bra att ha max där..
Men jag har inte trummor, jag har skivor runt om (ABS)..
svintoleffe
Jag gissar på att du sitetr på en e-30 323 elelr en 325.

Har du spännt max inne, då är det bara o riva ner o byta bromsbakarna, innuti trumman. det sitter en trumma i skivan så att säga.
För bromsbackarna på e-30 inutti är själv justerande, då det är nog baar o byta ut dom skulle jag tro.

Det är nog dte bästa, då vet man att det är fräscha grejer man har.

Länk Bimmern
MVH Leffe
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Barken: handbromsen är av trummodell. "muttern du ska spänna på sitter inte långt från "klockan 12".

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Hur gör man för att spänna den inne i bilen??

Min bil
Länk

GetawayHlm
Länk

Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
har ej tittat hur d ser ut vid handbromsen på en e30 inne i bilen men d borde finnas 2 st muttar under skyddet till spaken som man kan justera på...
///MVH Johan

Länk
Länk
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
japp, det är två muttrar som sitter där.
blir mycket enklare med långhylsa eller fast nyckel med spärrfunktion.

ta av bakre delen av konsolen (en skruv under askkoppen baktill) och lyft av den

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Na
199
Natas
E61 530 - 06
lalle83, gti_chrille: Tack för tipsen! Måste göra det min tar lite för dålligt.!

Min bil
Länk

GetawayHlm
Länk

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Självjusterbar på e30? Inte på min dansk importerade flyttgodsbil iallafall (touring). Jag har skivor runt om men utan ABS och där är ingen automatjustering på handbromsbackarna. Fast kanske på de med enbart trumma? Däremot var jag på en e36 med trummor som hade självjusterande.
till viss del är den ju självjusterande, där är ju en arm som är gängad i mitten (där sitter muttern som man skruvar på) och till denna stång sitter det en arm som skruvar lite på den när man bromsar, så lite självjustering är där ju, men ngn större justering klarar den nog inte, så tar bakbromsarna kasst så får man nog manuellt ställa dom med muttern, sen finjustera vid spaken så fixar nog "armarna" resten, förutsatt att backarna är hyfsat fina..så har jag alltid gjort och det funkar bra!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.