|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder så undrar jag vilken typ av olja jag ska använda till min Alpina B10 V8 -97 som rullat lite över 14000 mil. I Alpinas instruktionsbok till min bil så står det Castrol SLX men inte vilken tunn/tjocklek... | |
|
SLX finns väl bara i 0W30? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge; Ingen aning faktiskt... Finns det någon B10 V8 ägare som vill dela med sig om sin kunskap angående vilken olja som passar bäst till bilen...? |
|
| Beror på ifall din motor drar någon olja och eller tickar lite.....Ifall något av ovanstående gäller för din motor kan du med fördel hälla i lite tjockare olja som för exempel Castrol TWS | |
|
Ok... Den drar varken olja eller tickar. Den är även avställd vinter tid. Ska jag använda SLX 0W30 då? |
|
| Ja, ifall det inte är nåt fel på motorn är det väl bäst att följa instruktionsbokens rekommendation, när den tryktes fanns SLX bara i 0-30 variant o förmodligen är det så fortfarande. | |
| Jättebra då vet jag vad jag ska stoppa i för olja! | |
|
SLX för 48:-/liter Länk Mvh |
|
|
Casrols nya 0-40 olja då som är 1: val till 540 Länk Länk Mvh Danne |
|
| Hmm glöm 1:a länken Castrol 0-40 edge Länk | |
|
rob_t_j72: Är det samma/likadan olja som säljs ute i butikerna? (orkar inte läsa hela tråden) Varför står det Turbo Diesel på förpackningen? |
|
| Nej, inte samma. Däremot står det på hemsidan att den är identisk med SLX 0w30 | |
|
Verkar konstigt med så tunn olja som 0w30 till en v8, har ej nån alpina iof men en 540 & på den sitter en ettikett som det står " Only fullsyntetich SAE 10/60. Själv kör jag på mobil1 5/50 funkar bra. |
|
|
Använd 5-40 olja helsyntet mobil 1 billig och bra |
|
|
brodda: Castrol anser att det ska vara: 1:a val EDGE SPORT 0W-40 (a) 7.5 2:a val GTX MAGNATEC 5W-40 (a) 3:e val PERFORMANCE 10W-40 (a) i din motor.. Z MMM Coupe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.