AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.220

olja i aut lådan ? byte eller ej

Sida 1 av 2
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
var hos en mek för byte av oljan i aut lådan . han menade att man inte byter oljan i dessa lådor ! kan det stämma ??
mvh /bosse
har en 740 ia -95
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Enligt BMW så skall man inte behöva byta oljan i automatlådan då de skall hålla för evigt, men det är rekommenderat att man byter olja.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle garanterat ha bytt, tyvärr kan man bara byta upp till ca.40% av oljan varje gång så byt helst 2-3 gånger.

Mvh
je
38
jedherne
740iA Individual -96
Du bør bytte olje. Eg leste ein Buyers guide i Total BMW for E38 der dei anbefalte å bytte automatolje og filter kvar ca 100 000km. Dette var ein anbefaling frå mange verksted til tross for at BMW seier "Sealed for life". Eg bytta på min då eg kjøpte den. Då var den kjørt ca 106000km.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min har nyss fått ny olja, får förhoppningsvis bilen idag, jag återkommer med om gav någon märkbar skillnad (hoppas främst på smidigare kallstarter).
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hur mycket får man betala för att få oljan bytt?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
´som jag förstod så finns det väl ingen avtappningsplugg ?! det e helt tätt
hur byter man då ?? : / //bosse
Scheckheft
Hej
Avtappning här:
Länk
Oljan SKA bytas.
J.Dredd: jag betalade ca 2000:- för några år sedan. Men Johan_S kommer säkert med aktuella siffror.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
"listpris" 3200 kr inklusive moms, packning, oljerenare, olja "life time".

Har inte haft möjlighet att känna något resultat ännu.. ska testa i morgon när den fått kallna över natten. Men självklart ska ju oljan bytas oavsett vad som sägs!
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
johan_s hur långt har du kört innan du bytte oljan ?? jag var nere på ok och hissade upp skutan men jag hittar faan ingen plugg men det ska alltså sitta en ?? jag kollade på länken men iq mums mums
//bosse
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rekommenderar varmt oljebyte i automaten. Det gjorde enorm skillnad på min gamla 540iA toruing 98. Bytte vid inspection 2 el 10k mil.
Mvh
ASken
Scheckheft
Hej
Fler länkar angående avtappning:
Länk

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
Gu
115
GunnarG
530i -19
Nog är det lämpligt att byta oljan. Jag bytte nyligen själv, och tycker att den går mjukare nu (uppgraderade styrprogramvaran samtidigt också).

Ett skäl jag har hört för att inte byta är att det fruktade plastkuleproblemet kan visa sig vid ett oljebyte. Du bör ha en ZF 5HP30-låda, så du ligger i riskzonen, se:

Länk

Själv skulle jag definitivt byta oljan i ditt ställe, särskilt om bilen har gått långt (>15k mil).

Angående pris så betalade jag 4500 nyligen (inkl moms & filter). Det kan skilja en hel del beroende på vad det är för olja de stoppar dit, och hur många gånger de byter (som någon nämnde ovan så får man inte ut all olja på ett byte).
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
"tjenafaan" Ingen aning, det står ca 20k mil på mätaren så..
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
det fruktade plastkuleproblemet : / ryyys !!
jag visste inte om det när jag köpte bilen.. man e ju så klever så man köper först å läser om den efteråt : ) min har gått 19500 mil och lådan uppför sig exemplariskt så det e kanske lika bra och ligga lågt med oljebyte

-när jag läste om detta attans plastkuleköret ,,snacka om man fick noja stanna hundraåtti gånger och kolla så det den inte rörde sig på neutralen o.s.v : ) : ) men det lär väl komma för eller senare suck //bosse
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
..å andra sidan kan det vara bra att byta om du vill att den ska fortsätta växla exemplariskt.

Om plastkuleproblemet visar sig efter byte är det nog ändå bara en fråga om en mindre tid tills det uppstår även med gamla oljan.
Förresten är det ju även ett tecken på att oljan förändrats (blivit tjock och smutsig?) om det uppstår skillnad (plastkulorna..) efter byte. Eller har jag fel?
jo
31
johanjohan
740iA -96
förstår inte riktigt allas oro över dessa plastkulor och att det skulle vara kostsamt. Har fått pris på ca 2500 - 3000kr för byte och arbete på en aukt, BMW verkstad. Tycker inte att det är någon summa att hänga läpp över. Men vad vet jag...
je
38
jedherne
740iA Individual -96
Dersom prisen på bytte av plastkuler ikkje er meir enn ca 3000 kr så kan det umulig være noko problem. Har lest at dei bør byttast ved ca 1500000km eller meir. Enig med johanjohan
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
johanjohan : ) vilken verkstad var det ?? lät billigt ,mycket billigt t.o.m
Gu
115
GunnarG
530i -19
Plastkuleproblemet är egentligen bara ett problem om man inte är medveten om det. Fixar man det i tid är det ingen stor affär, men om man ignorerar lådans beteende och fortsätter att köra tills det smäller blir det dyrt. Är man någotsånär intresserad av sin bil lägger man märke till fenomenet (och, förhoppningsvis, åtgärdar det) långt innan det blir farligt.
tj
32
tjenafaan
740 ia -95
och typisk tendens e att ?? ere om det typ börjar slira eller om den "hugger " i växlarna eller har det gått för långt då ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.