AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.940

Bromsproblem e28.

Sida 2 av 2
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Håller med dd om att det troligtvis är "bomben" som är trasig. Man brukar få just det symptomet då (sjunkande pedal). Dessutom så brukar det bli som Janne säger, att om man stampar till hårt och snabbt på pedalen så blir den stum i ca 1sek. Fördröjd bromsverkan med andra ord. (måste testas medans bilen rullar för att man verkligen sa märka av det)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Känns bromsen normal vid körning är det troligtvis inget fel på bomben. Detta brukar uppenbara sig tydligt som att pedalen känns stum när man ska göra en ordentlig inbromsning, och det är inget som passerar obemärkt.

Just symptomet att pedalen sjunker är inte applicerbart på 528:an på samma sätt som på övriga bilar med samma system. Vad som rent tekniskt orsakar skillnaden vet jag inte, men det finns både i Bilprovningens dokumentation och på andra ställen förklarat att känslan i bromspedalen på just 528:an är speciell, och att man ska vara medveten om detta när man kontrollerar bromssystemet. Står man med motorn igång och håller ett konstant tryck på bromspedalen sjunker pedalen i princip i botten, och detta är normalt.
När man gör ett rullbromsprov ser man att trots att pedalen sjunker för att sedan stanna precis innan bottenläget har man en bibehållen bromskraft, föreligger ett fel i form av yttre eller inre läckage ser man istället att bromskraften avtar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
... alltså så här är det.
Bromsbomben innehåller en gummiduk som avskiljer en gas (kvävgas) med ett tryck på ca 100 bar när bomben är ny.
Med åren så diffunderar gasen förbi gummit och det "förladdade" trycket minskar.
När man så startar motorn kommer servopumpen att bygga upp ett tryck som trycker tillbaka gummibälgen och komprimerar kvävgasen.

Av detta följer att om det inte finns ngn gas att trycka ihop för servopumpen så kommer trycket att uppstå omedelbart - eftersom gummiduken redan ligger an "mot botten" av bomben.

Att en sjunkande pedal med motorn igång skulle indikera trasig bomb kan jag därmed inte förstå.

Precis som Jesperado säger så kan man trycka "pedalen i botten" med en stillastående bil och motorn igång ty hydraultrycket petar ihop backar, tänjer ut oken och slangarna m.m ... men man har en "300%-ig bromsverkan".

Med motorn avslagen skall du kunna göra ca 15 dylika "grisnitar" innan bomben är tom ... då skall pedalen däremot bli stum och får som Jesperado säger inte sjunka mot botten. Gör den det är det sannolikt ett läckage i systemet eller i h-cylindern ... men då skall också pedalen sjunka "jäkla så snabbt" med motorn igång eftersom servot ligger på med 100 bar.

MVH /// Paap R
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nu har jag demonterat "bomben" och den är definitivt bytt av tidigare ägare, ser nästan ny ut.
Kan man på något sätt avgöra om den är skrot eller hel nu när den är demonterad?

//Ticco

www.ticco.com
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Mycket försiktigt kan man testa den med en plattändad trästicka. Är membranet dåligt & gasen borta så "bottnar" stickan. Annars känner du om det fjädrar och du bara når en liten bit in med stickan, då är den ok. Funkar för mig, testade häromsistens när jag felsökte 535an

M V H Johan

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Provade du "pallnita"/panikbromsa under färd innan demonteringen?
Vilka symptom hade du då isf?

Hur man kontrollerar bomben efter demontage är väl inte så där lätt iofs,men en del skriver ju att man kan föra ned en liten "smal pinne" :) ner i det lilla hålet för om möjligt kunna känna membranet efter ca "halva vägen",gör man det så är den kanske hel?!?...Jag har dock svårt att tro att den metoden är någonting att lita på sådär 100% på :/

Membranet kan ju ha "släppt"/pajat på så många vis egentligen..

Mvh Janne.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Nej, tyvärr kom jag inte ut ur garaget med bilen.

Provade lite lätt med en mejsel.
Fick ner den ca: 60-75% och det känndes som det fjädrade.

Ringde till BMW i dag, en kostar 1995kr :(

//Ticco

www.ticco.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hm..Risken att man tar sönder detta membran alldeles själv finns ju också när man ska prova med "stickor/pinnar eller whatever :/

Men håller med om att en ny "bomb" kostar relativt mycket...Men 2' spänn var det högsta pris jag hitintills hört hur som helst..Víll minnas att jag betalade kring "tusenlappen" för ett "par år sedan".

Mvh Janne.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

En bromsbomb kostar 925 riksdaler pa motornord.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tror dom ligger på runt 1000kr på www.bildelsimporten.se.

Jag har bytt bromsbomb på samtliga mina e28:or (utom 518iS) 2 av bilarna hade samma symptom med sjunkande bromspedal när motorn var igång. Båda fick en stum och fin bromspedal efter bromsbombsbytet.

///Jesper
Paap Reeder
.... att testa en bromsbomb "i handen är knepigt".
I anslutningsstosen ser man en al-bricka som är limmad på gummimembranet.
Under membranet ligger det således 100 Bar på en ny bomb. Att med en trästicka kolla detta låter knepigt. Dock är det ovedersägligen så att om stickan går till botten så är membranet tryckt mot botten och bomben är således helkass.

Den skrothandlare som påstår att bomben är OK genom att med en sticka pilla på al-brickan och visa att membranet "ligger uppe" kan omöjligen säga hur mycket av de 100 BAR som finns kvar under ...Bomben kan mycket väl vara halvkass.

J.D .. kan inte tekniskt förstå det du säger. Jo möjligen om sjunkningen är lika "snabb" både med avstängd och gående motor ty då jobbar hydraultrycket med att vidga slangar, OK o s v.

Jag har iofs bara behövt byta en bomb på E28:an men det kom sig av att jag inte hade ngn servoverkan med avstängd motor. I övrigt uppförde sig pedalen som "vanligt".

MVH /// Paap R
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det lustiga är att jag har haft en viss servoverkan även med motorn avslagen på dessa 2. Dessutom hade jag symptomet med hård pedal vid snabbt tryck på bromspedalen. På den andra bilen jag bytte på så var det "hård pedal vid snabbt tryck på bromspedalen" och ingen servoverkan med motorn avslagen som var problemet. Ej sjunkande pedal.

///Jesper
Mu
40
Mustangen
535I-87
523I Touring -00
Hej på er.

Bromspedalen på min E28:a sjunker också sakta ner vid belastning och med motorn igång men är hård med motorn avslagen.

Hade en incident med den i höstas då vi fick bogsera hem bilen. Bilen hade stått ca. 6 timmar innan bogsering men jag hade kvar servoverkan för ca.10 inbromsningar och detta tyder väl om något att bromsbomben är hel.

There`s no substitute for cubic-inches
-Hasse K-
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Lade en beställning på en ny bomb hos Bildelsimporten.

//Ticco

www.ticco.com
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
har fått samma "fel" på bes. 2 år i rad men har fått rättelse senare efter lite tekniskt berättelse om 535an bromssystem. nåt som inte är roligt är dock när dom sitter i bilen med motorn på och trampar pedalen i botten för allt dom äger det kan ge skeva bromsskivor och då man trycker klossarna så hårt mot skivorna att det kan ge klossavtryck i dem.

testa att tvärbromsa en 528a i botten, du låster alla däcken om du inte har abs innnan du når botten..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
topbone: Har man riktigt glödheta skivor eller extremt slitna/tunna skivor är det nog fullt möjligt att skada dem genom att ansätta bromsen hårt när bilen står stilla, annars är det nog ingen fara...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.