AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.941

Bromsproblem e28.

Sida 1 av 2
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bilprovningen tyckte inte om bromsarna på min 528'a.
Bromsprovet va bra, men bromsrören rostiga och sjunkande pedal (inget läckage).
Har nu bytt bromsrören och luftat som en dåre, men pedalen sjunker fortfarande.

Är det huvudcylindern som strular?

//Ticco

www.ticco.com
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter absolut som en dålig huvudcylinder ja. Det förekommer även att en bromsslang med brusten kordväv men helt gummihölje kan ge samma fenomen, men det är ovanligt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Alright.

Tack!

//Ticco

www.ticco.com
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vanligt fel på alla gamla bmw med hydraliskt bromsservo,kan knappt räkna alla som jag gjort vid.vid vänstra fjäderbenstornet fram sitter ett ventilhus och under det sitter en rund"bomb"ser ut som en sån!när pedalen sjunker brukar det vara den som är kass,kostar ca 1100kr på tillbehör(några år sen)om den fortfarande säljs,när pedalen istället blir hård brukar det vara ventilhuset som är kass,kostar många tusenlappar!men det absolut vanligaste felet är "bomben"!lite osäkert att köpa bomben på skroten eftersom dom ofta är kass,huvudcylindern är ju i alumininum så den brukar hålla länge,ser den bra ut i loppet och packningarna är vassa i kanterna är det inte den.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag kom att tänka på en annan sak också. Just den aktuella modellen kan kännas lite speciell i pedalen, konstruktionen gör att servoverkan ökar i takt med att pedalen sjunker, man kan alltså få symptom som påminner om en läckande huvudcyliner eller luft i systemet med felfria bromsar.
Med anledning av detta ska systemfunktioner som sjunkande pedal alltid kontrolleras med avstängd motor och helst utan tryck i servon.
Prova att med avstängd motor pumpa på bromsen några gånger för att säkerställa att servon är trycklös, gör sedan ett lågtrycksprov för att konstatera om pedalen sjunker.
Sjunker pedalen även i detta läget föreligger något fel, exempelvis en läckande huvudcylinder eller luft i systemet. Känns pedalen stum är allt som det ska, och det var servoverkan som upplevdes som ett felsymptom.

Detta ska man naturligtvis känna till på Bilprovningen, men det är lätt att missa på en så pass ovanlig modell...

Jeppe

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jaha...
Då står man där med 2 alternativ igen :-/

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
När motorn är avstängd så är pedalen stumm, men med motorn igång så sjunker den om man trycker hårt.
Bromsarna fungerar annars helt okey ute på vägen och det är absolut inga problem att låsa hjulen.

//Ticco

www.ticco.com
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du märkt av att pedalen "blir stum"(stenhård ) vid hastig inbromsning(panikbromsning)?+att systemtryckslampan tänds en "bråkdel av en sekund" då?

Om du har dessa symptom så är det med all sannolikhet bromsbomben som är defekt..
Lite speciellt bromssystem på dessa bilar som sagt.

Mvh Janne.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Janne T:

Har faktist inte tänkt på det, ska testa i morgon.
Står jag på tomgång och trycker pedalen i bott så kommer systemtryckslampan.

//Ticco

www.ticco.com
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
bromsen tar lika bra även om bomben är kass,men det känns ju inte så förtroendegivande att bromsa!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ticco: Sjunker inte pedalen med avstängd motor föreligger inget fel. Anmärkningen du fått från Bilprovningen är i så fall felaktig. 528:an är mycket speciell på detta viset, den uppvisar klockrena symptom med sjunkande pedal även om inget fel föreligger.

Jag föreslår att du ringer till stationen där besiktningen utfördes och berättar som det är, att du kontrollerat med motorn avstängd och att pedalen inte sjunker. Du måste naturligtvis ändå på en efterkontroll och visa upp bromsrören, men då har man i alla fall möjlighet att i förväg titta i kontrollplanen och se att kontrollen ska ske med avstängd motor, så du slipper bli underkänd igen.
Har du haft några utgifter för att felsöka eller åtgärda "felet" kan du även göra anspråk på ersättning för detta...

Jeppe

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
sjunker pedalen när motorn är igång är bomben kass,den reglerar trycket i stället för vaccum servot på en vanlig bil,när motorn är avstängd finns självklart inget fel för då har du inget tryck till bromsarna!!men vem vill ha en bmw som alltid står med motorn avstängd?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dd: Precis tvärtom är det. Sjunker pedalen med motorn igång är allt som det ska, känns pedalen stum är tryckackumulatorn dålig...

Jeppe

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jesperado:

Jo killen tyckte själv att det var konstigt, han provade oxå med avstängd motor och då var ju pedalen stum.
Han ropade även till sig en kille som fick sätta sig i bilen och bromsa medans han letade efter läckage under bilen, men det fanns inget läckage.
Även den andre killen tyckte att det var märkligt.

Jag har själv aldrig reagerat på detta med att pedalen kan sjunka medans motorn är igång eftersom bromsarna alltid har fungerat bra.

//Ticco

www.ticco.com
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ticco: Om du ber dom titta i kontrollplanen så står det mycket tydligt att kontrollen ska ske med avstängd motor för att kunna föranleda ett underkännande, tyvärr är det lätt att glömma det...

Jeppe

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ok, tack.

Kanske låter lite spydigt om man säger det till dom :-/

//Ticco

www.ticco.com
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det är tydligen inte lönt att försöka förklara grejor här eftersom vissa inte förstår!har haft 30 bmw själv dom sista 20 åren och jobbar som bilmek,men vem bryr sig?sjunker pedalen i botten med motorn igång är bomben kass,om huvudcylindern är hel förstås! har själv aldrig bytt en cylinder men allt kan gå sönder.visst finns det en skillnad mellan känslan i pedalen på en 528 och en 240,men det beror på hyd servo kontra vacc på 240!orkar inte tjafsa mer om detta nu så tack för mig,hoppas du får rätt på bilen!!!

Ti
2.587
Ticco
420i -14
dd:

Lugn och fin nu :)

//Ticco

www.ticco.com
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ticco: Det handlar nog mest om hur du lägger fram det. Ingen tycker det är kul att ha fel, men har man fel så har man...

Det bästa är nog som jag sa tidigare att i förväg ringa och berätta hur det ligger till. Då kan man i förväg titta i handboken och konstatera att kontrollen ska ske med avstängd motor, så behöver det inte uppstå någon diskussion på plats sen.

Om du väljer att bara köra in på efterkontrollen och man vidhåller att bilen ska underkännas med anmärkningen "Systemfunktion färdbroms, bromspedal sjunker" kan du säga att du hört att kontrollen ska ske med avstängd motor och fråga vad det står i handboken om det...

Ett tredje alternativ kan vara att ringa eller maila till Bilprovningens tekniska upplysning och ställa frågan där, hur ska kontrollen utföras och när ska bilen underkännas? Då kan du vid efterkontrollen hänvisa till den informationen du fått från den tekniska upplysningen...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dd: Du behöver inte ta det på det viset, jag menar inte att förringa dina kunskaper. Min erfarenhet säger mig att en dålig tryckackumulator resulterar i en stum bromspedal. Bomben ackumulerar inte det tryck som ska ge servoverkan, utan släpper trycket förbi membranet vilket ger motsatt effekt. När man ska trampa på bromspedalen finns alltså ingen servoverkan, utan ett mottryck som måste övervinnas innan bromsarna tar. Pedalen upplevs som stum initialt, för att sedan ge bromsverkan när man trampar tillräckligt hårt....

Jeppe

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Aj aj aj...

Ser ut som jag får byta bomben iaf.
Länk

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.