AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.331

Hur kolla om en 530iA är OK

Funderar på att köpa en 530iA med läder och Navi. Har lyckats att hitta en som ser riktigt bra ut på bild åtminstone (se länken Länk )
Problemet är bara att bilen säljs av Råå Bilcenter och vad jag förstår av det som har skrivits här om de så är de inte alldeles för pålitliga. Frågan är om ett M-test räcker för att upptäcka eventuella problem med bilen eller kan det finnas sånt som inte upptäcks.

Kontrolleras mätarställning och verkstadsbesök/servicebok på ett M-test?

Ska man kanske åka själv till Tyskland och importera en BMW, men risken är väl inte större här än i Sverige att bli blåst eller? Till det tillkommer att jag för tillfället inte har tid att åka själv och engagera mig i importfrågor utan vill ha en ”färdig” och schyst BMW. Finns det några företag/bilsäljare som tar emot beställningar för import av bilar och som man kan lita på?

Tacksam för all hjälp
/Patrik
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du ska garanterat låta göra ett M-test om du ska köpa bilen i fråga. Du skall även ringa till gamla ägare och de verkstäder som har stämplat s-boken och verifiera att stämplarnas äkthet. Ett M-test är inte på något sätt en garanti för att mätarställningen inte har modifierats, däremot så ger det en bra bild på fordonets allmänna skick.

Personligen hade jag aldrig någonsin köpt en bil av rååbilcenter. Jag hade antingen vänt mig till ett seriöst företag eller provat privatmarknaden.

För knappt 200 000 kr, kan man hitta många fina E39:or med rätt utrustning. Varför inte prova auktoriserade BMW återförsäljare? Jag har mycket positiva erfarenheter från dem.

Att tro att man kommer att bli lurad om man importerar bilen själv är bara naivt, men visst finns det risker. Känner du inte till språket och inte är speciellt insatt i tyska systemet, kan det vara värt att vända sig till auktoriserade BMW återförsäljare i tyskland.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
beklagar stavningen - det börjar bli sent :-/

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mycket snygg bil till rimligt pris med tanke på att den är fullt riggad med utrustning, MEN ta reg /chassienummer och åk till BMW och få ett utdrag från service/garantibasen i Tyskland kostar typ 300 kr så miltalet kan bekräftas till 100% annars låt bli och köp bilen , om allt stämmer gör gärna en M.test om du inte kan bedöma själv. Även om handlaren har ett rykte så är det bilen du ska köpa inte gifta dig med handlaren, men har man inte kunnigheten så bör man nog låta bli. Men som Mugge säger BMW handlaren i Tyskland är ett mycket bra alternativ inga bilimportörer idkar någon välgörenhet och ska tjäna en rejäl slant på och det gör man genom att hålla ett vettig prisnivå/påslag eller så är bilarna billigare än i Tyskland och mätarskruvade i de flesta fall.
Men jag förstår att du gillar just detta ex.

///MVH Hasso
Länk
Håller med både Mugge & Hasso. Kolla bilen supernoga och
prata med verkstäderna i Tyskland för att verifiera milen.
Ta hjälp av nån med lite efarenhet av import och åk ner och hämta hem en fin bil till bra pris från nån aukt handlare istället för att köpa en
nyligen importerad bil.
Tackar för hjälpen. Ska höra med säljaren om bilen.

Problemet för mig att ta hem en bil själv är att min tyska är begränsat till ett fåtal hälsningsfraser :-) En bil kan jag nog köpa men att förstå vad de pratar om under tiden blir svårare. Kan säljaren engelska är det nog inga problem.

Vad tror ni om denna bil i så fall? Länk

Ungefär samma pris, men sen ska man ju också ta hem den plus att man förlorar arbetsinkomst under den tiden som man är där nere.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Prisspannet börjar på 11.000E för 2001-2002 530IAT i Tyskland
Länk

Och det verkar finnas massor att välja på.

///MVH Hasso
Länk
parolof
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil i den prisklassen hos en icke aukt, BMW handlare
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
2 länkar som kan hjälpa dig att komma igång: Länk och Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Patrik J

Den bilen du länkade till såg ju fin ut men kändes väl dyr
i jämförelse med tex den Hasso länkade.
Försök hitta en bil runt 120" Sek prutat & klart i Tyskland
även om den har mycket utrustning för E-39 precis som de allra
flesta Bmw modeller sjunker som gråstenar pris med jämna mellanrum.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Genom att gå in här: Länk får man en möjlighet att ändra språk till eng.

Nu vet jag inte riktigt vad du har för krav på bilen:
men om jag utgår från att du har kraven: automat, läderklädsel, 230 hästars motorn så hittar jag.

Länk

Länk

Länk

Länk

Samtliga hos en aukt BMW och som endast haft en tidigare ägare och som inte har rullat mer än 10 000 mil och som är billigare än bilen som Råå bilcenter säljer. Dessutom så var 2 premium selection bilar och en har Europlus garanti.

vad som definerar en premium selection bil hittar du här: Länk

Europlus:
Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns ca 20 st 2001-2002 som motsvarar utrustningsnivån i den importerade bil hos tyska BMW-handlare prisnivån ligger från 189tkr.

///MVH Hasso
Länk
Tackar, även då de fyra länkarna ifrån Mugge inte fungerade för mig så förstår jag nog vilka bilar han menar. Men samtliga har dock manuell växellåda.

För övrigt så är mina önskemål precis som ovan: automat, läderklädsel (helst ljus), helst 230hk, touring, bensin samt TV/Navi.

Med dessa preferenser har jag tyvärr inte hittat en enda i min prisklass (170’-180’) hos BMW.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det går inte att länka så som jag försökte.... tyvärr, länkarna fungerade för mig tills dess att jag stängde ner sidan, sen slutade de att fungera.

Dock var bilarna i mina länkar automatväxlade, dock inte touring, men börja med att kryssa i automat, touring och läder så ser du vad du får upp. Hittar du inte det du söker direkt, så håll ut och håll koll på marknaden, det kommer och går rätt mycket bilar hos BMW handlarna i tyskland, rätt bil dyker upp så småningom.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
OK. Jag hittade faktiskt 4 bilar som motsvarade kriterierna ovan förutom växellådan. Trodde att det var dessa du menade.

Jag får väl lugna mig lite och hålla utkik efter en passande bil hos BMW i tyskland. Var sägs om premium selection? Ska man satsa på en bil med premium selection eller kvittar det?

MVH
/Patrik
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
premium selection är ju en kvalitetstämpel, avseende bilens skick, skötsel och miltal mm...

Det är ju alltid positivt om bilen uppfyller kriterierna för Premium selection, sedan om det är ett måste eller ej...

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Patrik J

Jag skulle nog hellre ge avkall på tex navi/tv om jag hade begränsat med pengar att köpa för hellre än att kanske köpa en mätarskruvad bil
från en suspekt firma (Pratar inte om just ovan nämnda firma...).

Ännu bättre är väl att vänta, hålla koll på bilarna i Tyskland tills det dyker upp en bil specad som du vill ha den till ett vettigt pris.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är premium selection en kvalitetsstämpel men väldigt många av punkterna som ingår är ju ganska självklara och jag gissar att flertalet av bilarna som säljs av BMW-handlarna i Tyskland uppfyller dessa.

Generellt så är bilarna som annnonseras på www.bmw.de i bra skick och av den erfarenheten jag har och även har hört av andra så redovisar säljarna noggrant eventuella skador eller brister på bilen när man kontaktar dom.

Jag har i alla fall inte stirrar mig blind på premium selection.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.