|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fn en MB E 280 årsmodell 1994 men är sugen på nåt nyare.Problemet med MB är ju att årsmodellerna 1996- ca 2001 är väldigt drabbade av rost och detta gör att jag alltmer funderar på en BMW. Tycker att 5-serien är för liten och valet blir då 7-serien. En 728 skulle absolut räcka prestandamässigt och dessa bilar borde väl vara hyfsat billiga i drift, eller? 1. Hur ser det ut med rosten? 2. Tänker mig en bil med 15000-20000 mil på nacken, vilka bekymmer kan jag vänta mig vid dessa miltal? 3. Använder mig i regel av icke märkesverkstäder, dyrt att repa och serva 728:or? Är det generellt billigare att repa en 728 än en 735/740/750? 4. Är det nån "lucka"/förbindelse mellan bagage och baksäte? Jag menar så att man kan få in långa grejer etc. 5. Värt att låta BMW kolla mätarställningen före köp? 6. Är automatlådorna driftssäkra eller är det mycket strul med dom? 7. Visst är det kamkedja även på BMW? Intervall för byte? 8. Övrigt jag bör vara på min vakt angående? | |
|
Hej! Eftersom ingen har svarat hittills så gör jag ett försök trots att jag inte är någon expert på E38, 7-serien 1994-2001. 1. Jag tror inte de är så rostbenägna, kika på utsatta ställen som kanten på bakluckan, i nederkant på dörrar. 2. Överlämnar detta till andra att svara på. Ett tips är dock att läsa begagnatguiden om E38 här till vänster. 3. Borde vara billigare att fixa 728 eftersom det är en sexa i stället för V8/V12. 4. Beror på om bilen utrustats med skidlucka som jag tror är extrautrustning. 5. Kan kanske vara vettigt men kolla även upp om skicket motsvarar miltatet. Kontakta tidigare ägare och kontrollera stäm av med besiktningsprotokoll. 6. Med rätt service ska de hålla länge. Jag har dock läst om växellådsrenoveringar vid 25-30000 mil men antagligen har de skötts dåligt. 7. Stämmer att det är kamkedja på de allra flesta BMW. 7-serien som du tittar på har kamkedja på samtliga motoralternativ. Mig veterligen byter man inte kamkedjan med något intervall. 8. Det allra viktigaste är nog att kolla upp historiken och se till att miltalet verkligen stämmer med vad som står på mätaren. Välj bort objekt där säljaren verkar oseriös. Vad gäller bilfirmor så finns det en del skrivet på forumet om vilka som är mer tveksamma att handla ifrån. Mvh Johan |
|
|
Välkommen! 1. Helt OK, bättre än 5-serien (E39) 2. För en bil som verkligen bara gått 15.000 mil möjligtvis stötdämpare/fjädrar, skivor och belägg byts relativt ofta pga vikten och borde ha blivit bytta minst 1 gång. Kamkedjan är ofta problemfri men undantag finns tyvärr, då har ofta kedjan gått av utan förvarning, byte av kedjespännaren är nog en bra idé hur som helst. 3. Det är billigare service på 728 jämfört med V8:orna, V12:an har dubbelt av allt: luftfilter, LMM etc. 4. Bara som extrautrustning. 5. Kolla garantireparationer med chassinumret, ca.400:- hos BMW. 6. Har inte hört mycket om eventuella problem. 7. Ja, inget fast intervall men efter 25-30.000 mil så borde det göras, BMW tar 20.000:-, vet att det finns mekar som skulle göra det för 11.000:-... 8. Mätarskruvning. En BMW känns fräsch läänge, om exemplaret har nya pedalgummin och lister in/utvändigt och är nyimporterad så skulle jag backa... Mvh |
|
|
Angående mätarställningen så kan man "kontrollera" den hos BMW, men en skicklig skurvning syns inte. Vilket innebär att du får forska i bilens bakgrund genom att ringa verkstäder som har stämplat i serviceboken. Fråga om dom verkligen har servat bilen och kontrollera att miltalet stämmer. Gör även ett utdrag ur BMW:s garanti databas, det brukar kosta en liten slant men det kan det vara värt. Sist men inte minst granska slitaget och skicket på bilen, men vänta dig inte att du helt säkert "ser" milen. Ha inte för bråttom när du köper bil. Det finns mycket halvdant, krockat, och skruvat. Men det finns även fina bilar, en sån skall du ha. ;) Begagnatguide BMW E38 --> Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.