AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
838

Fläkt funkar bara på högsta varv?!?

Deejay08
Jag har problem med min fläkt och vet inte vad jag ska göra... Den snurrar bara på högsta varv men den e helt död annars, Jag har AC på min bil och den funkar på alla hastigheter men inte på högsta!?!?! Och den blåser bara kallt. Om man kör "vanliga" fläkten så blåser den varm när bilen är varm så det är ju som det ska... Nån som har en ide? Jag har kollat säkringarna i dosan och relän som finns i boxen i motorn...

Deejay
mo
142
molle
325iA coupe -92
Kan vara fläktmotståndet, det va det iallf på min. Ac n har jag ingen aning om.

../molle

Tja deejay08!

Det kan oxå vara fläktmotor lagren som börjat kärva.
Det är hur enkelt som helst att smörja dem, skruva bara bort plattan som är framföre fläkten och ta bort allt plast som är runt själva fläkten och olja lagren.

Så var det iaf på min E30...

Boooze

BMW Club Finland #2046
Deejay08
Vart är fläkt motståndet nånstans? Har försökt leta efter det men hittar inte...

Deejay
Ki
1
Kirt
325iA -92
Jag har haft samma fel på min 325 -92. Det var poppniten som håller fast ett effektmotstånd som brunnit upp.
På min modell satt motståndet i en liten vit låda strax ovanför gaspedalen till höger. Den kan vara svår att hitta eftersom den sitter instucken i en luftkanal för att få kylning.

Kirt
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Va fläktmotståndet på min med lätt att fixa! Min fläkt fungerade bara på lägsta & högsta. På min sitter det på passagerarsidan upp till vänster.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hello, Deejay08. Det är definitivt fläktmotstådet som många redan har nämt. Det är lätt att byta och det kostar inte mer än 200kr (på BMW). Jag bytte nämligen på min 325:a (E36) i somras och det tog inte mer än 10 min. Motståndet sitter till höger nere vid pedalerna i allafall på E36:orna. Montera bort plastkåpan vid pedalerna och kolla till höger efter en ganska så stor klump (8x3cm). Lossa elanslutningen och byt ut motståndet... Lycka till

Mvh: Jimmyboy
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Jimmyboy & Deejay...
Den sitter inte alltid på samma ställe i e36:orna.
Min satt på passagerarsidan letade som en galning vid pedalerna men så snacka jag med BMW & då fick jag tipset att kolla passagerarsidan! & vips va hitta vi väl där.. lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.