|
|
|
|---|---|
|
FIck en blixt tanke igår: Kanske skulle köpa mig en 320 e90 och köra tills nästa höst. Vad skall en sådan kosta? Privat 1500 mil Stor klima Sportstolar pdc tak lucka Grå metallic Svensk. Vad tror ni är ett ok pris, med ok menar jag ett pris som gör att jag inte tappar några 20 tusen på 8 månader.... //Mvh | |
|
Den lär garanterat sjunka betydligt mer än 20´på åtta månader! Skulle gissa att du tappar ca 40-50´på den tiden... Som en ganska bra tumregel: räkna med att nybilsvärdet halveras på ca 3 år. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller med Johan B, jag gissar minst 50kkr i värdeminskning till nästa höst. | |
|
DET VAR INTE FRÅGAN!!! Frågan var: Vad är ett ok pris för en bil som gått 1500 mil med den uppspaltade utrustningen?? Alltså Vad bör jag betala för en sådan bil för att inte förlora några 20 papp på en åttamånaders period???? Så: LÄS FRÅGAN INNAN NI BESVARAR DEN!!!! Tack // |
|
|
...det är väl bara att dra en egen slutsats! Dra bort 35-40 tusen från nybilspriset så hamnar du "rätt".... Var god tänk lite själv!!!!! Varsågod! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dorfmeister, trevlig attityd du har....vem säljer bilen 35-40kkr under dagens värde, dvs så du kan sälja bilen för en liknande summa om 8mån. På nya bilar är det väldigt svårt att inte förlora en massa pengar.. | |
|
Johan B: Om jag hade varit nöjd med att dra en egen slutsats , ja då hade jag väl antagligen heller INTE postat frågan, eller?? Så ang ditt citat "Tänk lite själv". Har du gjort det??!!! Se ovan förklaring! Men vi kör som du tycker: Om jag drar bort 40tusen från nybilspriset så är det ungeför motsvarande 13%. Om jag köper en NY bil så får jag 9% i rabatt, alltså 27.000 bort från nybilspriset!! Så jag vet inte om du förstår men jag skall förklara för dig: Bilen jag tittar på kostar 300,000 NY!! Det är alltså BRUTTO!! Det är alltså FÖRE rabatt! 300,000-27000(9%)=273,000:- som han betalt för bilen när han köpte den NY. Om jag gör som DU föreslår skulle det innebära att jag skulle ta bort 35-40tusen från ny bils priset så är det ingen ide att köpa en begagnad bil, för det är vad jag ger för en ny +/- 10,000:- Tänk lite själv.... JAken, bilen är inte NY, den är begagnad!!!! Använd alltså, vilket medför att man INTE får ut nybilspris för den! Så det var inte tal om att någon skulle skänka bort bilen 35-40kkr under dagens värde. Dagens värde förresten, enligt vem? dig, eller en bilhandlare? Du kan om du vill fråga vad en handlare skulle värdera en snart 1 år gammal E90 med 1500mil på mätaren till, det gjorde jag och det var ganska ringa slantar han värderade den till. Det var också en av orsakerna till att jag postade frågan jag fortfarande inte fått svar på. Återigen, det var därför jag undrade vad "panelen" tycker att man borde ge för en sådan bil. Attityd? Det kändes snarare som om du ochJohan B dumförklarade mitt inlägg utan att ha läst det riktigt, man blir bemött som man behandlar andra var det någon som sa...Varsågod. SÅ finns det någon som inte är alldeles för kvick med att besvara utan att läsa frågan först, och vill hjälpa mig med ett seriöst bud på en sådan bil? MVh /Dorfmeister |
|
Gemini__ |
Tror inte det finns någon här som är villig att besvara dina frågor i fortsättningen. Kan det bero på din attityd, vem vet? |
|
Håller med Gemini_! |
|
|
Hur vet du att han som köpte bilen ny fick 9% rabatt? Det är ju betydligt mer än de flesta som köpt nya E-90 här har fått i alla fall. Fattar inte varför nån skulle vara så desperat så man säljer bilen för samma summa som den skulle stå i om ett år heller så............ Tycker för övrigt inte alls Johan B eller Jaken varit otrevliga eller nedlåtande i sina svar. |
|
|
För att svara på din fråga i rubriken - Ja, det gör du. :-) Mr C |
|
| Ja | |
|
När Johan B skriver "Dra bort 35-40 tusen från nybilspriset" så antar jag att han menar det faktiska nypriset som de flesta betalar efter sedvanliga rabatter (runt 6-10%). Precis som Jakan är inne på måste du köpa bilen till ett marknadsmässigt pris(=vad någon är beredd att betala för bilen) minus värdeminskningen på nästan ett år, vilket troligtvis ligger runt 40-50´. Låter inte helt lätt att få detta att gå ihop. Om du gör bort dig eller inte vet jag inte men sannorlikt förlorar du en bra slant. Racerbilen: Länk |
|
|
Jag skulle tro att en handlare betalar 180 - 200 000 för en E90 320 med den utrustningen du anger om 8 mån. Privat kanske det går att få ut 220 000 om den inte rullat allt för långt. Så för att du inte skall tappa mer än 20 000 på åtta månader bör inte bilen kosta mer än 240 000. /Rickard |
|
|
Tack Rick! Det var det svaret jag sökte!! Har nu budat honom 240,000 för bilen så får vi se hur det går! |
|
|
Dorfmeister, eftersom du verkar vara oförmögen att dra de slutsatser jag menade och tänka något sånär logiskt: Bruttopris: 300´ (ditt räkneexempel) Rabatt: ca 7% Verkligt inköpspris som vem som helst kan köpa en ny dylik bil för: ca 279´ Dra bort värdeminskning: ca 35-40´ Summa summarum: 244-239´ Köper du bilen för mer än så, lär du förlora rätt mycket mer än vad du säger dig ha råd med. Hade det varit en dieselbil hade troligen värdetappet varit mindre... Att köpa en ny, eller nästan ny bil och sedan sälja inom ett år, är alltid lika med en dålig ekonomisk affär (om man bortser från rena samlarbilar). Ps. Jag vet mycket väl vad en ny E90/E91 kostar....jag har själv skrivit på köpekontrakt på en ny E91:a som skall produceras denna vecka. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan b ! Grattis!! Vilken motor?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.