|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bensinmätare visar för mycket, när jag t.ex har tankat fullt, och sedan åkt cirka 10 mil så är den fortfarande full, när jag åkt cirka 15-20 mil har den rört sig typ en halv centimeter! En annan sak är, om jag startar bilen på morgonen (står i varmgarage) och bilen har gått cirka 15 mil på tanken, så börjar mätaren med att visa full tank, efter jag har åkt någon mil börjar den krypa neråt, men stannar alltid för tidigt, när jag sen tar bilen hem från jobbet då startar mätaren upp på samma ställe innan jag stängde av bilen! Men när jag nästa morgon startar bilen igen, så är de full tank igen! Den tank jag tankade senast har jag kört 30 mil på nu, men mätaren visar 3/4 o de är ju för mycket (blandad körning)??? Har hört att de kan vara givaren som de är fel på, så min fråga är, vad kostar en ny givare? Kan de vara något annat fel? Har någon haft samma problem? Vad tror ni??? hutz1975 | |
Njuren |
Kanske flottören? BMW - i nöd och lust? |
|
Är de verkligen ingen som känner till detta problem??? hutz1975 |
|
|
hutz1975, Det är ett känt fel på E46 i USA men ganska ovanligt i Sverige (kanske bättre bensin kvalitet?). Det finns en service åtgärd för detta (SIB 16 04 04 Incorrect fuel gauge reading). Så kolla med din verkstad (jag har för mig att man bara byter till två nya givare). /RS2 |
|
|
Jag hade exakt samma problem på min 320Ci -03 i början av året. Hade den inne hos BMW i Solna där man böt ut "Armaturen" (som dom kallade det). Vet inte exakt vad det innebär, men efter det har det fungerat klockrent. Dom gjorde bytet på garanti eftersom bilen bara hade varit i trafik i knappt ett år då, så jag kan tyvärr inte ge något pris. /RR Trent |
|
|
Tackar för svaren, ska på INSP 2 service imorgon, så dom får väl titta på denna grej oxå, som att inte priset på servicen skulle räcka...:-( hutz1975 |
|
|
Var det inte Statoils bensin som gjorde detta? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Det här problemet påminner om en artikel i Teknikens Värld om en kille med en X5 där tankmätaren hade lagt av. Där var tydligen problemet att givaren i tanken inte tål svavlet i bensinen. Jag tror det kostade honom 4500 kr att byta den. BMW vägrade stå för det. Som alla vet så är det svavel i bensin men det var ju inget konstruktions fel tyckte BMW att givaren inte tål svavel. Ännu en typisk BMW kommentar att skylla ifrån sig. Det kallar jag premium bils service. Han hade också fått kommentaren att han hade tanka på Statoil men det är så att oavsett var du tankar på för station i Sverige så kan bensinen komma från samma raffinaderi. Som exempel står PREEM raffinaderiet för 75 % av kapaciteten i Sverige. Den enda unika bensinen som du bara kan få på ett ställe är V-Power som finns på Shell. |
|
|
Hej! Hämtade ut bilen i eftermiddags, fick betala 4768:- för Insp 2, de hittade inget fel på bilen förutom att handbromsen tog lite ojämt, de spände den ena sidan, sen var det åtgärdat! Ang bensinmätaren, så sa dom att de antagligen har med givaren att göra, kostar ca 1000:- att åtgärda, men att vid vissa tillfällen så fixar detta problem sig av sig själv, så jag kommer att köra några veckor till, om det inte är någon skillnad efter de så är det bara att byta givare... Mvh/ Peter hutz1975 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.