|
|
|
|---|---|
M3artin |
Hej, har nyss köpt en begagnad M3-01 och bytt till nya däck (Bridgestone, kört typ 50 mil på däcken)och när jag gasar hårdare än vanligt..tillochmed när jag växlar upp från 3-4-5 från fullgas så styper motorn sig hela tiden, urtrist.. har detta med antisladd eller antisladd system att göra?? Kan den verkligen spinna i dessa farter?? Har två knappar på panelen som jag tror härör dessa system men vilken är vilken?? Jag tillhör dessa BMW ägare som ej ännu köpt någon svensk manual, som ni säkert förstår. M3artin |
|
Är troligtvis antisladden..... har du rätt däcktryck? Antisaldden slås av med DSC-knappen.... du får då en lysande orangetriangel på instrumentpanelen, samma triangel tänds också när antisladden arbetar. Så den borde lysa till när du känner att du tappar effekt... /// Fredrik |
|
M3artin |
Tack för din hjälp, kan man koppla ur antispinn och antisladd separat, typ att man kan köra med spinn men med antisladd i kopplat. En knapp står det bokstäver på och en annan med någon slags däcksymbol med en understrykning, vilken är vilken? M3artin |
M3artin |
Jo, en sak till, vad är rätt däcktryck tro?? ska jag ha i mer eller mindre, tycker det borde vara mer men jag är novis i detta ämne. M3artin |
|
Antisladd o antispinn är ihopbyggt i samma system = DSC och det är precis vad det står på lnappen, knappen med däcksymbolen är för däcktryckskontrollen av/på/reset. Jag kör ca 2,5-2,6 kg i mina sommardäck. /Fredrik |
|
M3artin |
Jösses vad jag får lära mig, tack så hemskt mycket. Visste inte att jag hade däcktryckskontroll. Måste i så fall fråga hur den fungerar (har inte köpt manual på svenska än)??! M3artin |
|
DSC systemet skiljer sig på M3 och övriga E46. På vanliga E46 finns det tre lägen på DSC systemet, på, delvis av, helt av. På M3 finns bara två steg, på och av. Ditt problem har tidigare diskuteras av folk som bytt däck med samma symptom. Jag kan inte med säkerthet säga vad det kan bero på men en del påstår att nya däck har så pass mjuka och relativt höga gummiklackar därav tror DSC systemet att det är en sladd på gång. Detta märks med vinterdäck på även motorsvagare bilar. Lycka till! |
|
M3artin |
Tack för ditt utförliga svar. M3artin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.