|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320i från 99 som går som en dröm förutom på en viktig punkt. När bilen kallstartas lägger sig varvräknaren på 1000 varv och motorn går hur bra som helst. Problemet uppstår när man har kört 3-4 minuter och stannar in för ett rödljus eller liknande. Ibland när motorn då går på tomgång börjar motorn pendla mellan 300 till 1000 varv och vid vissa tillfällen stannar motorn efter en 3-4 pendlingar. Nu till det besynerliga. Felet uppstår inte senare än så och inte vid start. Det gäller endast 3-4 minuter efter kallstart. Problemet kan dessutom avhjälpas genom att ge den ordentligt med varv på tomgång. Då återhämtar sig motorn. Jag har säkt runt lite på forumet utan att hitta någon med liknande syndrom. Jag har kontaktat BMW samt mekonomens verkstad här i Luleå och ingen av dem hade någon direkt idé vad det kunde vara för något, bara en massa möjliga orsaker. Är det någon som har något tips på vad det kan vara? Känns sur tatt lämna in den på verkstad och byta alla möjliga grejer utan att lösa problemet. Bättre då att kunna peka på lite möjliga orsaker. /Andreas | |
|
Jag misstänker något av dessa främst: trasig temperaturgivare/sensor trasig tomgångsregleringsventil men precis som de säger så är dylika fel rätt svåra att lokalisera. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Länk kolla upp om kan var detta fel |
|
|
Idlecontrolvalve = tomgångregleringsventil. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Det låter som ett mjukvaruproblem som är ganska vanligt på E46. Jag hade samma problem på min E46 330 -01 (bara vid kall motor samt oftast vid kall väderlek). Det åtgärdas med en uppgradering av motorstyrningsmjukvaran av din aukt bmw återförsäljare. Kostnad 600-800 kr. Välkommen till forumet! Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vevaxelgivaren (som är ett typfel på e46) kan ge liknande symptom. En avläsning av felkodsminnet kan kanske vara på sin plats? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Vevaxelgivaren hade givit en driftstörning kall som varm motor. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan > Nej, det behöver det inte. Min farfars 320i -00 (1100 mil!), hade problem med defekt (snarare glappande) vevaxelgivare som gav liknande symptom vid varm motor. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tack för alla tips. Verkar som om det inte är ett alltför dyrt fel. När det gäller avläsning av felkodsminne så avser jag göra det nästa vecka. Med lite tur dyker det upp någonting väsentligt där. När det gäller problemet tycker jag att det är märkligt att det bara uppstår medan motorn "värms upp" inte när den är kall och inte när den är varm. Men vi får som sagt se vad felminnet säger. |
|
|
Jag har samma problem på min 328 men motor är nog lika uppbyggd som din. Jag har inte åtgärdat problemet men symtomen är samma som du beskriver. Läs Jankey svar han verkar ha åtgärdat problemet. Läs den här länken. Länk |
|
| Hans beskrivning är exakt samma som min. Ska kolla upp detta med min lokala BMW verkstad när jag får tid. Tack för tipset! | |
|
I det här mektipset som det talas om ovan, Länk så pratar man om något som heter WD40, vad är det? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.