|
|
|
|---|---|
|
Då min termostat var trasig köpte jag mig en ny idag...dock stämmer den inte 100% med utsendet med den som satt där innan! BILD: Länk till vänster syns den gammal felande termostaten, i mitten den nya inhandlan på mekonomen (och till höger termostat från biltema till M30 86- ) Tacksam för snabbt svar då jag måste montera ihop den om två timmar! | |
|
ja...iofs står det ju ingen fråga i mitt inlägg...hehe... Men frågan är ju iaf om det funkar att he in den eller är det fel termostat!? Det ska ju finnas två olika på om man har 85:a eller 86:a men den från biltema ska ju vara till en 86:a och den ser ju helt olik ut!...men jag får väl helt enkelt testa å se... |
|
|
Tyvärr kommer inte jag ihåg hur min såg ut,men "något liknande" iaf :) Se iaf till att vända den rätt när du monterar den(vilken du nu väljer).. Köpte dock min från BMW.. Mvh Janne. |
|
|
Jag bytte ut min mot en ny! Det var dock viscofläktkopplingen som var trasig! Min gamla ser ut som den i mitten och det står "1710953 BMW 80 gr 9/7" på den! Nu är den visserligen till en lite nyare motor men det borde passa! Men prova, det skadar inte! Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
men åå...va less man blir!! Jaha byte termostat men inte blev det någon skillnad! Hade dock även kokat den gammla tillsammans med den nya från biltema och den öppnade bra mycket tidigare...hade dock ingen termometer...så jag antog att det måste vara felet...men men som vanligt gäller väl "lagen om allt jävulskap"!!! Tempmätaren går endast till hälften från rakt upp nu, (antar att den ska stå rakt upp då den inte är graderad!) känner man på kylar slangen till kylaren är den varm så det känns ju ändå som termostaten är felet... Hur uppenbarar sig fel på fläktkopplingen?! jag kan utan problem stanna fläkten men handen och sedan snurra den åt motsatt håll på tomgång iaf... |
|
|
Janne T..kan man vända denna termostaten fel? vilken del som ska sitta innåt eller utåt går ju inte för det tar emot om man vänder fel...men vridning läste jag något om! dock fanns det ej någon pil på nån av dom tre termostaterna! varför är det skillnad på hur man vrider termostaterna mån tro, kul å veta |
|
|
Nja...vet bara att någon "lyckats" att göra det, vilket medför felaktig funktion. Men om du säger att det tar i så gör det antagligen det... Länge sedan jag bytte på någon av mina M30 så jag kommer inte ihåg själv huruvida det går att göra det på en dylik maskin :) Mvh Janne. |
|
|
vridningen är i de fall de sitter en "skvallrare", dvs. ett litet hål i termostaten som hela tiden kan "läcka" lite vatten (motverkar antagligen övertryck i kylare). Har du ett sånt hål ska det oftast vändas uppåt. mvh Martin |
|
|
aha...sådant hål fanns på biltema termostaten (som då var till 86-, ikke på någon av -85 termosaterna!) jaja...blir till att ta upp skiten imorrn igen och koka alla tre tillsammans och försöka hitta en termometer dessutom...så får man väl se om det är det som är felet! |
|
| Det är en pil på termostaten den skall vara vänd uppåt. | |
| Citat zTeve =) "dock fanns det ej någon pil på nån av dom tre termostaterna!" | |
|
Jaha då var man loss med termostaten igen och kokade den...den verkar vara OK och den lilla skillnaden i utende verkar inte ha något med funktionen att göra...men fortfarande kvarstår problemet... Någon som har förslag på vad som kan va fel!? Har varit inne på att givaren kan ha gett upp...men då jag även har dåligt kupe värmen så är jag tveksam...kan ju dock vara värmeventilen (visst har man sån) till värmepaketet som också har packat... Någon som vet vilken givare som tempmätaren får "signal" ifrån? finns ju tre givare på termostathustet och en vet jag iaf är givern till insprutningen (den minsta och närmast batteriet om jag förstått rätt). Vilket motstånd borde den ha vid 80 grader |
|
|
Av de tvågivare som sitter i termostathuset är den brunfärgade givaren är till tempmätaren och den blåfärgade är till motorstyrningen. Du har fått fel termostat! Fick fel till Alpinan också rätt termostat liknar den gamla (handlar dock endast hos BMW). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
FÖRVIRRING!!! Jha...då efter ett par kokningar senare verkar den gamla termostaten ha tagit sig...har konstaterat att den inte är felet...och jag är nu även rätt säker på att termostaten passar då hålet som "brickan" ska täcka är litet nog för att täckas =)...det igentlige felet verkar helt enkel vara att tempgivaren till tempmätaren är paj...tillsammas med nått vajs med kupevärmen...(men det är ju en helt annan 75:a) Tryggve: det du sa om kontakterna stämmer dock inte på min motor (är det en 2,8l M30 du utgick ifrån?) På min sitter det tre givare (se länken, exklusive nr 4 och 6) Länk Nr 7 (vit/beige) Tempgivare för motorstyrningen Nr 8 (en pol) Tempgiver till tempmätaren Nr 9 (brun) Troligen kallstarts givare då den är märkt 35C och ger ca 72Ohm vid den tempen och över samt 0Ohm vid en bit kallare (hoppas någon får nytta av denna kontroll i framtiden =)) Hittade tempgivaren gjorde jag genom att lägga den i mycket varmt vatten och såg att tempmätaren rörde på sig...dock verkar den vara paj då den vid ca80-90 grader stod den en bra bit ifrån toppläge... Så nu är det väl bara att sätta tillbaka nån av termostaterna och försöka hitta vad som är fel med kupevärmen...(.mycket klater för att ändå komma tillbaka på ruta ett) |
|
|
värmeventilen brukar ge upp,går dock att dela tror jag så det är lätt att kolla. |
|
| jepp...har läst lite om de här på forumet...blir till att test å hålla på imorrn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.