AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.304

530i katalysatorfråga. "knäppande" ljud.

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Hej!
Spanar lite efter en 530 v8, bra bruksbil tänkte jag..:)

iaf så var jag o kikade på en igår, förutom att skicket karossmässigt inte var 100% så blev jag lite fundersam efter att jag varit ut o provat den.

körde en sträcka på ~10km kanske, känndes bra att köra, körde lugnt o översteg knappast 4000v/min som mest.
kom tillbax, steg ur bilen o noterade ett starkt knäppande ljud från katalysatorerna.
ett sådant ljud du får om du verkligen har plågat, ex bankörning eller väldigt inspirerad körning...

mot alla odds, är det normalt??

Mvh L
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Du provade alltså aldrig att "varva ur" för att ev. kunna "känna av" om motorn fick "andningsproblem"?

Iom att det "knäpper starkt" av värmen så vet man ju att en reaktion äger rum i kattarna vilket ju är bra. ;)

Men>>>Kolla gärna avgasvärdena på valfri/lämplig" verkstad om du misstänker "keramikkross" eller annat haveri..
Inte gratis att byta dessa "kattar".

Angående om det är "normalt" på V8:an är jag inte man att säga dock..

Mvh Janne.
Amethyst
Har aldrig hört detta ljud från min 530i och jag har varvat ur den ibland :)

BOOM BOOM BASS
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Misstänker att de skulle kunna sitta igen, känndes lätt kvävd, inget vidare vrid alls på de lägre registret, reltivt död faktiskt under 2500v/min
Ang avgasvärdena så var den relativt nybes. så så allvarligt var det kanske inte? men mycke kan ju iofs hända.

Drog inte alls något hårt, körde lugnt o fint då ägaren satt i bak, sedan var skicket i övrigt inte så pass bra att köpessuget infann sig.
Gjorde därför ingen "total" provtur.
Det som var mysko var ju som sagt att det knäppte som min fd 325 inte kom i närheten av ens vid >riktigt < hård körning.

kommer fömodligen att kika på fler bilar o det kan vara bra att veta.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter som att insatsen i katalysatorn är skadad eller ligger lös. Ska du köpa bilen så räkna med i budgeten att katalysatorn kan komma att behöva bytas så är du på den säkra sidan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Lutar starkt åt att det inte blir den bilen, för mycket småfix.
rost på "fel" ställen, def stötdämpare, samt det knäppande ljudet i katten.

lite synd då inredningen, körupplevelsen o utrustningen var bra.

Ngn som vet av ngn 530manuell, med inte allt för mycket rost o defekter till en vettig peng?
har annons på köpes isf... ;)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Angående katalysatorerna så byts de sällan på E34orna, mycket ovanligt att behöva byta innan 30000mil, har pratat med flertalet erfarna bilmekare och bildelsförsäljningsföretag och alla säger samma sak. Ofta byts de aldrig och det händer att vissa bilar rullar 40-50 utan byte.

Jag har haft liknande knäppnade på 535an, men då hade den gått under 17000mil, idag 24000mil är både avgassystemet + katalysatorerna intakta (sånär på ett bortrostat värmeskydd för bakre ljuddämparen) då avgasvärdena alltid dessutom varit perfekt vid bilprovningen, endast slutdämparen kan komma att behövas bytas snart då den är lätt igenomrostad vid ett ställe.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
På min förra 530 knäpte kattarna friskt! Men det var aldrig några problem med dem! O jag trodde med att dom var skadade inuti men dom var i mycket bra skick!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
Oki, kanske inte är så farligt iaf..
men man blir ju lite fundersam då det egentligen inte ska låta som bilen gått ett par hårda varv på bana när man åkt en kort sväng..

Mvh L
ja mina kattar knäpper ganska mycket vid normal körning oxå... ska dock byta ut dom till en sportkatt nu istället, får väl se om knäppandet försvinner :) , provade oxå att göra ett avgastest för en månad sen UTAN kattar, det låg jättefint, så dom verkar vara bra dessa m60 motorer.
mi
67
mitsu
540iA-93
Att en katalysator knäpper efter körning är OFTAST normalt, Det beror på den höga temperaturen i en FUNGERANDE katalysator.

bulan1
Amethyst
Så att min inte knäpper betyder att den fungerar sämre?
mi
67
mitsu
540iA-93
Att katalysatorn INTE knäpper, behöver INTE betyda att den inte fungerar. Oftast i en äldre kan knäppningarna avta, men lik förbaskat fungera fullständigt OK (säkraste tipset är att köra ett avgasprov, då får man ett exakt svar hur katten mår) Där emot en ny katalysator som inte knäpper efter varmkörning verkar skummare, MEN åter igen, säkrast är att köra ett avgasprov.

bulan1
Har själv V8 och aldrig hört kattarna knäppa på den men ändå inga problem med avgasvärde elr liknande.Besiktade 2 dar sen utan anärkning.
Men däremot farsans 850 knäpper rätt bra efter lång körningä och även där inga problem.Tror nog det är från bil till bil med knäppandet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.