AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.335

M62: Byte av remmar och spännrullar

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er alla:

Remdriften på min bils motor har under en längre tid låtit på ett sätt som tyder på att det är dags för nya spännrullar och givetvis också remmar. Så igår åkte jag till BMW för att skaffa mig en prisbild av vad reservdelarna kommer att kosta och till min förvåning fick jag veta att det inte går att köpa lösa spännrullar, utan istället hela paket av komponenter som utöver spännrullar innehåller även s.k. vred/hävstänger. Dessa är grupperna nummer 2 (11 28 7 515 865 resp. 11 28 1 742 859 ) i nedanstående länkarna:

Bild 11_2012 – Vattenpump/Generator Länk

Bild 11_2007 – Klimakompressor Länk

BMW tycker tydligen att vreden också bör bytas när spännrullarna är slut men frågan är varför? Finns det bussningar i dessa som blir slitna med tiden eller behöver de bytas av annan anledning?

Jag vill också passa på att ställa även följande frågor:

Skulle ni chansa på att återsmörja spännrullarna istället, med risken givetvis att behöva göra om jobbet om det inte skulle hjälpa? Det handlar faktiskt om att spara hela 1740 SEK totalt i bästa fallet!

Kopplat till föregående fråga: Hur mycket fet skall man ta? Jag tänker då på risken att överflödigt fett kan centrifugeras ut och kladda remtransmissionen.

Kommer man åt remdriften för klimatkompressorn uppifrån eller måste man jobba underifrån med bilen upplyft?

Går det bra – med litet tålamod förstås – att göra jobbet utan att demontera fläkten och skyddskåpan?

Hur släpper man remspänningen och hur lägger man på spänning igen? Vilka skruvar lättar man på resp. drar åt i diagrammen?

Jag vet, det var många frågor på en gång men ni skall veta i förväg att jag är tacksam för era råd och svar!

Ha det gott

Ellinas
Paap Reeder
... helt rätt ang inköp av spännrulle.
Du får med även armen .. dock ej hydraulkolvskitet.
Jag vill minnas att jag har en ny rulle till M60 ...(bara rullen alltså) som inte är lika som till min M70 och den har blivit över.
Den kan du skruva på på din "arm" s a s. ... om jag nu hittar igen den??

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att lossa kylfläkten och skyddskåpan rekommenderar jag starkt, det är 2 minuters jobb som kommer att underlätta arbetet vesäntligt. lossa på fläkten är inga som helst problem, ta bara en 32mm nyckel och lossa fläkten som är felgängad (spänna för att lossa så att säga).

Vad gäller skyddskåpan så är även den enkel att demontera, det är en sprint (som sitter i en plastbult) som man behöver dra ut och sedan så är det bara att dra loss skyddskåpan. (så var det iaf på E34 M60).

Vad gäller att lossa på remspänningen, så lossa på bultarna 1 och sedan 2 så lossar du på remmen.

Länk

När det gäller återmontering av rem

Länk

Nummer 2 på bilden ovan kommer att vara lös och du får börja med att ställa den rakt upp så att säga som en stående triangel och därefter justera in den rätt. och spänna bultarna.

I dokumentationen står det att det är viktigt att man ser till notera rotationsriktningen på remmen och återmontera remmen på ett sådantsätt att rotationsriktningen inte ändras, detta om man tänker återanvända remmen. Varför det är så vet jag inte, men det finns med som en punkt i de servicemeddelanden som BMW skickat ut till sina verkstäder.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Paap Reeder och Mugge och ett stort tack för era utförliga svar!

Nu när jag vet mer om vad jobbet innebär är det enklare att övervinna den naturliga ”ångesten” och planera jobbet. Jag har bestämt mig för att först byta remmarna, och i samband med det känna på rullarna och även fylla på dem med litet extra lagerfett (Hasso beskriver detta i sin dagbok), och att byta rulle/vredpaketen efteråt om det skulle visa sig vara nödvändigt.

Jag ser påbörjade sprickor på remmarna men vet inte om det skrammel och gnissel som hörs vid tomgång och när AC:n är påslagen kommer från rullarna eller inte. Jag kan nämligen framkalla missljudet, även då AC:n är avstängd, genom att själv höja tomgångsvarvtalet med gaspedalen till samma nivå som AC:n höjer det till. Jag tror därför att AC:n inte är källan.

Paap Reeder: Av egen erfarenhet kan jag säga att varje gång jag har slängt eller givit bort en sak som jag hade sparat under en längre tid, så har jag alltid kunnat ha användning av den efteråt, men först då förstås. Den överblivna rullen kommer säkert till användning så småningom. Men tack för din vänlighet ändå.

Mugge: jag tror att vikten med att återmontera remmar i rätt rotationsriktning kan mycket väl hänga ihop med att dessa körs in och slits osymmetriskt – även om det handlar om bara några få mikrometer eller grader – och att om de felvändes vid återmontering skulle resultera till större och snabbare slitage och kanske även obalans i transmissionen. Dessutom finns det även aspekter ur hållfastighetssynpunkt som har att göra med hur materialet orienteras medan den åldras och om hur materialegenskaperna kan påverkas vid en eventuell omorientering.

Ha det gott

Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.