|
|
|
|---|---|
BMWlove |
Tjena, Bytte precis till vinterdäck och upptäckte att mina bakre däck är helt slitna sista spåret längst in och då båda två lika mycket. Däcken är 255:or, Kumho och sitter på orig. 17'' M-fälgar (E39), då jag har en 523:a med M-paket. Är det någon som vet vad det är för fel? Däcken har rullat bara 2700 mil, men nu är innersta spåret helt borta på båda Tack i förhand! Do you BMW? |
|
Om bilen är sänkt så kan hjulvinklarna bli fel. Vet inte om det går att justera den vinkeln bak på en 523:a. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
BMWlove |
Bilen är en sån där med M-paket, vilket innebär väl fabrikssänkning, sportchassi, 255:or bak, 235:fram och allt annat och varför jag frågar är för att jag inte är säker om man kan göra hjulinställning på bakre hjul? Komplett hjulinställning gjordes innan jag köpte den för 2 år sedan och första året märkte jag ingenting speciellt på däcken med denna gången syns det väl mycket att den sliter fel, så värför? Do you BMW? |
|
Är det inte symptom på att bakvagnen är glapp. Antingen nedre eller både nedre och övre delarna i knäleden? |
|
|
"Förbannelsen med den bakaxeln" sade min däckskille.. (när det sliter insida) T |
|
|
Jag har en alldeles original 3.0S som jag har haft en herrans massa år. Den har alltid slitit bakdäcken mer på insidan. Det beror på att bakhjulen lutar rätt mycket "inåt" på många bilar med BMW-bakaxel och är nog bara att acceptera. Det är säkert värre ju bredare däck man har! I och för sig går det ju att vända däcken vid halvtid så att man får insidan utåt men hur många gör sig det besväret! Per L |
|
|
Min M535:a sliter däcken helt jämt iaf...Trots en liten sänkning från fabrik. Har haft mina däck så länge att jag blivit less på att se samma mönster "år efter år" :) Mvh Janne. |
|
|
Borde väl gå att justera den vinkeln vid hjulinställning. Om det var 2 år sedan förra justeringen så är det nog hög tid för en igen. Det behövs inte mycket för att vinklarna ska rubba sig, köra mot en kant el dyl. Jag har fått rekomendationen att göra hjulinställning 2ggr om året, då man byter mellan sommar- och vinterdäck samt tvärtom. Låter kanske lite mkt, jag har gjort det en gång om året de senaste 3 åren och det har alltid behövts justeras. |
|
|
Min E39 hade nyss exakt samma symptom. ca 4 cm längst in på däcken var helt borta. Det såg helt snedskuret ut. Perra på Bil och Motor visade att en del i nedre delen av länkarmarna bak som var glapp, och innebar detta slitage. Tydligen är det inte ett ovanligt fel på E39, men det står inte så mycket i forumen om det. Enligt Mr Perra så kunde man tyvär se om de övre knälederna var glapp först efter att man bytt de nedre. Om jag minns rätt så sa han runt 1200-1500 per sida i mtrl + 825 för jobbet + hjulinställning efteråt Stod en silverfägad E39 med M-pkt upphissad hos Perra när jag gjorde oljeservice hos kom som hade samma bakvagnsglapp. På den var det glapp även i de övre. |
|
|
BMWlove: Jag hade samma problem på min. Med exakt samma däck. Kumho 225/17... Jag har IOFS en E34. Men jag har det slitaget du beskriver på däcken. Vad jag lyckats röna ut efter besök på två lokala däckfirmor. Så kan det bero på att bilen är sänkt. Plus som dom andra skriver. Bmw vinkel på däcken i bak. Man ser ju med blotta ögat att dom lutar lite inåt ju. Hogman Min bil: Länk |
|
BMWlove |
Tack grabbar, Ska börja med hjulinställningen för säkerhetsskull och sedan ska vi kolla glappet. Mycket möjligt att det är just det sistnämnda glappet då jag varit och kört på lite dåliga vägar ute i Europa i somras + med full last också. Det sliter ju lite på bilar ändå samt. att 13:e miltusendet börjar närma sig på km- ställningen :-), ändå är det ju en BMW, med andra ord precis inkörd, eller hur:-) ? Do you BMW? |
|
Ett förslag är att du kollar glappet först. För om det är det måste du ändå göra om hjulinställningen efter reparation. Kan spara 700 pix Det tar max 5 min att kolla, men bilen behöver hissas. |
|
|
Även jag har en E39 523iM med Kumho däck som är snedslitna på insidan. Jag fick byta bussningar i bakvagnen på grund av glapp, ett mycket vanligt fel som dessutom tenderar att skapa följdfel som glappande stag och snedslitna däck. Därefter så fick jag utföra en hjulinställning och nu är problemet förhoppningsvis ur världen. Du kan kolla omdina bussningar är slut genom att hissa upp bilen med bakhjulen hängandes fritt och känna på spelet. Det skall ej kännas som om hjulen hänger löst. Detta fick jag byta, Nr 2 och Nr 18 samt däck :( Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.