|
|
|
|---|---|
|
Hej Har någon kollat vad det blir för fordonsskatt på 120 diseln efter nya skatteregler införs 1 april? Vad ligger det på idag? den kommeer väl sjunka rejält eftersom den har väl partikelfilter? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! | |
|
det ligger idag på omkring 5800 kr eller nåt Min BMW 116i Länk |
|
|
vad jag har sett så sänks det inte så som jag väntade mig ... men de är lite oklart än och tidigt att säga... |
|
|
Skatten är idag 5770 kr/år. Såvitt jag förstått, kommer sänkningen dels inte vara särskilt stor, dels bara att gälla bilar registrerade efter ett visst datum (1/1 -06 var det sist jag såg någon info). Numera har ju även 1-seriedieslarna fått partikelfilter som standard, det fanns inte från början.... /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: Vet Du när de fick filtret? En annan fundering lite o/t; 120d har mer effekt än 120, men tvärtom när det gäller 118d vs. 118. Bra förklaring? //Månsson |
|
|
Bilar utan partikelfilter sjunker väl oxå i skatt eftersom skatten efter 1 april räknas efter utsläppen och inte på vikt. Spelar alltså inte roll om de har partikelfilter eller ej men det är klart det hjälper. Sedan får ju nyreg. bilar med partikelfilter någon typ av ytterligare sänkning tror det var 6000 på 3 år. eller nåt sånt. Skulle gissa på att skatten hamnar runt drygt 4000 efter ändringen. för en bil reg. innan 1 april. Bilen uppfyller ju miljöklass 2005 precis som min egen 320d -04 och jag räknar med en liten sänkning i alla fall. Annars har jag missförstått allt vilket ju inte är omöjligt med tanke på att jag fyller år just 1 april:-) |
|
|
Filtret infördes som standard under hösten i år, tror det var i september eller nåt. Effektsiffrorna för 120d/120i/118d/118i är väl mest 'politiskt' satta antar jag, eftersom allihop är tvålitermotorer är det ju bara fråga om olika trimningsgrad. Kan bara gissa att det har att göra med med skatteregler på viktiga marknader. /// Gunnar E. |
|
| gunnare, du menar artt det är samma snurra som sitter i 118 som 120? borrningen är alltså samma? När det gäller dieslar så är det ju lätt att fixa från en 118 till 120 antar jag, alla dieseltrimboxar som nu finns på marknaden antyder det. Men vad är det för skillnad på bensinare? olika kammar/sprut? eller bara elektronik? | |
|
Grundmotorn är exakt samma i 118d och 120d. Det som skiljer är kompression, laddluftkylare, turboaggregat och styrbox. Bensinarna i 118i och 120i är också i grunden lika. Vet inte exakt vad som skiljer, det är inte samma topplock men kamaxlar och ventiler är samma. /// Gunnar E. |
|
| borde funka att byta topplock och programmera om ECU för att få 120i utav en 118i ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.