|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har för ett tag sen kommit över en E30 316i -90 som endast gått 13000mil, slog till direkt. Nån som vet eller har papper på när och vad som ska göras på nästa service? Förra året gjordes en stor service, olja+filter+kamrem osv. Bilen var då helt torr körd på olja, nån månad till hade motor havererat berättade bilverkstan och det muntra förde förra ägaren vidare till mig. Men men. Vill ju ha denna kärra ett tag så jag vill serva den ordentligt utan att bli rånad hos BMW´s verkstad. Nu till vintern åker 15"BBS fälgar på, hoppas inte det blir nå dubb i hjulhusen:-) När barnasinnet försvinner byts det till framhjulsdrift. | |
|
Hej kmannen och välkommen till forumet. I din instruktionsbok står allt som görs vid Inspection I och Inspection II. Har kamrem bytts förra året, så har du ett intervall på 6000 mil innan nästa. Olja och filter byter du själv lätt, läs in dig på AP´s meckarsidor om det. Intervallen mellan oljebytena brukar man också säga är mellan 500-1000 mil. Serviceindikatorn visar också hur långt du har kvar, är det bara en grön plupp kvar så vänta inte med att byta. Efter genomförd service kan du lätt återställa serviceindikatorn igen, det finns tips om det på meckartipsen. Kolla dessutom över bilen, hur mår den egentligen? Täthet drivlina, stötdämpare, bussningar framvagn, bromsskivor och bromstrummor, belägg? Johan i Lund Sechs macht Spass. Einsteigen, abkoppeln, losfahren. |
|
|
M40 har ett bytesintervall på 4000 mil eller 2 år för kamremmen! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Går verkigen 1.6 liters bmw bra?.. är det något drag direkt? jag kan ju ibland tycka 325:an är trött? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
Underskatta inte BMW minstingar, hade en dust med en e30 318 på Autobahn, e46 320i touringen fick verkligen jobba... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Strengbohm. Min 316 är min 2:a bil, tjejen kör vår familje bil, Volvo V40 T4 -01. Innan den var det en Saab 9-3Aero+chip. Förstår vad du menar men som tur är rullar BMW´n bara till och från jobbet och bättre 2:a bil i denna billiga prisklass kan jag ej tänka mig, den har gått 13000mil. 100hk och drar under litern. |
|
|
...ja, vad som funkar för dig..funkar!? /Strengbohm Free your mind, E30 Man vet att man lever när man varvar ur 5:ans växel! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.