|
|
|
|---|---|
|
Började polera lite på bilen idag och har märkt att det finns en del färgstänk från målarfärg på motorhuven. Vet någon något medel eller produkt som tar bort detta för cleanern ville inte ta bort det? Gärna något som man kan ta över hela huven utan att klarlacken eller den vanliga lacken försvinner. Jobbigt att sitta och peta på precis varenda liten färgprick. Tacksam för svar! //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) | |
|
Ingen som vet någon produkt eller liknande? //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Prova lösa det med t-röd, fungerade bra på en bil jag rekondade i somras. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Det tar inte bort klarlacken eller den vanliga lacken då? //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Hade färgstänk på båda bilarna i somras efter en blunder av grannen som använde roller när ett undertak utomhus skulle målas vitt. Slutade med att båda bilarna fick poleras hos bilrekondare för att få bort färgstänken. Mats |
|
|
Schnitzer: Nej, då hade jag inte rekommenderat det :) Man behöver ju inte dränka huven med det, utan ta det på en trasa och fösiktigt gnugga. Jag har alltid använt det när jag tex tagit bort modellemblem osv, och vill ha bort överflödigt klister osv. Jag har aldrig varit med om att det skadat lacken. Sonax hårdvax innehåller annars mycket nafta om jag förstått det rätt. Prova det då de löst mycket för mig lackmässigt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Själv skulle jag nog ta en isskrapa (ny) i plast och försöka med, om det bara är små stänk. Sen lite polish och putsa av resterna. |
|
|
wendtan: Ok, ska prova med t-röd. Sonax hårdvax kan ju också vara bra att prova. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Fick grå färg på min vita vinterbil när vi målade lite... fick bort det igen med Sonax Bilpolish.. // M.v.h. Spajjjs |
|
|
Schnitzer: Läs här för mer info: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Tack för länken! Ska prova att ta en trasa med t-röd på fläckarna. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
| Jag skulle avfettat bilen med prickbort, spolat med högtryck, helst med varmt vatten, om det inte hjälpt hade jag provat med något lösningsmedel och därefter polerat bilen med en roterande maskin, och därefter lägga på vax med en oscillerande maskin. | |
|
jonasjonas: Provade med avfettning och det tog bort en del, men inte allt. Arbetade med det ett ganska bra tag. Måste till med något starkare som biter på färgstänken. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Om du söker hos en biltillbehörsfirma eller rent av hos en rekondare, så kan du köpa något som heter "magic clay", det är en sorts lera som garanterat tar bort färgstänk, men du måste polera av bilen efteråt.. du använder leran i samband med tvätt..alltså när bilen är blöt o du har shamponerat, då glider det bättre.. leran tar även bort smårepor. när du är klar knådar du bara i hop leran o lägger den i asken och den är redo att användas om o om igen. lycka till... |
|
|
Som Guran67 säger så finns det ju en uppsjö av olika leror.. bl.a. den jag använder från Meguiars Länk Det finns olika leror med olika avverkningsgrad, du lär nog behöva något som är lite aggressivare.. Det enda jag ställer mig frågande till är ju om verkligen leran fungerar till detta? Känns som färgen kan ha suttit en längre tid på din bil och verkligen grott fast? Då kan det nog vara svårt att få bort såvida du inte använder någon typ av lösningsmedel.. Mvh Marcus |
|
|
Schnitzer: Jag fick oxså färg stänk på min bmw för ngr år sen men Jörgen på Ditec fick bort det, själv provade jag det mesta men det blev bara värre. Mitt tips kontakt närmaste rekond firma och låt ett proffs göra jobbet. Fråga: SKa ev upp till V-land snart kanske kan mötas upp i K-stad för en koll på bilen? |
|
|
starre: Tjena! Jag har ju tyvärr inte registreringsbesiktigat bilen än och får inte åka med den i trafik. Blir väl dåligt väder förr eller senare. Om du vill så får du komma förbi hemma hos mig en gång till och titta på den. //Schnitzer -M5 '95 Limousine register (LHD) |
|
|
Jag har tagit bort färgfläckar med thinner när inget annat hjälpte. En snabb avstrykning löste upp stänken, men ej klarlacken. Du måste dock vara mycket försiktig, för längre kontakt med thinner löser klarlacken. Testa på någon yta i bagaget eller liknande först för att övertyga dig om att det inte tar klarlacken med. Därefter polering och vaxning. Blev 100% OK för mig den gången. Är fläckarna av vattenbaserad väggfärg ("plastfärg") så är det bara mekanisk påverkan som hjälper. Jag har inte funnit något som löser denna färg efter att den är genomtorr. Detta efter att ha testat det mesta på garagefönstren utan resultat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.