AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.589

Alternativ ägarform - Bilprenummeration.

Sida 2 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mugge: Bilen kostar i handlen 107.500. Du lägger ut 43 200. Om du köper bilen för 107,500 så måste du alltså få ut 64.300 för att inte förlora på det. Och då tillkommer service och försäkring samt räntekostnader om du lånar till bilen.

Personligen tycker jag inte det är en allt för dålig deal.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
först så får du räkna bort minst 20% för det lånar du inte, vilket påverkar räntan. men man räknar med att en bil som t.ex. en ny BMW 530 som kostar ca 400 - 500 000 kr kommer att tappa 50% av sitt värde under 3 år.

En liten bil som kostar en femtedel tappar betydligt mindre värde rent procentuellt. så att få tillbaka ca 60% efter 3 år är inte omöjligt. dessutom så har man betalt 36* 2000 kr = 72 000 kr.

jag förstår inte vad du får 43 200 kr från

Så på 3 år lönar det definitivt inte sig att hyra, bättre att köpa.

ska det bli lönsamt att hyra så ska man inte hyra bilen längre än 1.5 år.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man hade betalt 72 000 om man hade hyrt i 3 år alltså... om någon missade det.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mugge: Avtalstiden är 24 månader. 24x1800= 43 200 kr. Totalkostnad för en NY bil i 2 år!

Vadå, man kan visst låna de 20% till kotantinstas, väldigt vanligt att folk tar ett vanligt banklån till kontantinsatsen.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oki det står 2000 kr i första inlägget.
Den som är intresserad kan ju sitta och räkna på det lite noggrannare för att se om det går ihop.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fler faktorer spela in, vad är servicekostnaden under dessa 2 år? Hur hög är försäkringspremien? Vad blir den totala kapitalkostnaden?

Största fördelen är att du inte behöver röra något kapital för att köpa bilen, istället för att lägga ut 107.500 på en kapitalvara kan dessa pengar istället växa med kanske 10% per år på ett fondkonto itstället.

Jag tror Toyota har räknat noga på detta, och detta är också riktat till "ungomar" dvs folk med höga försäkringspremier och lite tillgängligt kapital. Men bilen borde fungera utmärkt som en andra eller tredje bil också.

Njuren
Men varför just Mini one? För att BMW äger det?

BMW - i nöd och lust?
Detta är ju ett genialisk koncept, särskilt för ungdomar som genom att hyra bilen kommer undan hutlösa försäkringspremier.

Jag tror dock inte det skulle fungera lika bra med dyrare bilar eftersom månadskostnaden skulle bli orimligt hög. Tänk er att en ungdom skulle hyra en BMW för 500 000 kr på två år. Värdeminskning 200 000 kr, försäkring ca 40 000 kr. Utslaget på 24 månader blir det 10 000 kr vilket förstås måste tas ut som en del i hyreskostnaden.

Mvh Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
varför jag tog en Mini one som exempel?

Jag funderade ett tag på att köpa en en Mini och kollade upp vad det skulle kosta. Eftersom jag hade siffrorna färskt i minnet så tog jag det som ett exempel.

Letar man ett billigt transportmedel och kräver att det är fabriksnytt så finns det billigare bilar än Mini att tillgå.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jiile: Lexus hade en deal att höra en IS200 för 2300 och en RX300 för 5000/månad. Dock var det lite kontant insats på dessa 50 respektive 80.000.
Aktuella synpunkter/erfarenheter om konsumentleasing av ny bil...?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad jag hört så finns det inte kvar alls. Det är tydligen förtäckt avbetalning.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Vad jag hört så finns det inte kvar alls. Det är tydligen förtäckt avbetalning.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Herr Gaspedal> Konceptet finns kvar, oförändrat. Kolla Länk
Ingen förteckt avbetalning.

Såg tidigare i tråden om övermil och så. 2000 mil på avtalsperioden ger 1000 mil/år. Övermil debiteras med 6 kr/mil. Tycker det låter som otroligt billiga övermil.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Intressant...
Ska fråga företagssäljaren igen. För 2 veckor sedan sa han att de kommer att vara tvungna att sluta då det är förtäckt avbetalning. Ska fråga igen och visa honom sidan så får vi se vad han säger.

Synd att man inte kan få läsa de detaljerade avtalsvilkoren online...

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
nu när dom höjer skatt å försäkring så lär det inte vara en dum ide att skaffa en innan årets slut
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

skatten måste du betala i alla fall.....Och vinterdäck och dyl ingår INTE!
synd att man är bilintresserad och vill ha en rolig bil i sin ägo... annars hade man ju lika gärna kunnat åka runt i en sån här dammsugare (aygo) och ha ett bekymmersfritt och billigt bilägande :)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Ajdå har jag provkört och maken till dammsugarmotorförsedd krängande konservburk har jag inte stött på innan. Men snål och hållbar lär den vara. Och som citybil så är hela konceptet lysande både vad gäller ekonomi och format. Nu väntar jag på en liten BMW att prenumenera på, en körglad liten lättviktssak med snålmotor. Varför släpar vi runt en massa plåt i onödan när vi ändå skall bara köra oss själva och portföljen till jobbet.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Man kan ju om man vill skaffa sig en billig bil på motsvarande sätt. En mini one skulle kosta ca 2700:-/mån i 24 månader med 0:- i kontantinsatts (ej tillåtet men hypotetiskt sett) och ett restvärde på 50%. Kör med den i 24 månader. Betala 2700:-/mån och när de två åren ha gått så säljer du bilen och får garanterat mer än halva nybilspriset för den, dvs en vinst direkt i näven till dig. Skillnaden mot toyotas prenumeration är att du är helt utan risk, men toyota tar den i stort sett garanterat bra vinsten.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.