|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har länge funderat på en BMW e30 för att täcka mitt lilla bilbehov. Kul bil, men med alla nackdelarna hos en äldre begagnad bil. Nu har jag hittat ett intressant alternativ, Toyotas prenummeration på nya minibilen Aygo. En sprakny bil för runt 2000 kronor i månaden inkl. service och försäkring. 5000 i deposition som återfås när bilen återlämnas, prenummerationen löper på 24 månader. Inget restvärde eller liknande som vid privatleasing, bilen återlämnas bara. Vad tror ni om detta koncept? Vi behöver inte diskutera bilen eller märket, är mer intresserad av era åsikter om prenummerationskonceptet. Verkar vara ett intressant grepp. Sex på alla fyra, roligast så! | |
| Vad händer om man vill lämna tillbaka bilen innan 24 månader? Du menar att allt ingår för dom där 2000, det är bara att tanka och köra? Det låter väldigt bra i så fall... | |
| Kul reklam --> Länk ;) | |
|
Glömde ju länken, men PowerMac kom ihåg åt mig. Tackar :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
köp en Mini One, kostar ca 1600 kr/månaden på avbetalning. du har alla garantier, vilket innebär att enbart trafikförsäkring behöver täcknas osv. servicen är billig och driftskostnaderna är låga, dessutom så slipper man behöva dras med en toyota. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge> Har du då räknat med värdeminskningen? Vilken utrustning har en Mini One? Aygo+ har ju faktiskt allt man behöver. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tycker nog att finasieringsformen verkar lockande för många som vill ha stenkoll på sina bilkostnader. Man vet så att säga vad kärran kommer att kosta en. Om vi visste exakt hur mycket våra BMW bilar egentligen kostar oss från inköp till försäljning så skulle vi alla stå i kö för en sån där Aydå... ;) Det bästa vore om Toyotan hade hybriddrift eller liknande för då hade gratis parkering samt fria biltullar ingått i paketpriset. Vilket hade gjort det hela till ett fullständigt oövervinneligt storstads koncept. |
|
|
Hangaround: Bilar är rätt mycket en smaksak.. ska man köra på en Mini vs Aygo historia så blir diskussionen en helt annan. Jag har förmodligen redan ägt alla japanska bilar jag kommer att äga under min livstid. så det är rätt mycket en smaksak. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Konceptet är ju helrätt, på det viset (hoppas fler bilföretag tar efter) kommer den svenska bilparken och bli fräschare. Om Bmw hade kommit ut med ngt sådant så hade jag slagit till direkt kanske på en ny 3:a. |
|
| Jag tror väldigt mycket på den här idén med en slags konsumentleasing. För företagen är det bra eftersom man binder upp konsumenten på ett bra sätt, och sanolikheten att man byter till en ny bil av samma märke är stor. Detta kommer mer och mer både i USA och england. | |
| AMET - Fast en E90 skulle troligen kosta sisådär 4 500 per månad att prenumerera på och då finns det garanterat billigare sätt att komma över en sådan. :) | |
|
Mugge> Som jag skrev, jag är inte särskilt intresserad av vad folk tycker om Toyota, är mer intresserad av ägandeformen. Det enda Mini kan erbjuda är finansiering, en lösning jag inte över huvud taget är intresserad av. Alltså blir Minin totalt ointressant trots att det är en underbar bil, det blir en för dyr affär i förhållande till mina behov. Alternativ är snarare en kontantköpt e30, som med försäkring, reparationer och allt säkerligen hamnar i samma prisklass. Roligare, visst. Men långt ifrån ny, knappast krocksäker, inga krockkuddar och gardiner, ingen garanti osv. Skulle aldrig KÖPA en Aygo. Kollade ViB:s test av bilen, med det rostskyddet framstår BMW som klassens ljus. Två år är nog alldeles lagom tid att ha en sån Toyota. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Jag tippar på att en E30 blir DYRARE... Tar man i beaktning alla kostnader som kan uppkomma så som reparationer, försäkring, högre bränsleförbrukning, däck, service, försäkring med mera så blir nog summan lätt större. Toyotan drar visst runt 0.46 liter milen enligt reklamen i alla fall. Tippar på att E87 116 med detta koncept skulle nog gå att sälja på samma sätt. Och det skulle inte förvåna mig om vi fick se något sådant snart med tanke på hur dåligt ettserien verkar sälja. | |
|
En Mini one skulle kosta 3379:- i månaden om man tog den på avbetalning, med 50% restvärde och 0:- i kontantinsats. Fri service och billig försäkring. Det enda man riskerar är ju att bilen inte är värd 50% av nypriset, men den risken borde vara rätt så liten på två år. Det är ju troligare att den är värd betydligt mera, och då har man ju sas den summan som vinst och kan därmed slå ut det för att få ner den totala månadskostanden. Dessutom är alla räntorna avdragsgilla vilket inte leasingavgiften är. "There is no such thing as a free lunch..." |
|
|
Beppo: Det är minst 20% i kontantinsats som gäller (iaf vid finansiering via BMW Finans) så då blir läget ett annat :/ Jag skulle absolut kunna tänka mig att prenumerera på en Aygo, kul liten bil som man blir glad av att se! Antar att Citroën och Peugeot kommer köra med något liknande för C1 resp. 107 då det är samma bil sånär som på emblemen. /Masten Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3? |
|
| Jag vet det. Poängen var att belysa vad en mini one skulle kosta om man privatleasade den av BMW. Jag tror nog toyota räknat ut att de gör en större vinst om de först kan hyra ut bilen i två år och få ut hälften av marknadsvärdet, och därefter sälja dem till MER än 50% av nybilspriset. Dessutom är det lättare att snärja kunder på det här viset. Men visst, har man inte pengar till kontantinsatts så är det väl en alternativ finansieringsform, men kontantinsatsen kan man ju låna till på banken..... | |
|
Men då ingår inte försäkring, vinterdäck osv. Problemet är väl att körsträckan kanke är lite snäv. Konceptet är väldigt starkt, om bilen varit en miljöbil som någon skrev här över så hade det varit en ännu större hit. Men jag antar att hybridtekniken är för dyr och Toyota har väl ingen flexifuel variant. Detta är garanterat en form som kommer komma mer och mer, först hos uppstickare men i längden kommer även audi, bmw och mercedes komma efter. Audi har redan idag en form av "konsumentleasing" men de har inte riktigt tagit steget fullt ut ((service, försäkring ingår inte). |
|
| Skulle BMW lansera en sådan finansieringsform skulle givetvis detta inkluderas. Det är fortfarande en god affär för dom, i princip blir det samma sak som att binda upp en kund till att vara tvungen att sälja tillbaka sin bil efter 24 månader, med ett begränsat antal mil till 50 % av nybilspriset, och därefter kan man sälja den till marknadsvärde vilket alla gånger är mer än 50% av nypriset. | |
| Observera att jag räknat med att Toyotan skulle kosta ungefär 100 000:- som ny, om den gick att köpa. | |
|
Mugge, om du köper en ny bil med alla garantier så skall man ha halvförsäkring, inte endast trafik. Vagnskadan täcker inte stöld, brand, glas mm. kan vara bra att veta. Angående Aygo "hyrbil" så låter det i mina öron som en hygglig affär. Vi köpte för tre år sedan en Yaris och den har kostat inkl värdeminskning, försäkring,skatt, service lite mer än de 1800 som aygon skulle kosta. På det så kommer ju kapitalkostnaden oavsett om man slantar direkt eller lånar. Så nästa bilköp till frugan blir nog något liknande. För övrigt är vi kanonnöjda med Toyotan. Aygo erbjudandet gäller max 1000mil/år kolla vad det kostar med övermil om du räknar med att köra mer. |
|
|
hubbe, tack jag ska lägga det på minnet. Vad ni inte tänker på är att detta är väldigt lika att köpa eller hyra en lägenhet. hyr man slänger man pengarna i sjön köper man så får man delar av pengarna tillbaka. Hyr du och betalar 2000 kr/mån så försvinner dessa pengar rätt ut i toyotas ficka och när du lämnar tillbaka bilen så får du inga pengar. Köper du en bil, så kommer du att få tillbaka ca 50% - 75% (det du betalt minus värdeminskning) av det du betalar när du säljer den efter 3 år. Något som du kan stoppa in i nästa köp. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.