AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.716

När byter man remmar på en E39a?

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej,

När ar det dax att byta remmar (AC, generator, ...) på en E39a?

Vid vilket miltal och/eller tidsperiod sedan sist?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Beror på om du motortvättar ofta, avfettningsmedel och dyligt ta död på temmarna på nolltid. Låter du bli tvätt håller de superlänge, jag byter när de blir hårda eller spickiga.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg bytte på min 540 touring vid 14.000mil remmar och remspännare. Den bilen gick dock rätt hårt. Runt 20 k mil är mitt tips. Elelr om det gnälelr och gnekar.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMWs rekommendation till sina verkstäder:

Är att man återanvänder remmarna (om ej sprukna eller skadade) men att man noterar rotationsriktningen och återmonterar remmarna så att de rotationsriktningen inte ändras.

Att man byter ut remmen om remmen har varit i kontakt med:
Hydraulvätska
Kylarvätska
Olja

Gäller för: M60/M62/M73

___
Läs begagnatguiden!
Länk
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
OK.

Skall man byta spännare vid varje rem byte eller endast rem?
Inga oljud eller sprickor än.

Tack alla för de snabba svaren !!
Beror nog lite på hur ambitiös man är. Vem tusan byter remmar så fort man ev. spillt lite kylarvätska t.ex? Jag kan nog erkänna att jag spillt t.ex glykol/vatten, sprit osv mer än en gång utan byte och utan efterföljande problem. Jag tillhör nog dom som motortvättar rätt ofta också, och med avfettning osv. Jag sköljer alltid noga (självklart) men det är ju många gummidetaljer på en bil som måste tåla detta om man tänker efter. Dörr och fönsterlister, däck, div. tätningar osv, det finns gummi på många ställen förutom i drivremmar. Jag tror byte enl. Askens tips kan vara lämpligt.

FP
52
447
528:n
528i -96
Avfettar minst 1g per år och tvättar regelbundet. Min höll i alla 16t milen utan minsta gnek... Undrar hur mycket avfettning som krävs innan dom tar slut "På nolltid"....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.