AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.613

"Riktigt" trim

Sida 1 av 2
Hej,
har nu ägt min första M3:a i ett par månader och börjar vänja mig med effekten...

Vill ha MER!!!

Vad kostar:
Gas?
Kompressor?
Turbo?

Bilen är 94´ som är i skapligt skick.
Jag är inte intresserad av enbart chip/avgas utan önskar mig en rejäl prestandaökning. Vad kommer det att kosta om jag fortfarande vill ha bilen i "körbart skick"? Vill ha hållbar trimmning.

Glad för svar.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Turbo = 40.000 och uppåt, kompressor 10-15.000 till.

Lustgas är billigt tills det säger poff i motorn. Det är heller inte kul när flaskan är tom...

Hållbar trimmning finns dessvärre ej. Ökar du effekten minskar du livslängd och marginaler.

Körbarheten beror mest på kunskapen hos trimmaren och nivån på effektuttaget. Men en rätt byggd turboanläggning som ökar effekten typ 80%-100% behöver inte påverka körbarheten negativt alls.

Kompressorn ger ju effekt från tomgång och upp, så den ökar snarast körbarheten. Ger inte lika hög toppeffekt som turbo, dock.

Kiip Spiiding!
E30Mpower
Kompressor kostar ca 60.000:- talar av egen erfarenhet. Som Spiidfriik sa så ger kompressorn drag från botten så du slipper ketchup effekten! Vad man väljer beror på smak jag ville ha draget från botten så mitt val va ganska enkelt! Hoppas att du hittar något som passar dig! Ska man ligga på topp så kostar det.
/F
Hej,

Lustgas: Hur mycket mer effekt/prestanda får jag av det?

Turbo: 80-100% effekt ökning? Menar du att jag får ut 500+ hk i min BMW? :)
Har du ngt hum om vad man kan prestera för tider med bilen om man turbomatar den? 0-100km/h? 0-402m?

E30Mpower
Skulle inte rekomendera lustgas sliter väldigt på motorn. Pris till min skulle ett lustgaskitt kosta ca 8000:- effekt ca 80-100hk, men säljaren rekomenderade inte mig att använda det. Löd säljarens rekomendation.
Tjo! +500 hk i en M3:a är inga som helst problem med turbo, bara man bygger på rätt sätt. 6-700 hk ska inte heller vara nån dröm..... Problemen är snarare VART man ska placera aggregatet, vissa har det nere vid lådan(usch) men det blir betydligt trevligare med snurran upptill nånstans..... Kimpa.

Hagge
Har ingen M-modell men funderar på att köpa.
Hur är det med den statliga kontrollen när man trimmar med turbo eller kompressor. Jag har hört att man inte kan konvertera lagligt om bilen är nyare är från 1975. Sant?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Finns även annat du kan göra. Ett tips är att du byter kammar, köper ett kolfiberinsug, sätter på ett sportsystem samt katersättningsrör. Då hamnar du runt 350 hk med din M3a.

Men smakar det så kostar det:

Kammar: 11.000:-
Kolfiberinsug: 16.000:- (kontakta mig)
Rostfritt sportsystem: 7500:-
Katersättningsrör: 5000:-

Utöver detta så tillkommer arbete samt mappning.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Glöm inte bort att du har en -94'a bara med 6 år på nacken. trimning typ lustgas/kompressor/turbo är säkerligen = renovering av motor. om inte förr så garanterat senare....
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är klart att du kan ta ut mer än 100% ökning med turbo, men du skrev ju att bilen skulle vara driftsäker...
150-200% är också fullt möjligt med "lite" modifikationer, men då har man inga marginaler och sönder lär det gå. Förr eller senare...

En RÄTT byggd turboanläggning med laddtryck på runt kilot har i princip ingen ketchupeffekt. Visst - en kompressor är ännu bättre på lågvarv, men skillnaden är inte stor. Det är dock inte helt lätt att få till en sån turboanläggning...

SBP lär få frispel.

Kiip Spiiding!
Hmmm, blir ju lite sugen på turbosnurra...
Vad får jag för prestandaförbättringar?
Vad blir det för tider på nedanstående mellan tummen och pekfingret?
0-100km/h?
0-402m?
100-150?
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Hmm -94 6 år på nacken näää det måste vara drygt 8 år på nacken snarare. haré gött.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
19
Löken
740 ial 93
Bilprovningen är inga problem med kompressor om den ej är i bruk. Ta bort remmen och koppla förbi intercoolen så går den igenom.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Löken: Du har fel. Kompressorn måste demonteras.

/Edvard
BMW CS # 4503
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Bumper: Du har säkert rätt i att det lagligt sätt måste monteras bort men detta är vad som har hänt i verkligheten:

Bil 1: (Kompressormatad MED remmen på) Besiktningsmannen hänger över kittet och söker efter chassinumret, slår igen motorhuven och säger igenting mer. Bilen gick igenom...

Bil 2: (Kompressormatad UTAN remmen på) Besiktningsmannen (en annan denna gång) noterar att kompressorn sitter på plats och säger –"Du den här måste vara kul att ha på sommar va?" han slår igen motorhuven och även denna bil gick igenom besiktningen.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
snabel a:

Jo, ibland så är de schyssta. Dock så har min chef flera år besiktigat med bara remmen borttagen, men de har blivit hårda med detta nu och det slutade med att han fick plocka bort allt innan bes godkände bilen.

/Edvard
BMW CS # 4503
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
E30Mpower> Får man fråga vem som skulle gjort det åt dig...För 8000:-
M.V.H
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Bumper: Då får man nog dra slutsatsen att det beror på vem som besiktigar bilen: För "Bil 1" lämnade jag på besiktning för ca 2 månader sedan och "Bil 2" besiktigades för ca 1 vecka sedan. (Bil 1=E39 och Bil 2=E34).
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Om de upptäcker kompressorn och begriper vad det är, samt följer reglerna så går bilen inte igenom oavsett vart man har drivremmen.

Men man kan ju ha tur (som snabel a).

Jag vet även folk som fått igenom turbo monterat och i funktion utan problem. En kille fick tom kommentaren: "jaså, är det turbo på dessa?" :-)

Kiip Spiiding!
E30Mpower
Har en polare som jobbade på bilprovningen tills alldeles nyligen och han har sagt att de kan inte göra något om kompressorn sitter där och remmen är borta! däremot så brukar ibland avgaskraven bli svåra att klara! Du får montera vad du vill i ditt motorrum så länge det inte fungerar!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tja, han borde ju veta isf. Då är det säkert så.

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.