|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
MD: En utförlig lista med många viktigar punkter. Dock är där en som jag anser att du har helt fel på. Vilket beror på att min körskola var väldigt noga att påpeka då jag gjorde det misstaget själv. Du ska aldrig bara motorbromsa. Det är möjligt att du underförstått menar att han ska både motorbromsa och bromsa vanligt men det har du inte skrivit och om man inte har körkort är det kanske inte helt självklart. Anledningen är att dina trafikanter bakom dig ska/bör/måste se när du bromsar in framför en korsning eller liknande. Om du bara motorbromsar uppmärksammas detta inte alls på samma sätt som om du bromsar vanligt. Därför om du motorbromsar, ha ändå foten på bromspedalen, på detta sätt ser bakomvarande bilist att du bromsar och försätts inte i en onödigt farlig situation. I övrigt många bra punkter. mvh Erik |
|
| Ekan: Jo, jag menade ju självklart att man samtidigt ska bromsa. Annars riskerar man ju att bakomvarande trafikanter inte observerar inbromsningen, precis som du påpekar. Lite broms, samtidigt som man motorbromsar, samtidgt som man följer upp i innerbackspegeln. | |
| MD: Okej, då tänkte vi samma, antog det iofs, men är man ny i "bilkörningsbranschen" så kanske man inte har koll på allt sånt, så tyckte det kändes bättre med ett förtydligande. | |
|
Klarade också uppkörningen på första gången som privatist i Malmö, övningskörde bara med pappa och ingen annan. 2 dagar innan min uppkörning bestämde jag mig för att ta 1st körlektion med skolan jag pluggade teorin i, bara för att se vad läraren skulle säga om min körteknik. HAN föreslog att jag skulle ta 8-10 körlektioner TILL så skulle allt vara perfekt enligt honom (idiot, lögnare). Övningskörde med pappa i 1½ år o han har visat mig exakt hur man ska köra enligt trafikskolan, kan tillägga att sista 8-9månaders körning har farsan nästan varje gång bara somnat i bilen medans jag körde hehe. 2 dagar senare hade jag uppkörning, jag körde max 15min och vägverksgubben sa att jag skulle köra tillbaka till parkeringen, gubben skakade hand med min pappa och sa att jag körde perfekt...gubben sa också såhär, har du fler barn så ska du fortsätta lära ut så att köra. Trafikskolor blåser folk på pengar, inget snack om saken! Kortet i handen och byebye Mvh Dragolito |
|
|
INTE körkortet i handen givetvis men den lilla bevispappret ;) Mvh Dragolito |
|
|
Även jag sällar mig till skaran av privatister som inte nyttjade körskola, däremot ett par tusen mils övningskörning innan. Uppkörningssnubben berömde min körstil och tillade att det märktes att jag var en van bilförare... |
|
|
Det är upp till var och en hur man vill ta sitt körkort, har man pengar kör man upp på körskola, tror man att man kan ta sitt körkort genom att lära sig från sina föräldrar so fine. Även jag tog mitt körkort privat 841212 vid första försöket fick iof köra 45 min men uppkörningsläraren var väldigt strickt och hård mot mig. Han försökte försökte och lura in mig på förbud mot trafikerade vägar, men jag kunde våran stad så mkt och hade kört mkt så där fick han tjii gubben. Dagen efter uppkörningen så snöade det ca 4 dm på luciadagen och slapp den kaotiska dagen. |
|
|
>e34briliant Jo kuggstället så finns det möjlighet att göra rätt. Kommer inte exakt ihåg uttrycket. När man kör in på gatan i fråga så säger de ngt i stil med sväng höger vid nästa möjlighet eller ngt sådant. Länk Man kommer på Timmermansleden från Slottsbron, blir ombedd att svänga in till höger Skepparegatan... precis när man kommer in där så blir man på ngt sett ombedd att göra ytterligare en högersväng. Y förgreningen så är Torsgatan ok nästa gata aja baja enkelriktat och Brogatan ok. Du kanske jobbar med detta? De säger givetvis inte så om det finns andra möjligheter. Lite lur är det. Flera jag känner har blivit testade med det. Med det menar jag givetvis att det är bra att ha koll på skyltar, lokalkännedom är bra. Jag körde några "låtsasuppkörningar" innan jag skulle köra upp på riktigt. Väldigt bra då man får tips om vad man gör fel samt att man ofta får åka på dessa luringar så man vet vad som väntar. -Phil |
|
|
Ta det bara lugnt, tänk på va du gör och kolla helatiden efter tex cyklister mm som bara kan komma ut i vägen. Glöm inte att du måste släppa över folk vid övergångställen. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
|
Är man inte redo för uppkörning så borde man kanske träna mer innan man ger sig på det?? Vansinne att försöka ge tips så att han ska klara sig på uppkörningen.. tur att man inte bor i Härnösand då :P hehe // M.v.h. Spajjjs |
|
|
Lär de fortfarande ut att man ska titta under bilen innan man går in i den och startar? Kanske iofs bra med den ökade skaran av hemlösa... |
|
| Hur gick d | |
|
Stente; Jag gjorde inte de på uppkörningen och de anmärkte de inte på. |
|
|
Travel-In-Style, Det är upp till dig att avfärda mina inlägg som "skitsnack", och informationen jag, i all välmening (jag får inte precis betalt av STR för mina inlägg...) som en "statistikmyt". För er som är intresserade kan ni läsa exempelvis denna publikation: Länk , som förvisso inte visar på någon enorm skillnad mellan privatist och körskoleelev. Följande kan läsas på Länk : "Den största skillnaden är mellan privatister och de som utbildas i körskolor. I hala landet klarade 75 procent av trafikskoleeleverna första uppkörningen, men bara 45 procent av privatisterna. källa: Göteborgs Posten" Att avfärda detta som skitsnack, och därefter komma med exemplet där Du minsann klarade av körningen utan med bara en lektion i bagaget, samt påstå att detta exempel skulle skapa "Ett stort hål är slaget på din faktaspäckade statistikmyt." - ja det är nästan lite komiskt, om du ursäktar :) Jag känner ingen som har klarat uppkörningen på första försöket utan att ha gått i körskola. Jag hade själv kört uppskattningsvis 1000-1500 mil i allehanda förhållanden innan jag körde upp. Jag tyckte själv att jag var en mycket säker och duktig förare och hade (har) aldrig orsakat en olycka. Likväl kan jag gärna erkänna att jag aldrig hade klarat körkortet utan att ha övningskört för trafikskola - vilket förstås berodde på att min käre far, som jag uteslutande haft som "handledare" inte lärt mig köra på samma sätt som Vägverket tycker att man ska köra. Att vänja sig av med beteendet som man under 16 år snappat upp (genom att åka med), och 2 år själv praktiserat var INTE lätt! Att jag skriver att man får vara beredd på att misslyckas med uppkörningen om man inte ens besökt en trafikskola gör jag alltså inte av någon annan anledning än för att spara in pengar åt frågeställaren. En uppkörning kostar om jag inte missminner mig i häraden runt 1000:-, medan en körlektion brukar kosta runt 300:-. Att likt Johan ta EN lektion för att känna av lite hur man ligger till är en kanonbra idé. Tyvärr så är ju trafikskolorna vinstdrivande och vill gärna sälja på en en massa lektioner som man "inte behöver" - men det är ju en annan problematik. Mvh, Kalle Racebilen: Länk |
|
|
Jag ställer mig bakom Kalle Hansen i denna fråga. Att ta åtminstone en körlektion är nog bra om inte annat för att få in "tänket" för hur man "ska" köra. Man får heller inte glömma att kontrollanten man kör upp med är en människa, och människor kan ju tycka om och uppleva samma saker på olika sätt, eller hur jag ska uttrycka mig. Dessutom kan dom ha bra eller dåliga dagar som påverkar deras syn på t.ex. uppkörningsresultat, även fast så inte ska vara fallet. Så att bedömningen av uppköraren kan garanterat variera beroende på vem man får köra upp för och när man gör det. Det gick många historier om olika mer eller mindre "onda" kontrollanter då jag körde upp. Jag kuggade två gånger, första gången på lite klant, andra gången på nervositet, det var konstigt att jag överhuvudtaget fick igång bilen... Tredje gången var jag lugn, därtill var uppkörningen så löjligt enkel att jag klarat den med förbundna ögon, både vid första, andra och tredje tillfället. Kontentan av det hela är: ta det lungt(inte för lungt:), försök tänka sakligt, var trevlig (utan att lisma), ha ödmjukhet inför situationen och sist men inte minst, titta i alla speglar hela tiden, så att kontrollanten tycker att du är uppmärksam. Lycka till! (eller kanske: hur gick det? var det idag det hände?) mvh Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Kalle Hansen: Jag håller med dig i mycket du skriver. Med "hålslagningen på din faktaspäckade myt" syftade jag på att så gott som alla jag känner kört upp just som privatister, liksom många i den här tråden uppenbarligen också gjort. Din presenterade statistik visar dock svart på vitt de dunkla talen om hur många priv. som egentligen inte klarar uppkörningen. Förbluffande många, och hur kan man överhuvudtaget få en sådan befängd idé att gå till uppkörningen utan tillräcklig kunskap och självkännedom att man "chansar"? Nu drar jag inte alla som misslyckas över en kam, men någonstans där borde det ju ligga en sanning i att allt för många tror sig vara beredda, men i själva verket inte är det. Enkelt (och ekonomiskt) alternativ: Konsultera ett proffs. Bilskolelärare alltså. I alla fall för en eller ett par lektioner, så man vet vad som krävs. Mitt körkort blev förresten riktigt billigt: Övningskörningstillstånd, teoriprov (där jag vill minnas att kostnaden för handläggning och själva kortet ingick), en lektion på trafikskola samt uppkörningsavgift. Trafikskolan upplevde jag inte som att de vill pracka på mig en massa lektioner utöver den jag behövde, men det är säkert olika. Jag tog en för att få veta vad jag inte behärskade, åkte hem och berättade för mina föräldrar (som båda är lärare), och övade som satan med dem. Mycket snack om ingenting, men min uppfattning är att det inte är svårt att ta körkort som privatist, om man är bra på att köra, vet vad som krävs och är rimligt självsäker i trafiken. Jag har inte heller förorsakat eller drabbats av någon olycka. Förutom en gubbjävel på cykel som ramlade in i sidan på farsans Passat då jag stod vid ett rödljus. Till sist: Stridsyxan nedpackad, och hur går femman? Har inte hört eller sett något av den här på AP. Johan i Lund Sechs macht Spass. Einsteigen, abkoppeln, losfahren. |
|
|
Johan/Travel, Vad bra, då kan vi ses på träffar till våren utan risk för handgemäng :D Skämt åsido, så verkar vi i grund och botten dela uppfattning i detta fall om vi utelämnar rena detaljer. Jag upplevde att "min" trafikskola (Värnhems trafikskola i Malmö) prackade på mig en massa lektioner. Inte blev det bättre av att jag körde tillsammans med skolans ägare. De var iofs trevliga och jag blev aldrig illa bemött, men efter första lektionen framställde de processen ungefär som att jag skulle behöva lära om allting från början. Så illa var det inte, som tur är - men en del saker var det att banka in. Det skiljer väldigt mycket på olika trafikskolor, olika kommuner och olika kontrollanter. Någonstans läste jag att skillnaden mellan två kontrollanter i GBG var att den ena kuggat 19% av uppkörarna medan en annan hade 54%. Skrämmande. Aja jag klarade körkortet på första försöket och förtränger tiden på trafikskolan så gott jag kan! Lycka till, alla körkortstagare! Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Travel in style: Ser inte ditt inlägg som negativt men tycker en sak kan vara värd att påpeka. Du skriver att "hur man kan fåe n så befängd idé som att gå till uppkörning utan tillräcklig kunskap och självkännedom att man chansar" Är det inte lite där problemet ligger för de privatister som kuggar. Om man enbart kört med familjen kan ma nju vara helt säker på att man kan köra helt utan problem men man lär sig, så som kalle hansen påpekar, att köra på sin fars sätt och inte på vv ordningsföljder. Så då kan ju de som enbart kör upp privat utan körskola tro att de kan men i verkligenheten ligga mil från, så därför tror de inte att det är en befängd idé att testa. SJälv hade jag aldrig fått körkort om jag enart kört privat med tanke på att min far helt lärde mig att motorbromsa mer än använda broms. Kan givetvis kännas trist om man går till en körskola och de försöka pracka på en mer saker och dra ut pengar från en, men likt alla organisationer vill de ju tjäna pengar. Plus ha den bästa statistiken antar jag, och då är det bättre att ta det säkra före det osäkra. |
|
| Gud vad mkt bra tips ni har kommit med! det här är juh värsta guld tråden för den som ska ta körkort haha:P det blev ingen uppkörning..bokade om til den 20dec ist..får se hur det går=) | |
|
Min pappa kör ofta för fort. De har han gjort i hela mitt liv, men han har klarat sig ganska bra ändå. Däremot så var de ju inget snack om att jag skulle hålla hastighetsbegränsningarna då jag övningskörde. Okej, om vi var ute på långfärd så sa han inget om jag körde om någon i 120km/h eller kanske machade de vissa stunder, då båda vi var väl medvetna om att man inte kan göra så här på uppkörning. Alla som kör måste ju vara medvetna om våra trafikregler, eller de borde i alla fall vara de. Alltså vet de när de bryter emot dem. Om man övningskör privat så bör ju vem som helst inse att man måste lära eleven de gällande trafikreglerna för de är de det hela handlar om. Man lär ju inte ut sin egen version av hur de ska tolkas. Om vissa fäder inte inser detta så är de ju direkt olämpliga som handledare. Allt detta riktar sig mot att klara en uppkörning, jag tror däremot att man kan klara sig bättre i trafiken genom att använda lite av det man lär sig från t ex föräldrar med 30 år bakom ratten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.