AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.558

Uppkärning på onsdag! hjäääälp!

Sida 1 av 3
Visa användare
139
Hemsö Danne
BMW 325 -87
Det är så att ja ska köra upp i min lilla stad härnösand nu på onsdag morgon! men jag har inte hunnit köra ett piss inne i stan varken privat lör med körskola..jag är inte kass på att köra och rätt självsäker=) så jag tror det ska lösa sig endå..men ni som redan har lappen kankse kan komma med bra tips? vore riktgit snällt av er..den som kommer med bästa tips får en åktur i pärlan;)
Har du aldrig kört med körskola? Då kan du nog dessvärre glömma att lyckas :-(

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Ac
383
Acous
e21 318i -82
jag känner en som aldrig körde i trafikskola och som klarade, men han hade kört mycket privat. Han berättade att han t.o.m fatt lovord
Ac
383
Acous
e21 318i -82
tips är att vara riskmedveten, 1-2-3 i speglarna jämt och planera langt framat,
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kolla mycke i speglarna, o kolla så at det syns att du kollar, HÅLL HASTIGHETSBEGRÄNSNINGEN!!! o ta det lungt, väldigt lungt (inte fisköra) så brukar det lösa sej

har även polare som klaradet det på första utan körskola, själv va ja tvungen att köra upp två gånger pga. att han "domde" mej fel. men men, har ju kortet nu (vart äve med det en gång oxå, lättare att köra upp när man haft kk ett tag.)

LYCKA TILL!!!

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kör inte för långsamt... min sambo blev kuggad för att han tyckte att hon körde för långsamt och uppehöll trafiken.

Detta är dock lite ironiskt, i och med att min sambos körning först kom igång ordentligt när vi hade 530in och då lärde hon sig att hon kunder gasa på och lägga sig framför andra när hon t.ex. skulle byta fil och så vidare. Så hon kör normalt lite för fort. Därför hade alla uppmanat henne att köra långsamt... så på 50 vägarna höll hon konstant 40, vilket gjorde att hon blev kuggad.

så kör inte för långsamt men överskrid aldrig hastighetsbegränsningarna heller.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Ha koll helt enkelt, i Halmstad brukar de säga sväng höger....då är nästa höger enkelriktad. Kan nog vara ett enkelt knep de kör med för att kolla hur pass bra koll man har.

Koll på skyltar, väjningsplikter, högerregel och allmänt sunt förnuft.

Kör i Härnösand lär känna vägarna så du blir bekant med trafikmiljöerna.

Lycka till

-Phil
sise
ja så försöker dom "luras" här också ,, men gick inte på de :D

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Som många har sagt, kör "riskmedvetet", släpp av en aning innan korsningar som du har förkörsrätt i och vid andra ställen där "situationer" har lätt att uppstå, speciellt om det finns cyklister och dylikt i närheten. Kolla speglarna. Blinkers! Planera körningen, säger han t.ex. "åk till tågstationen" så byt till rätt fil i god tid (om det krävs). Placera bilen rätt på vägen ("markera" åt vilket håll du ska svänga i korsningar). etc.

Kör inte för fort, men ha ett bra flyt i körningen.

Det dom kollar på mest är hur säkert man kör, men inte bara - givetvis. Man får göra _små_ misstag så länge dom inte är trafikfarliga, du blir förmodligen inte underkänd om du råkar få tjuvstopp när du ska åka iväg.

Jag har inte varit en minut på en körskola och jag fixade det på första, så nog går det att göra. :)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Philp S: "Dom" får inte säga sväng höger om högersvängen i fråga är enkelriktad. Däremot får dom säga ex. här framme får du svänga vart du själv vill. Och då är ju självklart ena svängen enkelriktad.

Min Bil - Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tyckte du hade bra tips emilsson. Kör man riskmedvetet och tänker sig för så går de oftast bra.

Sen har jag en fråga till Kalle Hansen om varför han ska glömma att lyckas för att han inte gått körskola?

Jag och en del andra i klassen min har tagit körkort detta år och de är bara en som kuggats, och han hade tagit lektioner. Alla andra klarade de på första och vi var ca 4 rena privatister, nån som tagit nån lektion, och kanske 4 som gått körskola.

Att man inte ska klara de som privatist är nog en myt som körskolorna (alternativt kuggade privatister som vill ha nåt att skylla på) hittat på.

Sen är de väl inget plus att du nästan inte kört nått i stan. Borde kanske gjort de va?
Jag hade ALDRIG klarat uppkörningen om jag inte gått i körskola. Det är så extremt många saker att tänka på som man aldrig tänker på när man kör med mamma/pappa. Det skulle vara om man kör med någon som själv nyligen tagit körkort, eller någon som är mycket medveten om regler och så vidare.

Att man inte klarar uppkörningen som privatist är ingen myt. Det finns statistik som bevisar detta.

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
Jag körde 100% privat. tog inte en enda lektion på körskola och jag klara uppkörning på första försöket enkelt. så det ska inte vara några problem bara man har lite vett i skallen
Du skall göra allt töntigt som du inte tänkte göra när du väl har fått körkortet. Annars så får det bli cyckeln för dig ett tag till.

* Uppsikt, du skall se allt och ta hänsyn till allt. Speglar, speglar, speglar...
* Planering, du skall tänka i förväg innan du hamnar i situationen.
* Placering, du skall placera bilen rätt i vägbanan. Speciellt i rondeller. Kör LÅNGSAMT genom rondeller.
* Hastighet, står det 50 så är det 50. Inte 40 eller 60. Accelerera snabbt upp till lagstagdad hastighet.

Ring en körskola och planera körkortet till våren... ;)

Lycka till.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Fenriz håller med dig 100 %.
Du hemsö danne klart du klarar uppkörningen du måste tro på dig själv.

Lycka till.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har själv kört >20 letioner med en skitbra skola när jag tog körkortet. Såg det som en engångsinvestering och ville ha det fort efter att jag hade fyllt 18. Då extrajobbade jag & bodde hemma ch hade ingen bil så pengarna var inga problem.

Själva körningen handlar om att du ska få din medpassagerare att känna sig trygg i bilen du kör. Du ska ge ett intryck över att du har hela situationen under full kontroll och inte missar någonting alls. Uppmärksamhet vill jag nog säga är det viktigaste. Dina ögon ska "rulla". Backspeglar är väldigt viktigt, rätt hastighet (ej överskrida samt ej underskrida om du inte är tvungen). Tänk på avståndet.

Jag kan ge dig ett par tips som du kan få nytta av. Lägg de på minnet.

-Total uppmärksamhet.
-Kolla i backspegeln ca var 3:e sekund.
-Hastighet, ej över ej under. Är det 70 så kör du prick 70, om det går.
-Avståndet.
-10 meter innan högersväng, kolla dödavinkeln efter cyklister.
-Har du grönt, sakta ner aningen, kolla ÄNDÅ genom korsningen ORDENTLIGT och gasa på lite grann så du fort kommer genom korsningen.
-När du ska stanna framför ett rödljus i en korsning så stanna ca 1 billängd framför strecket, för att kunna se hela trafiken framför dig.
-1:an växel startar du på och kör max 2-3 billängder, 2:ans 10-50 km/h, 3:ans 50-70, 4:an kör du 70-90 på och övrigt 5:an.
-När du står stilla så ha alltid 1:an växel i.
-När du svänger så ska växligen till 2:an vara gjord innan du rattar.
-Vid filbyte gäller innerbackspegel, ytterbackspegel, dödavinkeln SEN blinka.
-På 30 väg kör med 2:an, då hör du om det går för fort.
-Om du kör in från en 70 zon till en 50 zon så ska bilen åka i 50 km/h precis när den kommer in i zonen, inte efter skylten utan när den passeras.
-När du ska accelerera från stillastående till t.ex. 50 så ska detta göras snabbt, 1:an starta, 2:an till 50 sen 3:an för att hålla farten.
-Motorbromsa.
-ALLTID när bilen tappar fart ska du ha MINST ett öga i innebackspegeln, du ska följa upp inbromsningen så ingen annan kör in i dig. Mkt viktigt.
-När du svänger så korsa händerna, bägge händer på ratten hela tiden.
-Vid backning så får du ej backa mer än 1 meter utan att kolla bakåt genom rutan, så använd inte bara sidospeglarna.
-Ska du vända bilen "med hjälp av en korsning" så ta det väldigt väldigt försiktigt, stanna upp en eller två gånger när du backar och kolla trafiken runt dig. Detta får man oftast göra på ett mindre bostadsområde. Glöm inte 1 meters reglen samt bägge händerna på ratten.
-Följer du en anvisning ska du ligga under den skylten som anger din destination.
-Planera i god tid, var uppmärksam när 2 filer blir 1, byt i tid & ej i onödan.
-Håll kolla på strecken mellan filerna.

Så, det ska nog täcka en hel del. Kan tillägga att jag körde upp 1 månad efter jag fyllde 18 i ett av Stockholms "svåraste" områden. Solna/Sundbyberg, inte alls svårt så länge man kan köra. gick hur bra som helst för mig, även fast jag bröt mot hastigheten med ca >20 km/h, trafikinspektören undrade vad en TT gick för :D.

Som jag påpekat tidigare så visa enorm uppmärksamhet och kontroll. Din passagerare ska känna sig helt trygg, kolla allting en extra gång, även fast det är grönt för dig. Du ska ha total kontroll.

Jag lade ut ca 15" på körkortet men har nu haft det i 3 år snart och aldrig varit med om någon olycka även fast jag har kört väldigt mkt, både i Sverige och Europa. Handlar om dunt förnuft, hänsyn och uppmärksamhet.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det mesta du bör tänka på har redan skrivits ovan.

Det jag tycker är väldigt viktigt är följande två punkter.

1.
Visa att du känner dig säker på vad du gör. Det betyder inte att du ska köra som en biltjuv utan att inspektören ska få förtroende för din körning och känna att du är van bilförare som vet vad du pysslar med.

2. Se till att vara extremt uppmärksam på övergångställen/parkerade bilar osv.

På min uppkörning såg jag t.ex. en bil som stod parkerad längst gatan och precis börjat ta sig ur sin ruta, jag hade med lätthet kunnat svänga ut lite och köra förbi men jag såg detta på långt håll och saktade ner och väntade på att bilen kommit ut. sånt tror jag dom gillar. :)

Jag klarade det i allafall på första försöket.
2 timmar efter jag skrivit teorin. Tacka gud för återbudstiderna:) Att jag sen då var 18 år och 2 dagar är extra kul, synd att jag fyllde på en lördag annars hade jag haft det på 18-årsdagen:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Men Kalle då...
Min tjej tog kk som privatist på första försöket... t.o.m teoriprovet på första :)

mvh
Erik

Det är så många omständigheter som avgör vid en uppkörning. Det är givetvis skillnad i svårighetsgrad om man kör upp i Malmö eller på en öde väg uppe i Norrland. Med lite tur så kanske man klarar körkortet i det senare fallet utan att behöva ta körlektioner. Jag är mycket tveksam till att jag hade klarat kortet med de inspektörer jag körde upp för, utan att ha gått i körskola.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Kalle Hansen: Mycket skitsnack från dig i den här tråden! Må vara hänt att du aldrig skulle klara att ta kortet utan att gå i körskola, men vi är mååånga som lyckats. Jag körde upp som privatist i Malmö, vid femtiden på eftermiddagen. Alla mina vänner har kört upp som privatister, både i Malmö och Stockholm. Så visst går det. Klarade det naturligtvis på första försöket. Jag tog 1 (en) lektion på Nova (som då hade 318 E46) för att kolla vad jag behövde tänkla på. Sen körde jag med vänner och bekanta, och övade på det som sagts till mig. Ett stort hål är slaget på din faktaspäckade statistikmyt.

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Einsteigen, abkoppeln, losfahren.
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
MD: En utförlig lista med många viktigar punkter. Dock är där en som jag anser att du har helt fel på. Vilket beror på att min körskola var väldigt noga att påpeka då jag gjorde det misstaget själv.

Du ska aldrig bara motorbromsa. Det är möjligt att du underförstått menar att han ska både motorbromsa och bromsa vanligt men det har du inte skrivit och om man inte har körkort är det kanske inte helt självklart. Anledningen är att dina trafikanter bakom dig ska/bör/måste se när du bromsar in framför en korsning eller liknande. Om du bara motorbromsar uppmärksammas detta inte alls på samma sätt som om du bromsar vanligt.

Därför om du motorbromsar, ha ändå foten på bromspedalen, på detta sätt ser bakomvarande bilist att du bromsar och försätts inte i en onödigt farlig situation. I övrigt många bra punkter.

mvh
Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.