AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.812

BMW 750 E38 brummande och "låsning" baktill.

74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej!
Har en 750 E38 -96 och har något fel baktill. Undrar om någon vet vad det kan vara?
Jag har trott att det är något fel med DSC:n. Låter som den bromsar upp ena hjulet och det "brummmar" till och nästan hela tiden. Kanske en givare som läcker till bromsylindern. Sen har jag läst att några har varit tvungna att byta bakaxel klumpen på 740 och 750 för det har varit något fel.. Då börjar man tänka kan det var något fel med den...fel olja inne eller?
Har inga glapp på bakaxelklumpen. När man slår av DSC så blir det ingen skillnad. Har börja låta mer och mer. Mest i farter runt 70-90 km/h.
Det låter och samtidigt bromsar den upp bilens fart.Navlagren är hela. Spände upp ena bak och efter en stund har jag märkt att det låter mer än tidigare.Så jag tror inte att navlagret håller på att skära. Har nu lysnat på det här eländet i ca. ett år.
Kanske det finns någon koplingslamell inne i bakaxelklumpen och fel olja?
Någon som vet?

Mvh.JT

Att DSC:n skulle jobba även när DSC:n är avstängs med knappen tycker jag verkar mycket osannolikt, så det systemet tror jag du kan frikänna.

Har du kollat att det finns tillräckligt med olja i bakaxeln? Jag bytte min olja på senaste servicen för säkerhets skull, och det kostade bara ett par hundralappar extra. Vet du inte när den är bytt senast rekommenderar jag att du byter den bara för säkerhets skull.

Mvh. /Kjell
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Inte för att jag har något tips till dej men skulle jätte gärna vilja veta vad det beror på eftersom att jag har samma skit själv :/
Har märkt att de är ett par st här på forumet som har samma sympton...
RIKTIGT STÖRANDE LJUD !

Mvh Richard
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg gissar ett bakhjulslager. Börja emd att byta oljan i bakaxeln och se om det låter mindre samt fins några spån i oljan.
Asken
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Har bytt oljan på 750i bakaxeln ca. ett år sedan och det fanns inga spån med oljan.
Har haft en 735 E32 en gång och då började diffen låta efter jag bytte oljan.
Det ska vara "specialolja" inne i den för den hade 25% diff. Det stod Castrol i servicemanualen ( kommer inte ihåg vad det var för typ) så dom bytte Castrol just den typen. Det var ingen märkesverkstad. Dom sa att det är samma olja som BMW säljer.
MEN när jag åkte ner till BMW och frågde servicechefen om diffoljan så sa han ett det är Castrol. Jag sa att jag vill se den oljan. Dom hade den i en 200 liters fat. Tog lite gran i en kopp och märkte på en gång att den hade en annan färj den jag hade köpt/bytt på ett annat ställe som servar mercedes och BMW. Köpte på en gång ca. 2liter och bytte så var det slut med "gnislandet". Det började "gnisla" alltid när man svängde. Då börjar ju lammellerna i diffen slira och det måste ha varit för mycket friktion mellan lamellerna och den här BMW oljan har någon tillsats för lägre friktion.

Men det här är annorlunda....det låter när man kör rakt fram också +man känner att det bromsar in...börjar räta till bilen??? Men det konstiga är ju att den gör det fast du har DSC bortslaget ....
Men som sakt, de som har bytt bakaxelklumpen måste ha haft kanske samma fel? Jag måste testa det här med oljan och bla. ringa BMW för jag tycket att det här är ett typfel.
Har inte haft mycket tid på flera år och hålla på med BMW och ta reda på saker och ting men nu har det börjat bli mer tid över.....

TJT

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Jag har också samma fenomen på min 750 -95. Det brummar från bakänden på bilen när man kör i uppförsbacke eller gasar lite försiktigt. Den blir samtidigt orkeslös, tappar fart och rycker svagt. Det händer mellan 60 - 80.
Växlar jag ner till 3:an på automaten så upphör fenomenet. 4:an och 5:an (driven) ger problemet. Samma sak om jag lägger i sportläge, då upphör problemet, (men det är samma sak som att lägga i 3:an vanligt).
Har provat med att koppla ur antispinn och antisladd utan framgång. Felet inträffar även om jag kör med farthållaren.
Kan problemet ha med växellådan att göra? De berömda plastkulorna kanske?
Eller har det med motorvarvet att göra, felet inträffar ju bara på låga varv (ca: 1200 varv). Förra ägaren nämnde något om att när han köpte bilen så ryckte den kraftigt. Då byttes den ena luftmassemätaren och felet försvann. Nu kan det ju vara så att den andra luftmassemätaren också är dålig och gör så att bilen inte "drar jämnt" mellan de båda motorhalvorna. Man borde bytt båda redan då men det kostade väl......

Är jag helt ute och cyklar eller kan jag ha rätt kanske?

/ Tony
no
347
noah
E65 730D
De låtar som slirande växellåda
Skulle kunna vara växellåda fäste som är dålig och vinkel mellan motor och kardanaxel är fel

Åk till en duktig växellåda verkstad som kan BMW och be att provkör
good luck
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Hej,

Har samma problem, el rättare sagt det börjar komma tillbaka! Hade exakt
samma symtom som ni beskriver, bytte då olja och sil och det vart borta!
Nu, ca ett år senare börjar det återkomma...Ganska säker att det beror
på automatlådan...!Man vad som är fel i lådan är dock frågan! Renovera
en 5HP30 är ju oerhört kostsamt. Ringt till lite automatexperter och de flesta
vill ha 10000 bara för att öppna lådan..!!??

Ngn som renoverat en 5HP30 till ett bra pris, och isf vem har gjort det?

Mvh /
74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej!

Har testat lite lätt och försökt få fram felet på min bil ( kör sällan med bilen). Jag kunde inte göra det ordentligt för jag hade folk i bilen och ville inte att någon av dem hör/märker att något är galet.
Fick för mig att det verkar hänga ihop med motorns varvtal. Körde 60-80 km/h. Hörde inte brummandet för radion var på men kände att det började rycka som tidigare. Vände växelspaken på "manual" läget och till 4 växel. Då stiger motorns varvtal och då märkte jag ingenting något mer. Sen testade jag alltså i smyg hela tiden så. Gick ner i varvtalet med 4 växel till samma nivå som automat femman är och tryckte på 3. Samma sak märkte inte av ryckningen=inbromsning.
Har tänkt att kan det vara så att luftmassa mätern inte fungerar som den ska och motorn "slår" av vid vist varvtal och gör motorbromsning hela tiden.

Har aldrig rengjor luftmassa mätarna men ska göra det nu. Om felet verkar vara där så måste man köpa kanske nya....men som sakt ska testa det här på en gång jag har med tid.
M5 har vist samma brobleem med luftmassa mätarna...

Mvh.Juha

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Kan man rengöra luftmassemätaren själv?
Kan man byta den själv?
Måste en verkstad justera något i "datorn" vid byte.

/ Tony
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Hej,

Ngn som fått ordning på brummandet etc...??

Mvh /
Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Hej

Finns det någon i sydöstra sverige som har en frisk LMM (LuftMasseMätare) till salu eller för utlåning så kan jag prova på min. Tyvärr har jag inga vinterdäck till bilen så jag kan inte köra med den nu (Skulle köpt när jag sålt min 730 men det verkar inte vara någon som vill ha den).
Min ena LMM är bytt av förre ägaren. Det tar bara 10 minuter att byta.
Kanske enklast att vänta tills det blir halkfritt för min del, men vill någon svänga inom så går det givetvis bra. Annars kan jag hämta om det inte är för långt (eller posten kanske). Kan ju vara värt någon hundring att få det testat.

/ Tony
Fa
9
Farstorp
750iA -95
750iAL -88
Jag har också ett brummande vid svag acceleration och svaga uppförslut.
Men ljudet kommer underifrån, typ katalysatorerna.

Geld regierts die Welt
Troligen långskott, men: Felet skulle inte kunna bero på igensatta kattar?
Brummande pga resonanser i avgassystemet, orkeslös pga dålig genomströmning, kommer och går pga att kattmaterialet skakar omkring lite av vägguppen så att det tätar mer eller mindre...

Mvh. /Kjell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.