AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.089

Symbol på instrumenteringen!

Tjenare!

Jag disponerar en Z3Cupe 2.8i -00. Underbar bil. Kanske inte rikgit gjord för personer över 190cm.

Nu till frågan. Varje gång jag startar bilen lyser service indikatorn som den skall, men en extra symbol i form av en klocka lyser oxå.
Vad betyder denna klocksymbolen? Jag saknar den på min E36:a(320iT-99).
Jag kan tyvärr inte komma åt instruktionsboken denna vecka. Så om någon kunde svara på vad den betyder så vore jag mycket tacksam.

Jag tror termostaten är trasig. Motorn kommer aldrig upp i riktigt arbetstemp. Var ute i ca 30 minuter utan att varva över 3000rpm..(tråkigt när man vet att det finns mer). Men fick aldrig upp tempen.
Kylfläckten gick trots att tempen inte gått upp.
Kan det vara temp givarens som fått en knäpp eller kanske temp mätaren som säger upp sig.
Bilen har bara gått 5 500mil.

Jag har hittat en sidan hur man byter termostaten.. tror det var snajjdarens sida.. Men jag väljer nog att lämna bort arbete.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Den lilla klockan är symbolen för bromsvätskebyte.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Tack J.Dredd

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kan även vara mer än bromsvätskan som ska bytas, exempelvis kylarvätskan. BMW kallar det "årskontroll"...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Tackar Jeppe!
Bra info.
Kylvätskan luktar unket. Så jag tänkte byta det nästa vecka.. i samband med termostatbytet.

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Har det inte varit något känt strul med vattenpumpen på vissa äldre 2,8or där pumpens drev skurit/stannat av någon anledning och motorn kokat sönder.
kanske något att titta på också..

Tänkte bara när du nu river i motorn och tömmer systemet.

mvh
PG
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.