|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag står lite i valet mellan att köpa en 525iA el. 530iA -02 Jag skulle vilja veta om det är mycket skillnad mellan dessa 2. Förutom motorn. Är det mera standardutrustning i 530:in ? Några "barnsjukdomar" ?? Samt hur mycket bensin drar resp. med automat låda ? Tack för svar. Mvh Nicklas | |
|
Har inte kört en 530 men min 525iA har tillräckligt med effekt (0-100 på runt 9s och 230km/h i topp) för mig. Den drar runt 1,1-1,2 med 18" hjul och runt 1,0 med standard hjul. 530 har säkert grövre bromsar och chassiedetaljer, men i övrigt så tror jag att dom är rätt lika. Mvh Marin |
|
|
530'n är lite piggare, drar kanske 5cl mer per mil och kostar väl lite mer i försäkring. Standardutrustning är nog ganska lika men det är nog vanligare att man hittar 530 med mycket extrautrustning. När det gäller eventuella fel eller brister så är det nog ingen skillnad. Min 530iAT ligger på 1,15-1,20 l/mil blandad körning med 18". Mitt tips är att välja en 530 ;) ___ //Ulf |
|
|
svensksålda 530 hade skinnklädsel som standard vill jag minnas. skillnaden mellan 525 och 530 ser du här: Länk Länk ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Om priset var det samma skulle jag oxå välja 530n. :) Nu är det ju inte riktigt så. //Marin |
|
|
Ruggigt svårt att hitta svensksålda 530iAT.. hittade min efter ett idogt letande i ett antal månader och är supernöjd.. provkörde en 525iT i våras med 15" hjul på och det kändes som om jag körde skåpbil. Det jag då jämförde med var min 523i sedan med 17" som kändes betydligt rappare och piggare.. T |
|
|
Just det, det faktiskt var en 525iAT som jag provkörde.. Tror som någon sa tidigare att båda bilarna är mycket bra alternativ.. menade inte att 525 an skulle vara dålig på något sätt utan det var den känslan jag fick av det exemplaret jämfört med det jag åkte med då. Lycka till med vad du än väljer.. T |
|
|
Är det någon som har lite uppgifter på dessa 2 då det gäller ren stadskörning kontra landsväg. Är också i samma funderingar kring dessa 2 modeller. 525iAT eller 530iAT ?? |
|
|
Jag har en 525iA sedan och har kört en del 530iA sedan och kan säga att skillnaden märks inte direkt i stadstrafik utan mer på landsväg. Vid omkörningar finns det lilla extra i 530iA som jag tycker att jag ibland saknar i min 525iA, vilket är helt naturligt då 530 har 39 hkr extra. Dock så är inte 525 slö på något sätt utan räcker för det flesta behov. Så jag skulle rekommendera 525 om man inte kör mycket landsväg. /Rickard |
|
|
Bara ljudet från 8:an är ju värt en del :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Nu pratade väl vi E39 här inte E34... /Rickard |
|
|
Eftersom det från början var tal om en -02 så är det ju E39 det gällde. I den finns mig veterligen en rak sexa ?? |
|
|
530 e39 har en v8. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Oj.. Helt fel! Jag tänkte på 535 :) 530 har en rak 6:a ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
håller inte med Rick i jämförelsen 530i och 525i. Jag har kört välldigt mycket 525i och har nu äntligen förädlats med en 530i ,med en 3,0liters 6:a mot 2,5lit och 231hkr mot 192hkr så är skillnaden mot en 525:a ganska stor både gälladen accelation och bottenvrid. Men 525:an är inte på något sätt en sämre bil för det, 530:in är även dyrare på alla sätt. |
|
Njuren |
Vad dun gör så köp en IA, jag ångar Extremt att jag inte köpt Automatlåda från början. BMW - i nöd och lust? |
|
Diskussionen har tenderat att jämföra prestanda. Det jag var ute efter i första hand var om någon har erfarenheter då det gäller bensinförbrukning och dessa skillnader. Kör mest stadskörning och fårstår att 530iA Touring drar mer en mostsvarande 525....... men hur mycket mer ???? |
|
|
Jag skrev ju att 530:in var dyrare på ALLA sätt (men det är det värt) o det inkluderar bränslekostnad/förbrukning. Men den går att köra relativt snålt. Enl Fdatan så drog min 530iT 0,92 lit milen i sommras med fullpackad bil V-ås - Smögen och farthållaren oftast på ca 140kmh så på långkörning är det nog ingen skillnad mot en 525:a. men vid blandad körning så visar den helt andra siffror. ca 1,15 lit mil(inte så farligt det heller) |
|
|
Calmare: Min 525iA drar 1,3 l/mil i snitt med 99% stadskörning. /Rickard |
|
|
Tror att det blir decilitern mer, på ett ungefär.. automat mot automat. Vill man köra snålare så gäller nog manuell. Kör myclet manuellt just nu för att kolla och det känns (obs, endast känsla en så länge) som om man kan köra lite snålare på det viset.. T |
|
| blandad körning för min kärra innebär ca 50% lansväg o 50% tadskörning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.