|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur vanlig är det med 540 utan asc? Blev glatt överraskad när jag var och tittade på bilen. Jag trodde nämligen att det var standardutrustning. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? | |
|
Jag har inga exakta siffror, men den uppfattning jag fått är 50-70% har ASC+T lite beroende på vilket marknad bilen såldes, 10-20% har diffspärr, resten saknar hjälp överhuvudtaget. Bilar sålda i Schweiz har ASC+T som standard, om det gick att slippa eller byta till diffspärr på kundorder vet jag inte. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i Har själv en E34 540-93, med ASC, trodde jag bara hade ASC men är det i själva verket ASC+T? |
|
|
har inte alla sv-sålda ASC? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
kollar i mina papper och ser att svensksålda 540, inte hade ASC+T som standard. Däremot så fanns ASC+T som tillval på 525i, 530i och 540i. Dock hittade jag något annat roligt, alla svensksålda BMW 540 har tydligen färddator samt en utrustning, benämnd som "Vindrutetorkare med hastighetsberoende tryck", som de övriga E34 modellerna verkar sakna. Någon som vet hur denna utrustning fungerar? känner inte igen det... ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
535i var den enda E34:an som gick att få med det tidigare systemet ASC, medan ASC+T gick att få precis som mugge skriver på 525i 24V, 530i V8 samt 540i, frågan är när kom systemet till 525i, i oktober-91 fanns det inte till 525i, mest troligt är i samband med introduktionen av V8:orna, hösten 1992, festligt nog var det billigare till 525 än till V8:orna 2370DM, respektive 2875DM 1993. Färddator var standard på alla 535i, 540i, M5 inte bara på Svenska, det där med vindrutetorkarna trodde jag var standard på alla E34:or, som jag uppfattar det så trycks torkarna hårdare mot rutan i högre fart. Det är intressant med den extrautrustning som inte går att få via tillvalslistorna, som det nät som finns på passagerarplats fram i Executivebilarna, det finns inte ens som tillval på övriga, andra roliga detaljer, Kalle Hansens M5-93 har som tillval el-nackstödbak, det går inte att få till 95/96:orna. Är det någon som har det utökade skinnklädseln som fanns som tillval 1993, gick bara att få till 530i/540i, vanligt skinn kostade 2985DM, det utökade 7040DM, båda vara av kvalitet Bison, fanns även som Buffel för 5005DM, respektive 9060DM, då tillsammans med el-gardin+ manuella sidogardiner, har bilar med utökat skinn, läderklädd mittkonsol? Mvh Stephan |
|
|
Min papper är från 94.. så då gick det att få ASC+T till 525i. Det där med hastighetsberoende tryck, på vindrutetorkarna. Är det inte bara en liten plastvinge som vi talar om? jag hade en sådan på min 530: Länk ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Torkarlänkaget till 540i, sitter även på 530i M30/M60, 535i samt M5 både US och Euro, underligt nog sitter länkaget till dom långsammare bilarna även på M5 US, 540i US, 535i US, 530i M30/M60 Euro/US, varför vissa exemplar år har fått olika länkaget är frågan, men där ligger nog förklaringen, till benämningen i broschyren. En skillnad, som jag kan tänka mig är på 540i US, bilar med M-Sportpaket/M540i är spärrade till 250 km/h precis som senare Europeiska 540i, medan dom vanliga US 540i endast toppar 210 km/h, det är också därför dom har 530i framstötfångare, kylluften till bromsarna behövs inte, den förklaringen kan även vara på övriga E34:or, vid en viss toppfart, behövs extra kraft för att hålla ner vänstertorkare, vissa bilar var spärrade till 210 km/h, medan andra Canada? Hade en högre toppfart. Se även denna tråd, här på autopower... Länk Mvh Stephan |
|
|
Vad har ni för erfarenheter av att köra 540 på vintern utan asc? Hur pass mycket hjälper vinterläget på lådan? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Jag roade mig att koppla ur ASC+T vid Norrtull i Stockholm när jag precis hade köpt den senaste 540:in, sedan tänkte jag inte mer på det, vilket jag fick vakna upp i från några hundra meter senare, när jag såg sidan av vägen genom vindrutan, alltså har du ingen hjälp i dag "diffspärr/ASC+T, köp en diffspärrad bakaxel om du tänker köra vinter, den investeringen kommer du vara tacksam över. Mvh Stephan |
|
|
Är man tung på gasfoten lär det gå åt skogen om man inte har antispinn. Kör man med insidan så är det inga problem. Jag (och hustrun för den delen) har problemfritt kört 540iA utan hjälpmedel en vinter och skulle inte tveka ett ögonblick att göra det igen. Jag har även kört diffbromsat (M5, 325i) ett par vintrar och uppfattar det inte direkt som en säkerhetshöjande finess, däremot klart körglädje- och framkomlighets-höjande. Det där "vindrutetorkare med hastighetsberoende tryck" är väl den s.k. ADV:n. En liten motor som med en liten hävarm ökar trycket på den vänstra torkararmen eller något liknande. Fanns på de 540i och M5 som jag haft. Mvh /Janne |
|
|
Janne; Diffspärr inte säkerhetshöjande? Jag hade aldrig något som helst problem på vintern med min diffspärrade 735i E32, förutom sista vintern, när nästan alla dubben i bakdäcken hade försvunnit?! Samtidigt som jag provocerade bilen i en kurva, efter det bytte jag plats mellan bak och framdäck, sedan var det frid och fröjd igen, dom få gånger jag kopplat ur ASC+T på 540-bilarna har det inte varit lika förtroendegivande, jag hade monterat en diffspärrad bakaxel, något jag funderar på att göra på den icke M-paketade 540 redan som det är, trots att den parkeras inom 3 veckor. Janne; Du hade inte ADV på din 530iAT? Mvh Stephan |
|
|
Mja, jag har heller aldrig haft några problem med diffbroms. Jag skulle i själva verket, iaf på 328:an, byta antispinnjoxet mot en riktig diffbroms vilken dag i veckan som helst :) Men om man tar t ex en kategori förare som gasar till lite för mycket i en svag kurva med en hjälpmedellös bil så händer kanske inget annat än att innerhjulet spinner loss. Det icke drivande ytterhjulet hjälper bilen att hålla kursen. Det har säkert dom flesta upplevt. Gasar man lite för mycket med en diffbromsad bil släpper bägge bakhjulen och vederbörande får ett kast. Men man skall inte överdriva, det är nyanser vi talar om och kräver ett lite klumpigt agerande. Den som behöver ta sig ut på en hal huvudled upplever såklart diffbroms som säkerhetshöjande. Angående ADV så tror jag det inte fanns på 530i. Jag kollade i försäljningsbroschyrerna, enligt dom fanns det bara på 535i, 540i och M5. Mvh /Janne |
|
|
ADV:n är väl den vars text är röd? Länk Mvh Stephan |
|
|
Jo, det ser faktiskt så ut. Jag minns inte om det fanns på min 530 och blir inte klokare när jag tittar på motorrumsbilderna. Så här skall det iaf se ut under kåpan när ADV finns: Länk Mvh /Janne |
|
|
Vad får man ge för en bakaxel med diffbroms? Vilka utförande finns de i? Alltså hur mycket de "diffar". Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Allt mellan 1500-4000kr. 25% broms är standard. Man kan inte säga hur mycket det diffar. Alla diffbromsar kan diffa (snurra olika mycket, vilket ordet diff betyder i detta samanhang) 100% (ena hjulet snurrar bakåt och det andra framåt) om man tar i tillräckligt hårt. Att man anger diffbromsens verkan i % är också lite konstigt. Hade varit mycket bättre att ange det i Nm. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
J.Dredd: Okej, det var ju inte så farligt. Många, inklusive jag själv, använder ordet diffar/diffad på fel sätt. Särskilt på t.ex jänkare säger man ju diffad bakaxel, och menar då att den har en diffbroms. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Godmorgon! Igår kunde jag äntligen hämta bilen efter 1 månad och 20 dagars lååång väntan. Jag körde en runda på 15-20 mil och det var absolut inga problem i halkan. Nästan mer lättkörd än den Traktor 745 jag tvingats kör i ett par månader i väntan på Bmw'n. 745:an understyrde och överstyrde lite slumpmässigt. Säljaren besiktigade bilen och fick anmärkning på framrutan och för lågt halvljus. Så idag ska jag se om jag hinner fixa ljuset och på torsdag nästa vecka har jag tid hos en glasmästare i Kristianstad, som säljaren står för. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.