AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.927

Låskista E46, hur få bort den?

På min 328Ci -99 är problemet att låsknapparna inte alltid (funkar när det är varmt ute men det går sämre ju kallare det blir) går upp när man öppnar dörren med fjärren utan man får låsa upp flera gånger med fjärren innan dörren kan öppnas. Dvs samma problem som många andra har, det finns flera trådar om det.

Har köpt nya låskistor men får problem vid borttagning av de gamla.
Har på passagerarsidan tagit bort dörrsidan, lossat de tre skuvarna som håller låskistan, sänker ner låskistan i dörren och tar bort elkontakten (trångt är det) men låter vajern sitta kvar och försöker sen lirka ut låskistan. Men lyckas inte på nåt vis få bort den ...
Ni som har gjort det, har ni några goda råd/tips?

Leif

Antar att det finns någon som gjort det?

Helgen närmar sig, tips?

Leif

Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
jag skulle också behöva lite tips... har du hunit bytta den Leif T...i så fall har du några tips som kan underlätta mitt arbete skall också bytta till passagerardörren..

Länk
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
jag köpte on ny och bytte den själv...det var inte så lätt o få yt den från dörren...men jag lyckades till slut..nu funkar den som den ska.

Länk
beni1979
Jag har inte hunnit göra något mer sen sist, dvs ett misslyckat försök. Men jag förstår att det gick bra för dig. Grattis!

Om jag hinner ska jag göra ett nytt försök till helgen som kommer. Du kanske kan ge mig ett tips? Efter det du lossat (skruvarna) låskistan från dörren, tog du bort något annat än elkontaken innan du lyckades få ut den?

Hej!

Hur har det gått? Ska byta dessa på måndag tänkte jag. Finns det någon GDS guide på nätet?
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Om nu någon lyckats lösa detta problem får de hemskt gärna berätta detta för oss ovetande genom att lägga ut det i gör-det-själv-guiden.

Tack på förhand!
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
jag vill oxå ha en GDS på det då jag har samma proble :)
Lösningen är ju att byta låskistor. Detta går ju inte att smörja bort eftersom det är fel på låsmotorerna. Har fått detta klargjort av bmw.
Förvisso startade jag den här tråden men har ännu inte bytt låskistor. Det är betydligt knepigare att byta om man har en coupé.

Skrev så här i en annan tråd:
"Det är låskistan som är problemet. Av länken ovan och andra länkar förstår man att många har haft problem med detta.
Har själv även en 328Ci -99 som jag köpt nya låskistor till. Dessa är krångligare att byta på coupen eftersom dörrarnas konstruktion är lite annorlunda. Det räcker inte med att ta bort dörrpanel och befintlig låskista. Man måste även lossa delar av fönstermekaniken för få bort den gamla låskistan.
Tips för att inte behöva använda nyckeln: För mig funkade det att öppna och låsa flera gånger med fjärren för att slutligen få knopparna att gå upp."

Känner inte till någon GDS-guide. Men följande länk (från punkt 24) hjälper en bit på vägen:
Länk

Leif

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.