|
|
|
|---|---|
| För två år sen gick den första bakfjädern sönder. Nu var det dags för den andra. Måste vara dåligt fjäderstål. Fjädrarna ska ju normalt hålla bilen ut. Jag undrar hur det är med framfjädrarna. Kommer de att hålla? | |
| Oftas bakfjädrarna som går. Ganska generellt BMW-problem. Dålig kvalitet ! | |
|
Båda bak var av på min e46:a när jag köpte den, trots att bilen var nybesiktigad, men bilfirman jag köpte den av stod för hela kostnaden. BMW CS #5206 |
|
| Haft 3 e46:or inom familjen där bakfjädrarna varit av, den ena hade endast gått 2000 mil, fjädrarna kostar runt 1000:- och det är en baggis att byta dem själv. | |
| Jag hittade en brusten bakfjäder på min 330i när jag bytte bromsbelägg inför Knutstorpsträffen. Tredje felet på bilen förutom kamaxelgivare och spindelled. Finns det något mer typfel kvar, förutom rost på motorhuven? | |
|
Även mina bak var av båda två när jag köpte bilen av svärfar. Han bytte dem dock utan att protestera:) Trodde först att det berodde på att han kört tunga släp då jag fann en liten notis i instruktionsboken om att om original drag monteras på bilen från fabrik monteras även kraftigare fjädrar. Monteras drag i efterhand måste även dessa kraftigare fjädrar monteras...eller motsvarande. Min hade eftermonterat drag utan kraftigare fjädrar, så jag trodde det var anledningen. Men med tanke på ovanstående inlägg så verkar det nog som ett typfel, alla ni kan väl inte ha kört tunga släp. Verkstaden som bytte mina fjädrar tyckte det lät märkligt att man skulle måsta ha kraftigare fjädrar, så de satte på likadana (ej BMW verkstad). Har hållit ett och ett halv år nu och jag har kört en del tunga släp jag med! / Micke |
|
|
Båda mina bakfjädrar på min förrra 318-99 var brustna vid köpet och såg ut att ha varit det ett bra tag... Bilen hade då gått 11500mil och hade ingen dragkrok. Min nuvarande 325xi är utrustad med original dragkrok och tillhörande förstärkta bakfjädrar så jag hoppas det håller ihop bättre. |
|
| På en 320d -03 i familjen var båda bakfjädrarna av vid ca 6000 mil. Det är original dragkrok och således de kraftigare fjädrarna på den bilen. | |
|
Gammal tråd men... Tror att min ena bakfjäder är av. Det skramlade till och något flög iväg bakom bilen. Körde tillbaka och såg en bit av en fjäder på marken. Den var rostig där den hade gått av så antagligen har den varit av länge. Så frågan är. Byter man dom i par eller hur funkar det? Vad tar en verkstad för material och byte? |
|
|
Man byter fjädrar i par (på samma axel så klart) annars får du ett väldigt äckligt beteende. Det ser ut att vara väldigt enkelt att byta på BMW så jag tror du klarar det själv. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Skall man köpa något annat fabrikat än BMW på fjädrarna? Det verkar ju som original är alldeles för klena eller har dom blivit bättre? | |
| Eftersom BMW:s originalfjädrar inte håller är det inte helt fel att sätta dit fjädrar från en annan tillverkare. Huruvida BMW:s fjädrar har blivit bättre vet jag inte. | |
| Vilka andra fjädrar skulle ni rekommendera? Jag vill samma höjd som nu. | |
|
Svärföräldrarna hade sin bil inne för 3e gången sedan nyuttagen 2001, för två veckor sedan. Allt gjordes på BMW, och nya monterades igen, får se hur länge dom håller denna gång. Senaste paret höll 4000mil. mats |
|
|
Mats: Vet du var dom tar för arbetet inkl. material? RInger runt lite nu och har fått priser mellan 1900kr och 3100kr... |
|
|
Håller M-fjädrarna längre eller är det samma problem där? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag har inte koll exakt på kostnaden, dom gjorde en oljeservice och bytte ett dörrhandtag bak också. Berättade för svärfar om fjäderdilemmat på e46 innan han lämnade in bilen, för att han skulle kunna höra hur BMW ställer sig till sitt dåliga material. Ingen garantirep efter två års tid var en del av svaret, men dom gav 30% rabatt på material och ca 20% på arbetet, vilket ändå måste ses som ett fall framåt. mats |
|
| Autoexperten säljer bakfjädrar från Lesjöfors för 658:75. | |
| Tycker ni 1900 kr för arbete och material är ok? | |
|
Jo då.... Men nu har höger bakfjäder gått av både uppe och nere, måste nog byta nu... Var köper man bäst och billigast? Orginal verkar ju inte vara av högsta kvalitet. Vad kostar en bakfjäder? Nåt att tänka på vid motering? HANK |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.