AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.583

Kontrollera ventillyftarna..

Ha
77
Hardy
530iM -02
Hej,
Bytte olja i bilen idag. Illa, det satt biltema-filter...vill inte veta vad för olja som körts på men kolsvart var den tydligt. Hoppas på att få en/flera lyftare att sluta kärva, jag har tickande som kommer och går, vid kall motor tickar det typ hela tiden.
Funderar på Omega 907 + 909 men tänkte jag skulle kolla lyftarna först, frågan är om man behöver ny packning om man lyfter ventilkåpan?? Ni som kollat hur rent/skitigt det är, hur ser man att det är skitigt? Vart går gränsen så att säga?

//Ivan
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
det som du hade kunnat testa i samband med oljebyta var att hålla på motortvätt i oljan. Så att den löser upp slagg och föroreningari oljan så kan det ibland fixa kärvande ventiler. Att plocka bort ventilkåpan gör bara att du kan inspektera kammen om den är sliten. Det du därimot kan göra är att trycka på hydraliska ventillyftarna med någon pinne eller annat som inte ger märken på tryckaren. Om man kan trycka ner tryckaren utan något specielt motstånd så kärvar den. Man kollar på tryckare som är i "stängt" läge på ventilen, dvs kamnocken inte pekar neråt.

Ha
77
Hardy
530iM -02
Ja, jag fick lite panik i att byta olja i och med att knackandet blev värre och värre. Tanken från början var att köra i ny olja och köra ett antal mil för att lösa upp ev skit från mineralolja för att sedan byta igen, men sedan kom jag på Omegas invändiga motortvätt, det var sönda och jag ville inte köra en mil för långt med den gamla oljan.

Tre frågor:
1) Om jag plockar bort ventilkåpan, måste jag byta packningen då?
2) Hur ser en sliten kam ut och vart går gränsen för en "kass" kam?
3) Hur många kg motstånd ska det vara för att en lyftare ska anses i bra skick?

//Ivan
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
1) Om det är en gammal packning så tror jag att det är lika bra att byta. Är väl inte de stora pengarna
2) skulle tro att sjävla kam-nocken är deformerad och inte helt slät o fin.
3)I Bentleys manual står det att det inte skall gå att trycka ner den med handkraft, möjligtvis att den kan röra sig lite. Skulle väl tro att man skall trycka på tryckarna inte allt för lång tid efter att man har kört motorn eftersom det är normalt att dom tappar tryck med tiden när motorn är avstängd.

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Jag har bara erfarenhet av min 525i (rak 6:a med 24 ventiler), men här är en jämförelse (om det nu kan vara till någon hjälp):

1) Min packning läckte kring tändstiftshålen (som sitter mellan kamaxlarna på en 24v), så jag var tvungen att byta. Olja hade runnit ned till stiften, men nu är det tätt. Finurliga distanshylsor gjrode det lätt att dra fast kåpan utan att riskera packningen.

2) I min reparationshandbok (tyvärr täcker den ej 518) stod mått mellan kamnock och baksidan av kamaxeln, så det var enkelt att kontrollmäta med ett skjutmått.

3) Bra fråga, men jag vet ej. Det framgår inte av min reparationshandbok heller. Där står det bara att det inte ska glappa. Det gör de inte i min bil, men den tickar ändå när den är kall.

Mvh
/Anders

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Ha
77
Hardy
530iM -02
Okej, låter som att jag nog vill lyfta kåpan after all och kolla lite, å du har rätt Plexan, varför spara in några småslantar på en packning?

Det låter onekligen som att det är rätt många som har problem med tickande ventillyftare men inte så många verkar oroliga för att missljudet skulle skada motorn, snarare att de stör sig på ljudet i sig.

Om nu ventillyftarna skulle vara kass i form av att jag kan trycka ner dom en bit med ren handkraft, är det då svårt att byta? Eller sitter de små farbröderna lätttillgängligt?

//Ivan
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
om man skall byta ventiltryckarna så måste man plocka bort kamaxeln i vart fall.. Sen är jag inte säker vad som krävs..

Ha
77
Hardy
530iM -02
Jag börjar med lite Omega-tvätt och hoppas det löser sig, bokstavligt talat innan jag ger mig på ett kamlyft.
Stort tack för svaren!

//Ivan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.