AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.219

jag har problem med försäkringsbolaget

jb
2
jb41
540iat-01
får ej någon ersättning av bolaget (if)för att bilen har blivit stulen dom hävdar att nyckelkontrol skall ha gjorts ett intyg av bmw skall lämnas till if.
det konstiga med detta att dom har aldrig frågat mig om något när jag försäkrade bilen.nu är bilen stulen o har haft den försäkrad i över 1,5 år
vet någon hur man skall gå tillväga med detta.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Börja med att kontakta: Länk och eventuellt ett juridiskt ombud.

Det stämmer att försäkringsbolag, kräver att man lämnar in ett intyg på att alla nycklar som inte finns i din ägo har raderats från bilens system. (BMW utför sådana kontroller och skriver ut dessa intyg mot en avgift).

Men det normala är att de bara erbjuder trafikförsäkring innan man har lämnat in ett intyg på bilen. och de brukar vara bra på att upplysa om sånt.

Läs det finstilta i ditt avtal och se vad du har fått för vilkor. Har de erbjudit dig halvförsäkring, borde de inte kunna smita från sitt ansvar hur som helst.

Jag har persoligen hört mer negativt än positivt om if, men ge inte upp ännu!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Det känns som att dem har missat att informera om omkodningskrav?Sen ger dem dig halv/helförsäkring så får dem stå för det.Deras miss!

Mpower
jb
2
jb41
540iat-01
bilen har varit helförsäkrad i över 1,5 år dom har aldrig frågat om nyckelkontrol huvudtaget
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
be dem skicka hem vilkor för bilförsäkring och krav för import bil om det var det du hade,har dem krav så har dem missat det,eftersom du inte borde fått helförsäkring från början utan kontoll av nycklar och startspärr etc.stå på dig med en jurist men läs igenom vilkoren först!

Mpower
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men om man har kodad nycklarna och har intyg på det, dock inte lämnat det till försäkringsbolaget, vad skulle hända om bilen blev stulen? Jag menar det finns ju redan intyg på att bilen har genomfört kontrollen.

------
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
då borde man inte fått helförsäkring ändå,men det borde se ljusare ut tycker jag för intygen finns där..

Mpower
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nu har jag vrit och lämnat in intyget. Och jag frågade handläggaren varför informerade ni inte mig att jag skulle lämna ett intyg på det? Det enda ni frågade efter var om bilen hade startspärr och om rutorna var märkta.

"Vi tänkte inte på det, du vet det är så mycket med importbilar så man glömmer ibland och informera om allt som gäller". Det var hennes svar till mig. Jävla pucko:(

------
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Vänd dig till allmänna reklamationsnämnden om dem strular har du intyg så har du m.m

Mpower
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
betan//

Jag har inte problem med försäkringsbolaget, det är trådskaparen som har problem med sitt. Men efter att ha läst hans inlägg så fick jag mig en tankeställare. Jag hade redan intyg på att jag kodat nycklarna dock hade jag inte lämnat det till försäkringsbolaget vilket jag gjorde idag.

------
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Sorry grodan men bra att det tas upp för man antar att dem informerar en om alla krav som behövs för del och hel försäkring men alla kan missa verkar det som.JAg ska på tenta om försäkringar om en halv timma så jag borde kunna det nu, 4,5 timmar :-)

Mpower
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Jobbar som jurist. Har haft ett exakt likadant fall. FB Lämnade ingen information
till min klient om saken.

Villkoren om att försäkringen inte alls gäller strider dessutom mot
konsumentförsäkringslagen.

Efter lite påtryckningar betalade försäkringsbolaget (IF) ut pengarna
till min klient.

Maila gärna mig om du behöver hjälp..
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det du inte kan få på IF utan nyckelintyg/ rutmärkning är Delkasko d.v.s. Brand/Glas/Stöld. Alltså kan du få Trafik + Vagnskada, det hade jag innan jag skickade in intygen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.