|
|
|
|---|---|
| Jag tänkte ha min ctek-laddare i handskfacket, ta ström från kupévärmaruttaget i bilen och modifiera en ciggkabel så att den kan kopplas ihop med laddaren. På så sätt kan jag plugga in den i cigguttaget när bilen ska stå vid motorvärmarstolpen en längre stund. Är det korkat att göra så? | |
| Om cig-urtaget är kopplat direkt på batteripolerna så fungerar det (om ingen säkring går), men normalt så styrs väl det urtaget via tändningen å då går det inte. Om du inte lämnar tändningen på, men det ska du väl inte? | |
|
Cigguttagets strömförsörjning beror inte på nyckelns läge (?). Beror ju på vad man har för bil, iofs. Men att ladda genom cigguttaget är väl lite väl optimistiskt? Det brukar ju bara vara 30A säkring på det, fast när det är en C-Tek så spelar det väl ingen större roll... Men det är inte läge att köpa nytt batteri/renovera generatorn när du måste ha en laddare i jour hela tiden? =) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Jag har ett nytt batteri och en effektiv generator men jag kör för korta sträckor för att det ska räcka till, speciellt på vinter. Det är alltså ingen bra idé? Jag har ström i cigguttaget när tändningen är avslagen så det är inget som går via tändningen. |
|
Amethyst |
Går det inte att "bygga in" en vanlig batteriladdare under baksätet och en brytare ngn stans eller tändnings läge beroende så den bara laddar när den får 220v via stolpen och tändningen är avstängd, Verkar bättre "tycker jag" Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
|
Då blir det ju genast "jobbigare", då det ska dras kabel till den. Tar du kupéuttaget så är det ju "gratis". Men det beror ju på vad man har för ambitioner kring funktionalitet, finish och den praktiska biten. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Defa har ju batteriladdare som kopplas till vanliga värmarkablaget.. Dock möjligt att man måste köpa ett helt kit med warmup och grejer.. Elias |
|
|
Det som talar mot ciggplugg osv är att de gärna glappar eller lossnar, varvid laddaren störs i sitt program, startar om osv. Cigguttaget var aldrig från början designat som eluttag, endast för tändare osv. Anslut hellre en tvåpolig kontakt av nåt slag till en avsäkrad elkabel (KL 30) nånstans vid handskfacket, 10A säkring räcker så länge laddaren ger under denna ström. Om man skall vara noga (vilket man bör vara vid 230V-prylar) så är utrustning som denna med PVC-isolerad nätsladd osv inte godkänd för bruk i t.ex bilen där temperaturen kan gå ner till åtskilliga minusgrader. FP |
|
|
Nu är det ju så att med din C-Tek laddare så medföljer ring kabelskor samt bateriklämmor och genom den två poliga pluggen ( typ Molex) på kabeln väljer man enkelt batterklämmor eller om man hellre drar in del med ringkabel skorna fast i bilen och bara pluggar i C-Tek i pluggen när man behöver ladda på Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
camata: 30A i cigguttaget?? det var minsann ingen dålig grill du tänder cigg med =) brukar väl ligga på 10 högst 15A.. går uttmärkt att ladda med "normala" laddare så.. loctite: det går alldeles utmärkt att göra som du tänkt, jag har flera gånger under vintrarna laddat bilen via cigguttaget. Fast då har jag klämt 230 sladden i dörren och kontakten utanför, inte bra men det funkar. Din idé med laddaren i tex handskfacket och ström från kupé uttaget låter vettigt, dock är jag fundersam på det som folke säger om att det bara är pvc-isolerad kabel som inte tål minusgraderna så bra.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tarzan325 Men vad fasiken. Kanske dumt att generalisera bland bilar, men när jag mekade i konsolen på en 240 så glömde jag cigguttaget, som sedan jordade och då bytte jag den 30A som satt där... Sen har jag i min (kanske knäppa) kompiskrets endast hört om 30A. Men vad fan, vad är inte ett forum till för? =) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
30A låter mycket för ciggpluggen, 15-20A är mera normalt eftersom kabelarea osv annars skulle behöva vara 4mm2 eller mera. Anledningen till att PVC-isolerad 230V-utrustning inte är tillåten är att plastisoleringen gärna spricker när kabeln böjs vid kyla och sen blottas ledarna osv. Vad som händer när man sätter dit fingrarna kan lätt räknas ut. FP |
|
|
Nu vet jag inte exakt definitionen av PVC (förutom de hårda PVC-rören), men nu antar jag att det är den vanliga, vita kabeln som man använder inomhus som har ett hölje av PVC. Det finns en aluminiumförstärkt version av dem, och vart ska man applicera denna? (sen finns ju den hederliga, svarta gummikabeln..?) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Länk Gå in på laddare och sedan tillbehör så hittar du en färdig adapter till cigguttaget. :-) ///Micke Min cabrio → Länk |
|
|
PVC: Det finns många kvaliteer och varianter, den fasta installationskabeln EKK och EKLK osv är inte samma sak som rörliga anslutningssladdar. Gummikabel är helt OK för utomhusbruk i kyla, liksom PUR och det finns även specialvarianter av annan plast som är godkänd. FP |
|
|
Tack för alla svar. Man lär sig något nytt varje gång man är inne här:-) Tarzan325: Om du har provat så ska jag också göra det. Ska bara tänka på det där med plastnätkabeln.(borde väl gå att byta ut?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.