AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
960

ljudbygge e36

Hej
tänkte höra ifall någon kan ge lite tips

köpte för ett tag sedan en e36 coupe som jag antar har stora stereopaketet dvs högtalare nere vid fötterna 2småhögtalare i varje dörr samt två små i hathyllan. allt är kopplat genom ett orginalsteg som sitter i skuffen uppe i vänster hörn. ljudet är rent o fint tills att man vrider på lite. då låter det inte lika fint längre.

någon som har lite erfarenhet om hur man kan uppgradera lite?baslåda o slutsteg har jag fixat den biten oroar jag mig inte för.

men slänger jag in baslådan i skuffen skruvar upp basen på stereon o höjer ljudet. visst kommer där vara bas men orginalhögtalarna kommer ju fortfarande skorra o låta illa. finns där inbyggt filter på orgialsteget där man kan stänga av basen?

jag kan nämligen inte justera in front o bak o lågnivå ut för sig utan vrider jag upp basen diskanten o sätter på loudness så gäller det alla högtalare,

går det koppla delningsfilter till varje orginalhögtalare så de inte spelar någon bas? o hur pass mycke jobb hade det blivit?

tacksam för svar

/Mvh Daniel
Ulke
En relativt lätt och billig lösning som kommer att göra att originalhögtalarna hänger med en bra bit längre upp är....

Montera ett enkelt högpassfilter till varje bas/mellanregisterhögtalare i originaluppsättningen, helt enkelt en bipolär kondensator som du löder in på plusmatningen till de 4 basarna (kickpaneler o hatthylla) om jag i huvudet inte helt missminner mig så kan du använda ett värde runt 200 mikroFarad....

Detta avlastar bashögtalarna som sitter original och gör att hela systemet pallar med mycket mer effekt utan att det distar/spricker upp......

Givetvis kommer det att låta avsevärt bättre med utbyte av elementen mot bättre diton, men om man vill behålla originalen så går deta utmärkt...

mvh Ulke
okej kan ju prova o se hur det låter

ifall jag nu vill uppgradera. vad föreslår du att man gör isf?
vilket fall som helst bör man kanske köra med filter till varje högtalare ändå?

/Mvh Daniel
Ulke
Filter skadar aldrig, funkar bra även om du uppgraderar ex. framsystemet....dessa högtalare skall ju ej matas med all den lågbas som de gör utan filter.....

Jag skulle nog börja min uppgradering med att byta ut framsystemet i så fall, med exempelvis ett DLS R5A 2-vägskit. Alternativ montering av diskanten i detta kit blir innanför backspeglarna, går bra med de medföljande kopparna och ger bättre spridning placerade där....

mvh Ulke
okej jo tänkte byta framsystemet. även bak men där är det lite mer problem då de inte går att sätta dit större högtalare.

så det blir till o dissa hela orginalframsystemet? o byta ut till 2vägs? finns det trevägs o köpa?

vad finns det dls r5a kittet några bra sidor o rekomendera?

/Mvh Daniel
Ulke
DLS systemet köper du med fördel på www.nardik.se, både trevliga och bra priser.....

Ang. Trevägssystem

Visst kan du köpa trevägssystem om du skulle vilja det. Saken är den, att om vi säger att du lägger 1500-2000kr på ett tvåvägssystem så är du för att märka en ljudkvalitetsskillnad eller för att få lika bra ljud tvungen att kasta upp minst det dubbla.

Man kan säga som så, bygg ett system med så få komponenter som möjligt och så hög kvalité som möjligt på dem....

mvh Ulke
WG
155
WGiant
535 -92
Jag kan tipsa om detta ljud. Anpassat till E36. Spelar grymt bra!

Länk

kollar runt lite på elfa efter kondensatorer. men spelar voltantalet någon roll?
någon som kanske kan länka till rätt kondensator på elfa?

/Mvh Daniel
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Köp kondingarna på hifi kit istället: Länk
Gå inn på produkter-tillbehör-delningsfilterkomponenter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.